Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Vragen over Festool CMS TS55 MFT3

Hallo,
    Ik ben van plan om mezelf de Festool CMS-TS55 set cadeau te doen alsook een multifunctionele tafel MFT3.
    Het is mijn bedoeling om zelf nauwkeurig te kunnen zagen, momenteel heb ik een Black & Decker cirkelzaag en ook een Wolfcraft Mastercut 1000 en KWB liniaal, maar daarmee is echt precies werken moeilijk zoniet uitgesloten.
    Voor grotere platen kan ik dan met de geleiderails werken, afkortwerk op de MFT-tafel doen en de kleinere zaken en langssneden op de CMS. Aangezien mijn “atelier” ook als garage dienst doet, moet alles dus mobiel zijn en komt een echte vaste tafelcirkelzaag niet in aanmerking.
    Ik heb al verschillende berichten hierover doorgelezen en de nauwkeurigheid van de invalzaag met geleiderails zowel mobiel als op de MFT lijkt me wel bewezen. Van de CMS weet ik het niet zo, ik heb op een Duits forum gelezen dat de langsaanslag nogal “fummelig” zou zijn. Heeft er hier iemand ervaring mee?
    Nu heb ik ook een bovenfrees (Bosch GMF1400 CE professional), zou het mogelijk zijn om die ook in de CMS tafel in te bouwen? Zou ik die ook kunnen gebruiken met de Festool geleiderail?
    Een ander maar duurder alternatief zou zijn om de MFT3 VL uitbreiding voor de MFT tafel te kopen met daarin dan een CMS zaag-module in te bouwen. Zou dit een betere oplossing zijn? Of is het ook mogelijk om de CMS grondset aan de MFT-tafel vast te maken?
    Vrij veel vragen dus… Ik wil eigenlijk weten wat jullie ervaringen met dit materiaal zijn, is dit een goede keuze of koop ik beter wat anders?
    Alvast bedankt.
    Groetjes,
    Pascal

Re: Vragen over Festool CMS FS55 MFT3

Hoi Pascal, Ik heb ook de CMS TS-55 set. A;s je die koopt dan ga je heel veel plezier beleven aan de lengteaanslag die los bij te bestellen is. Die is absolouut niet fummelig. Als je die niet hebt en alleen de standaard geleider dan kan ik me zo'n opmerking wel voorstellen. De lengteaanslag is echt een topper, niet goedkoop maar als je koopt wat jij koopt dan kun je die er wel bij regelen voor niks denk ik.

Mooi setje en ga je veel plezier aan beleven denk ik.

Artikelnummer van de lengteaanslag
    http://www.festool.nl/Products/Acces...e=Aanslagen-LA

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: Vragen over Festool CMS TS55 MFT3

In Holland heb ik de CMS-TS55 staan met lengte-aanslag en (rol)zijtafel. Een zeer nauwkeurig werkend geheel waar ik veel plezier aan beleefd heb. Ik zou niet gaan rommelen met een merkvreemde zaag, ik vraag me af of je die wel kunt monteren. De lengteaanslag klemt op de voor- en achterrail en zit muurvast en nog haaks ook. Daarnaast kan je die fijnstellen. Alleen zit er (bij mijn versie althans) nog al wat speling op de fijnafstelling. Bij het verstellen moet je op gevoel eerst de speling wegwerken voordat je kan verstellen. Ook moet je goed opletten in welke richting je versteld, links of rechts. Als je het duimwieltje verdraaid is dat niet zo vanzelfsprekend.
    Je kan de MFT/3 koppelen aan de CMS-tafel, zowel aan de zijkant als aan de kopkant. Dan vergroot je je werkoppervlak en kan je flinke lappen verwerken. Als ik definitief naar Amerika verhuis gaat de CMS wel mee, ik mis die tafel erg.

Ik heb deze tafel ook, maar alleen met de normale aanslag. Ik kan daar prima nauwkeurig mee langszagen, vindt er niet veel 'fummeligs' aan. Erg tevreden met het geheel!

overigens is de vertaling 'fummelig' volgens mij niets meer/minder dan 'onhandig', hoewel het gevoelsmatig anders vertaald zou worden (frummelig, prutserig)

Hartelijk bedankt voor de antwoorden, ze bevestigen wat ik eigenlijk al vermoedde. Ik ga me de lengteaanslag er maar ineens bijbestellen, die kan er dan ook nog wel af.
    Blijft nu nog de vraag of m’n Bosch bovenfrees ook in het Festool systeem gebruikt kan worden. Hoedanook, waar een wil is, is een weg.
    Groetjes,
    Pascal

Je zult vast wel een manier kunnen bedenkeom de Bosch frees in de cms tafel te bouwen maar ik denk niet dat je er veel plezier aan gaat beleven. Het cms verhaal is helemaal op elkaar afgestemd en dat gaat alleen werken met de originele hulpstukken. Ik denk dat je beter de Bosch los in kunt bouwen in een zelfgemaakte tafel. Enige verschil met een cms is dan dat je de poten en het tafel Fame kunt gebruiken, maar of je daar nou zoveel aan hebt?

..

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Wat ik op diverse fora al eens gezien heb is dat men de geperforeerde topplaat uit de MFT haalt en er een 3/4" plaat MDF pas in maakt. Dan kan je de Bosch frees (met eventueel een montageplaat) in dat blad monteren en verder van alle aanslagen en geleiders van Festool gebruik maken. Wel dien je verstevigingen onder de plaat aan te brengen want met dat extra gewicht en dat gat wordt de plaat wel wat zwakker.

Ik heb zowel de CMS (met meerdere modules) en de MFT. Ik ben zeer tevreden over beiden maar heb dan ook een zwak voor Festool. Ik heb de plaat niet vervangen omdat ik de spanelementen ook gebruik.

Forum Rechten