Onbehandeld eiken

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Algelopen zomer ben ik zoet geweest met het aanleggen van een nieuw terras en pad rondom het huis. Vietnamese natuursteen en licht ingevoegd. Nu heb ik onlangs voor mijn houtopslagplaats - opzij van het terras -een deur gemaakt van wat 3de keus eiken . Met de regen van de afgelopen weken heeft de deur en de rest van het kot de voegen en in mindere mate het terras vuil bruin gekleurd :evil:
Ik heb de vloer al een paar keer stevig geschuurd, maar veel helpt het niet, gezien het dagelijks regent en nog sterker vervuild :cry:
Ik was van plan om het eikenhout onbehandeld te laten verouderen ( het kreeg een mooie lichte kleur door bootstelling aan zon en regen) maar ik vrees dat ik dan met een bruin terras zal eindigen.
Behandelen dan maar ?
gr,
Danny

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Nieuwe eik buiten onbehandeld geplaatst geeft altijd verkleuring van voegen en stenen. Maar het is een tijdelijk probleem, na enkele maanden stopt het en verdwijnt de verkleuring als sneeuw voor de zon :D

De onbehandelde Eik gaat uiteindelijk vergrijzen zoals bijna alle houtsoorten trouwens die buiten gebruikt worden zonder bescherming.
Merbau is ook zo een houtsoort die berucht is om zijn verkleuring van de omgeving, maar ook hier verdwijnt die verkleuring spontaan na enige tijd.

Geen paniek dus, maar lijdzaam ondergaan, er treed wel beterschap op.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.