welke houtsoort is dit

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik ben in het bezit van 2 latten en een klein stukje maar welke soort?? Diep bruin met zwarte lijnen/vlammen, het is ook zwaar en erg dicht.

Attached files
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Lijkt mij hard op ebony macasar. Wist niet hoe ik link toevoegde daarom website opgeslagen en als bestand toegevoegd.

Attached files macassar.docx (285.1 KB)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Heren Heren ;)

Hartelijk dank voor de reacties, ik heb ook maar eens een beetje gezocht en ga ook voor coromandel . Daar lijkt het het meest op. Maar wat ga je er mee maken? Eerst maar eens verzagen tot stroken, misschien wel tot fineer. Ik ga ik volgend jaar iets moois mee maken. Maar wat, ik weet het nog niet. :lol:
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Welke houtsoort het is zou ik niet weten, maar ik zou wel wachten met verzagen tot je weet wat je ermee gaat doen. Misschien wil je het tzt gebruiken voor een knop voor een doosje of greep voor een lade, het zou zonde zijn als je het dan al verzaagd hebt tot onbruikbare dimensies voor dat doel...
 
A

Athanor

Guest
Ik geef Rio Pallisander ook nog steeds een goede kans! Als je gaat schaven of schuren is het misschien aan de geur te merken. Als ik me goed herinner ruikt pallisander zoet.

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik ga voor coromandel en wel diospyros celebica uit Indonesië (Sulaesi, Molukken).
Ook wel Macassar ebben genoemd. Deze heeft lichte strepen terwijl de Afrikaanse soort (bijne) geheel zwart is. Met name de droogte scheurtjes in het kopse hout zijn kenmerkend voor deze harde houtsoort. Harder en zwaarder dan b.v. palissander. Mooi droog bewaren en niets mee doen, totdat je na diep nadenken echt weet waarvoor je het gebruiken wilt. Het hout kost namelijk € 59.400,00 per kuub. Daar ligt dus voor zo'n (paar) duizend euro! Info: Arnhemse Fijnhouthandel of heb je dit bij Rick gekocht????????????????/
vr.gr. Jan Pranger.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Goed geraden Peter

Ik zal morgen een paar foto's van de "rest "plaatsen. Mochten er mensen denken dat het goudschip is binnen gekomen HELAAS. Ik zal toch gewoon moeten blijven werken. 2 latten coromandel maken nog lang geen kub.
Ik denk dat het 8cm breed/5cm diep is. Wel geschikt om greepjes van te maken. Dit bedacht ik in de auto.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Goed plan Kees, helaas is het erg smal maar ik houd het in gedachte.
Zoals sommige al opmerkte komt dit hout uit een partijtje dat ik "gratis"(lees omruilen voor bier) heb opgehaald. Het bestond uit een krat vol oud spul. Het merendeel is afgezaagd van allerlei meubels, zoals je op de foto's ziet. Toen ik op het punt stond te vertrekken kwamen de latten tevoorschijn. Mochten er mensen interesse in het hout op de foto's hebben, tegen de tnt verzendkosten is het voor jouw.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.