Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Essen pot

Essen pot

Hola,
    Waar kan ik deze Essen pot 30 cm rond het beste mee afwerken??????
    Gr

Attached files

Re: Essen pot

ik gebruik de laatste tijd lijnolie
    geef wel een mooi effect vindt ik zelf
    probeer gewoon eens uit op een reststukje

Je hebt de schaal in kops hout gedraaid? Dan kan de binnenkant anders kleuren dan de buitenkant. Wanneer je geen afwerkspullen hebt gebruik dan eens olie uit de keuken: walnoot, arachide, zonnebloem of olijfolie.
    Licht insmeren, laten intrekken en met keukenpapier de overtollige olie wegvegen.
    Wil je geen olie gebruiken? Dan b.v. 1 x lakken met (verdunde) blanke lak - laten drogen - afpoetsen met zeer fijne staalwol - en licht in de was zetten.
    Ik kan het op de foto niet zo goed zien, maar volgt de binnenkant de buitenkant wel of heeft de binnenkant een andere curve. Overigens een mooi stukje hout en moeilijk te draaien in kops hout. Klasse!
    vr.gr. Jan Pranger.

Of kijk ook even op www.ronsbiz.com Daar vind je veel info over oppervlaktebehandeling en de te gebruiken producten. Ik gebruik vaak shellawax en Rustin's Danish Oil. Osmo hardwax werkt ook perfect wanneer iets waterafstotend moet zijn.
    vr.gr. Jan Pranger.

heb vandaag ook een schaaltje uit kopshout gedraaid uit kersen
    maar is idd veel lastiger dan normaal

Hij is uit kopshout gedraaid en de binnenkant loopt iets met de buitenkant mee, ik heb wel Danisch Oil maar zat er aan te denken om wat Jan zegt om zonnebloem of parafine olie te gebruiken.

Leuk potje, kopsdraaien is leuk maar lastig. Hangt natuurlijk veel af van de houtsoort maar toch.
    Ik gebruik zeer veel Lijnolie, zeker voor Es geeft dit een zeer mooi resultaat. Voor Esdoorn bv vind ik dit niet zo goed.

Ben je zeker van de houtsoort. Als ik de foto bekijk vind ik niet echt dat het Essen is. Ik mankeer toch enkele typische kenmerken. Maar dit kan ook aan de foto liggen.

Chris

ik gebruik nog maar alleen lijnolie
    andere oliesoorten zijn hier in de buurt moeilijk te krijgen en moeten dus via internet aangesleept worden

Zou zo maar geen Essen kunnen zijn hoor , er zit een beetje Roze in.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Je draait productie Ron !!! ERg mooi om te zien. Kopshout draaien valt niet mee. de laatste tijd gebruik ik veel walnotenolie geslagen voor de molen hier in de straat.

Forum Rechten