Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

welke houtsoort is dit

Ik ben in het bezit van 2 latten en een klein stukje maar welke soort?? Diep bruin met zwarte lijnen/vlammen, het is ook zwaar en erg dicht.

Attached files

Re: welke houtsoort is dit

kweenie, maar t lijkt een beetje op coromandel. Of Bocote, of een palissandersoort.

Ik denk Palissander of Azobe.

Simon

RIO Palisander ?

Lijkt mij hard op ebony macasar. Wist niet hoe ik link toevoegde daarom website opgeslagen en als bestand toegevoegd.

Attached files macassar.docx (285.1 KB)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Het lijkt op een bepaald soort coromandel ook wel ebony macasser genoemd. Heerlijk om mee te werken!!!

Heren Heren

Hartelijk dank voor de reacties, ik heb ook maar eens een beetje gezocht en ga ook voor coromandel . Daar lijkt het het meest op. Maar wat ga je er mee maken? Eerst maar eens verzagen tot stroken, misschien wel tot fineer. Ik ga ik volgend jaar iets moois mee maken. Maar wat, ik weet het nog niet. :lol:

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Welke houtsoort het is zou ik niet weten, maar ik zou wel wachten met verzagen tot je weet wat je ermee gaat doen. Misschien wil je het tzt gebruiken voor een knop voor een doosje of greep voor een lade, het zou zonde zijn als je het dan al verzaagd hebt tot onbruikbare dimensies voor dat doel...

Athanor
    Guest

Ik geef Rio Pallisander ook nog steeds een goede kans! Als je gaat schaven of schuren is het misschien aan de geur te merken. Als ik me goed herinner ruikt pallisander zoet.

Fons

Ik ga voor coromandel en wel diospyros celebica uit Indonesië (Sulaesi, Molukken).
    Ook wel Macassar ebben genoemd. Deze heeft lichte strepen terwijl de Afrikaanse soort (bijne) geheel zwart is. Met name de droogte scheurtjes in het kopse hout zijn kenmerkend voor deze harde houtsoort. Harder en zwaarder dan b.v. palissander. Mooi droog bewaren en niets mee doen, totdat je na diep nadenken echt weet waarvoor je het gebruiken wilt. Het hout kost namelijk € 59.400,00 per kuub. Daar ligt dus voor zo'n (paar) duizend euro! Info: Arnhemse Fijnhouthandel of heb je dit bij Rick gekocht????????????????/
    vr.gr. Jan Pranger.

Forum Rechten