Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

ervaringen (goede)kope lamellenfrees

Hallo,
    ik zit er aan te denken om een lamellen frees aan mezelf kado te doen voor onder de kerstboom :lol:
    Nu loop ik al een tijdje watertandend naar de lamello classic te kijken, maar de prijs houd me nog wel tegen.
    Er zijn ook nog goedkopere opties, waarvan de makita wel hele goede reviews krijgt.
    Maar, er zijn, als je op marktplaats kijkt, ook machines voor een tiende van de prijs van een lamello classic te koop. Voor een kleine 40/50 euro heb je een onbekend merk.
    Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaringen met die goedkope machines. Ik heb op dit forum al wel een topic gelezen waarin de FERM werd bejubeld en bespuugd...

Is het verstandig om nog een beetje door te sparen en toch voor een A-merk te gaan, of zijn die goedkopere machines ook wel goed genoeg. (Ik ben een doodgewone hobbyist, maar wel pietje precies...)

Re: ervaringen (goede)kope lamellenfrees

Ik was waarschijnlijk één van de personen die de Ferm bejubelde. Nieuw voor €20 aangeschaft (via BVA-Auctions) en vind het prima werken. Als je een nieuwe kan vinden voor rond die prijs zou ik het zeker aanraden. Mocht je er uiteindelijk niet tevreden over zijn dan is er geen man overboord.

Ik heb me twee jaar terug een tweedehands DEWALT gekocht voor 120€ of zo.
    Bevalt nog steeds prima, had heb ook bij de verkoper getest;-).

Zo heb ik voor een aanvaardbare prijs toch een betere kwaliteit.

Aan Lamello zelf kan denk ik geen ander merk tippen, maar de prijs is er dan ook wel naar.

Liever een tweedehands van een zekere kwaliteit dan nieuwe rommel. Hangt af van je eisen natuurlijk.

Groeten, en succes met je dilemma

Steven

Ik heb ook een Ferm lamello frees. Ik heb hem niet heel vaak gebruikt, maar de keren dat het wel het geval was, werkt deze prima.

(Tenzij je de aanslag niet goed vast zet, en dus hoogte verschil krijgt.....Maar dat gebeurt ook met een duurdere variant)

Ik heb er een van McAllister (huismerk Hornbach) en ben er wel redelijk teveden over. De fijnafstelling laat wel wat te wensen over, maar daar hou ik wel rekening mee.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Over het algemeen ben ik niet zo'n Ferm fan (understatement), maar ook ik heb toevallig zo'n Ferm lamello frees en ik moet zeggen dat die prima bevalt (voor die enkele keer dat ik em gebruik).

Ik heb er pas een van Powerplus gekocht. Doet het goed hoor. De lamellendeuvels zijn ook van dat merk te koop. Ik heb nog geen universele gevonden.

Heb er eentje van skil ben er zeer tevreden over gebruik hem nu wel niet elke maand. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak je hem gebruikt ik geef liever wat meer geld aan een machientje dat je elke week gebruikt.

Ik heb ook een "budget" ding. (een Mannesman).
    Er kan zelfs de stofzuiger van de festool op.

De hoogteinstelling werkt zeer matig (om het maar zacht uit te drukken).
    Maar als ik het apparaat gewoon zonder geleiding kan gebruiken gaat het heel goed. Dus het apparaat op de onderkant op de tafel (oid). Nadeel hiervan is dat er maar 1 hoogte is die te frezen is. Maar voor mij is dat meer dan goed genoeg.

Een lamellofrees is een redelijk basic-aparaat, waarbij het resultaat van het werk ook niet zichtbaar is in het uiteindelijke werk.
    Volgens mij is met enige beleid een goedkoop apparaat prima te gebruiken.
    Maar als je het veel gebruikt, dan is een dure wel zo prettig.
    Als hobbiest heb ik daarom gekozen voor een budget apparaat.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

lamellenfrezen zijn eenvoudige apparaten die daarboven op zelden vele uren draaien in hun leven, ik denk daarom dat je zonder te veel angst een goedkope mag kopen. Gewoon in de winkel er eens aan trekken duwen en wringen om te zien of er nergens te veel speling is. Ik zelf had een blauwe Bosch gekocht (rond de €400!) die ik regelmatig gebruikte en die ok werkte, enkel vond ik de markeringen niet precies genoeg voor een machine van die prijs.
    Tot ik mij dit jaar een domino frees kocht waar je zoveel meer mee kan doen, de bosch heb ik onlangs verkocht omdat ik hem eenvoudigweg niet meer gebruikte.

Forum Rechten