kast van mdf of spaanplaat?

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Ik ben met een idee van een opbergkast bezig. Hij wordt nogal groot, 120cm breed x 240cm hoog x 60cm diep. MDF is natuurlijk zeer toepasbaar maar ik zit een beetje met het gewicht, Als ik het van 16mm MDF maak zullen de deuren dan niet veel te zwaar worden? Ik zou er natuurlijk wel 5 scharnieren in maken, maar toch....
Een andere optie is hem van spaanplaat te maken, dat is lichter en bovendien meteen wit afgewerkt. Maar als je dat ooit wilt verplaatsen valt het nog te bezien of dat nog goed komt.

Ervaringen of ideeen?
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Dit is een mooi topic, ik ben namelijk ook van plan om een kast te bouwen voor in mijn kamer, ik had alleen 122 breed, 240 hoog en 60 diep in gedachten.

Alleen dan van 18mm MDF , en dan 2 deuren ook van 18mm MDF en dan 4 scharnieren, en dan de ruggen van 10 of 12mm.

Ik wil waar nodig is eigenlijk wel klein rond aanfrezen maar heb nog geen bovenfrees tot mijn beschikkings, dus wellicht gewoon kantje breken.
Dan de dek en bodem tussen de zijen schroeven, netjes dichtplamuren, schot in het midden ook van onder en boven schroeven, netjes dichtplamuren, en dan een plintbak maken om het geheel netjes te kunnen stellen.

Dan alles netjes wit lakken.

Maar ben er nog niet helemaal uit, nog effe wat denkwerk over montage, frezen etc

Spaanplaat kan natuurlijk ook, maar om het netjes te doen wil ik er wel kantenband op liefst abs 2mm met een kantaanlijmmachine.

Of toch een mooie kast van steigerhout met witte deuren van mdf en wit mdf legplanken.

Gr Stefan
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Hallo,

hangt een beetje af van je timmermanskunsten.

Ik werk het liefst met MDF, maar leggers maken van 120 x60 in MDF is om problemen vragen, dat gaat direct doorhangen onder zijn eigen gewicht, zelfs al ondersteun je dit in het midden, dan nog heb je problemen als de vrije lengte 60 cm is.

Ik heb zelf een complete dressing gemaakt in vezelplaat met pvc band va 2 mm op de zichtzijden, deuren allen 50 cm breed.

Nadeel is dat gigantische deuren zijn, als ik het nog eens kon overdoen, maakte ik gewoon 2 kleinere deuren boven mekaar. (zelfs twee kasten boven mekaar in MDF.)

Dus als je het mij vraagt;

de leggers op die lengte moeten serieus ondersteund, voor zowel mdf als vezelplaat, anders voor vol hout gaan.

En als je kan, 4 deuren ipv 2 en dan mdf gebruiken.

Dan zou ik je aanraden snel een kopfreesje te halen voor 50 euro, ik heb er zo eentje, ik vermoed dat dit ding geen lang leven beschoren is, vroeg of laat zal wel een of ander moertje afbreken zoals met de meeste goedkope prullen, maar ik ben toch maar aan het frezen voor 50 euro, ipv niet frezen voor 300 euro...

Zolang het werkt, werkt het perfect, ik heb dat ding nu drie jaar en heb al heel veel mee gefreesd.

Veel plezier ermee.
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Hi Stefan, dat is ook wel een leuk idee. Steigerhout gebruiken!

@Bartg: ik zou in de onderzijde van de leggers in kunnen frezen over de breedte en daar metalen T strips in verlijmen. Dat zal het toch wel stevig houden niet?
 

Jurriaan91

Nieuw lid
9 jan 2012
3
0
hallo,

neem gewoon geplastificeerd spaanplaat dat is in meerdere kleuren te verkrijgen standaard maat is 2400x600x18/19 hangt van de leverancier af. dit is gewoon bij bijna elke houthandel te verkrijgen. veder zou ik je aanraden het in 2 kasten te maken van van 600 breed. en een mdf deur kan makkelijk over die lengte en 4 scharnieren is meer dan genoeg. neem dan wel goede van blum bvb. en als stelpootjes moet je gewoon meubel stelpoten nemen zoals hier weergegeven (http://www.kisch.nl/Stelpoot-5000-zwart-p-31077.html) hier kan je gewoon plinten clips bij kopen voor het plaatsen van de plint.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dag Doener,

infrezen en metalen staven erin,

ik denk dat je dan toch al holle profielen, of U of I profielen erin moet steken, en meerdere.

Ook weer opletten dat je niet te diep moet frezen, en het hout op de freesgroef gaat plooien.

Dat zou ik toch effe testen op voorhand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.