hulp gevraagd bij trap maken

cees050

Nieuw lid
25 apr 2010
12
0
Hallo allen ik weet dat een ieder al denk aan het nieuwejaar maar wil toch op de valreep nog even een vraag stellen.
Ik heb 4 mooie grenen planken om een trap te maken en al veel informatie gevonden op het www
Maar hoe zet ik de treden vast in deze trap een schroef aan de zijkant is een oplossing maar geen mooie want het ziet er niet uit hoekan ik de treden tussen de bomen ertussen vast zetten.
zijn er mooie schroeven of heeft iemand een beter idee.
graag hulp
groet cees
 

cees050

Nieuw lid
25 apr 2010
12
0
dank voor deze eerste reactie misschien ben ik niet duidelijk geweest.
De treden worden in de gleuf gezet van de boom van de trap.
maar om alles bijeen tehouden lijkt mij lijmen geen goede optie
vanaf de buitenzijde een eenvoudige schroef plaatsen is niet echt mooi
heeft iemand een oplossing om de beidezijden en de treden met elkaar tot één verband te brengen
groet cees

ps geen plaatjesnog
 

tuoh

Oud hout
Dat word meestal gedaan met afgedopte schroeven. De schroefgaten worden langs binnen naar buiten geboord met een boortje van 3mm, zo spaar je het afschrijven langs de buitenkant uit, daarna langs de buitenkant met een vlinderboor van X mm de gaten uitboren tot ongeveer 10mm diepte. Wanneer je nu de trap samenschroefd liggen alle schroefkoppen verzonken, ze zitten 10mm onder het oppervlak.
In deze vergrote, en verdiepte gaten word nu een houten prop gelijmd, en nadien gelijk geschuurd. Omdat deze proppen uit een stuk langshout geboord worden met een speciale proppenboor loopt de houtvezel gewoon door. Je ziet dus op de zijkant van de trapbomen enkel een cirkeltje :D

De maat van de vlinderboor "X" hangt af van de beschikbare proppenboor, de prop moet namelijk wel passen in het geboorde gat. Een proppenboor van 12 à 15mm diameter is voldoende voor schroeven van 5 x ...
Proppenboren kan je bijvoorbeeld vinden bij Baptist.

En inderdaad, treden worden nooit verlijmd in de trapboom, maar altijd gespijkerd of geschroefd.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.