Essen houten eetkamer tafel.

Slingerland

Nieuw lid
26 apr 2011
22
3
Lekkerkerk
Hierbij mijn laatste project.
De planken zijn ongeveer 4 jaar geleden gezaagd uit een stam met een diameter van ongeveer 70 cm. Ze zijn gezaagd met een mobiele lintzaag en hadden een dikte van 4 cm. Ik heb de planken 4 weken geleden op maat gezaagd en door de verdiktebank gehaald. Om de planken bruikbaar te maken heb ik ongeveer 1 cm van de dikte af moeten halen. Essen werkt behoorlijk en er dus veel arbeid nodig om bruikbare planken te verkrijgen. Je hebt dan wel erg mooi hout om mee te werken, de structuur en kleur zijn prachtig en het hout is keihard.
De poten van de tafel zijn hol verlijmd met dezelfde planken die voor het blad gebruikt zijn. Als je de poten massief maakt is de kans op vervormen erg groot.
Voor het blad hebben we de planken die oorspronkelijk 50cm breed waren versmald tot 19 cm. Door de delen later weer tegen elkaar te leggen krijg je een erg mooie doorlopende tekening in het blad.
Verder komt de verkerning(olijfessen) enkele malen mooi terug in de tafel en geeft hem een uniek karakter.

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Dat moet heel wat voldoening geven om aan zo'n tafel het erstdiner te eten... heb je de kaloen ook zelf geschoten :D toen je toch in het bos was om die boom te vellen?

Ik vind het een mooie robuuste tafel, enige wat ik minder vind is de tekening in de kopse kanten die wat verschillend is, verder lijken de planken wat ver uit elkaar te liggen? Hoe heb je ze verlijmd?

Door de planken door te zagen en dan weer terug te leggen lijkt het misschien nu net of er iets fout gegaan is, ik zou overwogen hebben om ze niet naast elkaar terug te leggen denk ik. Maar das persoonlijke smaak.

Kortom, mooi werkstuk!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.