Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Onbehandeld eiken

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Onbehandeld eiken

Algelopen zomer ben ik zoet geweest met het aanleggen van een nieuw terras en pad rondom het huis. Vietnamese natuursteen en licht ingevoegd. Nu heb ik onlangs voor mijn houtopslagplaats - opzij van het terras -een deur gemaakt van wat 3de keus eiken . Met de regen van de afgelopen weken heeft de deur en de rest van het kot de voegen en in mindere mate het terras vuil bruin gekleurd :evil:
    Ik heb de vloer al een paar keer stevig geschuurd, maar veel helpt het niet, gezien het dagelijks regent en nog sterker vervuild :cry:
    Ik was van plan om het eikenhout onbehandeld te laten verouderen ( het kreeg een mooie lichte kleur door bootstelling aan zon en regen) maar ik vrees dat ik dan met een bruin terras zal eindigen.
    Behandelen dan maar ?
    gr,
    Danny

Attached files

Re: Onbehandeld eiken

Nieuwe eik buiten onbehandeld geplaatst geeft altijd verkleuring van voegen en stenen. Maar het is een tijdelijk probleem, na enkele maanden stopt het en verdwijnt de verkleuring als sneeuw voor de zon

De onbehandelde Eik gaat uiteindelijk vergrijzen zoals bijna alle houtsoorten trouwens die buiten gebruikt worden zonder bescherming.
    Merbau is ook zo een houtsoort die berucht is om zijn verkleuring van de omgeving, maar ook hier verdwijnt die verkleuring spontaan na enige tijd.

Geen paniek dus, maar lijdzaam ondergaan, er treed wel beterschap op.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Re: Onbehandeld eiken

Oef, een hele opluchting. Ik zag mezelf al met een nagelborsteltje de voegen proper maken :roll:
    gr,
    Danny

Forum Rechten