Geen idee hoe ik een kastdeur moet maken

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey


Ik zou graag een paar eenvoudige kasten maken met een deur. Nu kan ik wel scharnieren vinden enzo en heb een idee hoe ik deze moet monteren. Maar ik heb grote vragen bij het uittekenen van kastdeuren. Als ik een kubus heb als kast moet mijn deurzijde dan net evengroot zijn als alle andere zijden of moet deze kleiner zijn en hoeveel. En wat gebeurt als ik twee kastdeuren naast mekaar plaats wat moet de afstand zijn tussen beiden?

Misschien hebben jullie tips of een goed boek?




Groetjes,

Samuel
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Ikzelf pak meestal voor de zijdes 3 mm terug, de bovenkant ook en de onderkant laat ik altijd gelijk.

Dus de totale breedte van de corpus buitenwerks min 3 mm, voor de hoogte precies hetzelfde.

Zo doe ik het altijd, ik weet verder niet hoe andere mensen het doen, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Gr Stefan
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey

Dus als ik het goed begrijp is je deur 6 mm minder breed verdeeld in 3 mm over elke zijde. Dat lijkt logisch. Maar waarom ook de bovenkant een stukje korter ? :oops:

Samuel
 

tuoh

Oud hout
De buitenmaten van een deur worden mee gedicteerd door de toe te passen scharnieren, de hierboven genoemde waarden zijn inderdaad de juiste voor het gebruik van meubelscharnieren, deze kom je meestal tegen bij keukenkasten.
Moet je deur op het frame vallen, of juist niet, dit is een keuze die je eerst moet maken alvorens te gaan zien voor geschikte scharnieren hiervoor.
Gebruik je pianoscharnier, inboor fitsen, omgezette scharnieren, etc. dan krijg je telkens andere buitenmaten, je zal ook hier eerst een keuze moeten maken alvorens je de juiste buitenmaten van de deur kan bepalen.

Mvg,

André
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Ik denk in de hoogte dat dat bedoelt is als je 2 deuren boven elkaar is, moet je ook spel hebben hè.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
3mm is wel een erg grote sluitnaad, deurbreedte = corpus buitenmaat. Gebruik potscharnieren, om de 50 cm een scharnier. 4 mm vanuit de kant; dus 17,5 mm = 4 mm voor middelpunt potgat.
Twee deuren in een kast ; deurbreedte = (corpus buitenmaat/2) - 1 mm Dus een sluitnaad van 2 mm
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ik heb deurtjes gemaakt die 5 mm korter waren dan de opening,

voor een kast met 2 deuren is dat teveel merk ik nu, dus 3 mm per deur lijkt me ook beter, of zelfs maar 2.

Tegenwoordig kan je met scharnieren veel bijregelen.

Dat is voor opliggende deuren,

dus als je kubus 50 cm is, dan is je deur 49.7 of 49.8 breed.

Hoogte ook 3 mm korter, dan schuurt de deur boven niet tegen het bovenblad, moest dat oversteken.

Thuis heb ik een nachtkastje staan dat heel eenvoudig te maken is in MDF, zal daar straks wat fotos van posten, dat ding is een goede basis voor een beginner.

Voor de scharnieren; koop die in de handelszaak waar je ook je hout laat zagen, dan boren zij de gaten voor de scharnieren in de deuren op de juiste plaats.

Bart
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.