Een stuur van hout maken

kansopgod

Nieuw lid
2 nov 2010
11
1
Ik kwam een tijdje geleden een foto tegen van een stuur open fiets die was gemaakt van gelamineerd hout.
Het leek mij interessant om z'n stuur eens zelf te maken, ik heb alleen een paar vragen:

bb_DSC_6767.jpg


-Welk hout kan ik hier het beste gebruiken(ik wil het stuur niet aflakken met blanke lak, maar moet wel water bestendig zijn)

-het stuur wil ik uit drie lagen gelamineerd hout maken(zijn meer lagen hout sterker?) twee dikke lagen en een dunne van 5mm. Deze dunne laag wil rood kleuren. Hoe kan ik dit hout het beste kleuren?

-In het stuur zit een lichte kromming hoe krijg ik deze er in. Mijn idee was, de drie lagen hout te lamineren ze vervolgens tot een rond staaf te bewerken op een houtdraaibank en ze naderhand in vorm te brengen. Ik zou alleen niet weten hoe die kromming er in moet krijgen.

Veel vragen misschien sommige er voor de hand liggend, het zou mij erg helpen als iemand mij wat raad kan geven.


alvast bedankt,

Een Rookie
 

tuoh

Oud hout
Mooi stuur, en niet moeilijk om te maken, als je maar de juiste volgorde in acht neemt.

Bij het lamineren zijn meer lagen altijd beter, 8 lagen van 3mm zijn sterker dan 3 lagen van 8mm.
Altijd gelamineerd hout lijmen in de juiste vorm met behulp van mal en contramal, nadien plooien gaat niet.
In deze toepassing moet de gebruikte lijm ook waterbestendig zijn(D4) of moet het werkstuk dusdanig afgewerkt worden dat vocht geen invloed kan hebben op de lijmvoeg (epoxy) in het laatste geval mag er desnoods gewone witte lijm gebruikt worden.
Het rond maken van de gelamineerde vorm kan pas na het verlijmen.

Contrast verkrijg je door met verschillende houtsoorten te werken, bijvoorbeeld een rode met een witte houtsoort. Kleuren werkt niet omdat je na de verlijming het stuk nog moet rond maken met een schaaf of bovenfrees.

Mvg,

André
 

kansopgod

Nieuw lid
2 nov 2010
11
1
Hoi André de uitleg die je geeft brengt mij een heel stuk verder. Bedankt daarvoor.

Met de gekleurde laag hout bedoel ik niet hout dat rood van zich zelf is, maar hout dat dmv een pigment of iets dergelijks gekleurd is. Het zelfde principe zie je wel eens bij houten balken bij een houthandel die op het einde rood of groen gekleurd zijn (als markering denk ik). Ik zou graag willen weten hoe dit wordt gedaan, zodat ik één van de lagen in het stuur een kleur kan geven.

gr,

Clemens
 

tuoh

Oud hout
Ik begrijp wel wat je wil doen met dat kleuren, maar in de praktijk gaat dat niet werken.
Je kan de latten wel kleuren alvorens te lamineren, maar eens gelamineerd moet je het stuk rond maken, en bij die bewerking verdwijnt ook het pigment :shock:

Het hout word nooit door en door gekleurd, dat is altijd maar een laagje bovenop, of in het beste geval een mm diep of zo.

Om bij een gelamineerd en afgewerkt stuk sommige laagjes hout te kleuren en andere niet, dat vergt een vaste hand, een heel fijn penseel, en engelengeduld. Ik zie het nog niet gebeuren. Het is dan veel makkelijker om er gewoon een contrasterend stuk hout tussen te lijmen, dat is wel door en door gekleurd :D

Mvg,

André
 

kansopgod

Nieuw lid
2 nov 2010
11
1
Ah oke, dan begreep ik je verkeerd. Dan maar eerst proberen zonder gekleurd stuk.

Voor nu bedankt
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Door en door kleuren kan wel, als je de aparte platen eerst echt impregneert. Zoals bijvoorbeeld bij Dymondwood.

Het ligt m.i. voor de hand dat de kromming er tijdens het lamineren al in is gebracht, door de lagen onder buigspanning te verlijmen. Naderhand buigen kan ook maar zal met name de lijmverbindingen compromitteren, en mogelijk tot torsie leiden wat dan weer een minder fraai visueel effect geeft.

Oh, dat zei André ook al. Toch wat zorgvuldiger lezen voordat ik reageer.

Wel een fraai stuur (en een fraaie fiets) overigens.

Overigens, het feit dat e.e.a gebogen verlijmt wordt betekent dus ook dat je de ronde vorm dus niet meer op een (hand)houtdraaibank kunt maken. Dit moet dus of gefreesd of geschaafd worden.

Overigens kun je een rondstaaf met één enkele knik erin (in tegenstelling tot een continue radius) wél op een houtdraaibank maken - met een inspanhulpstuk. Goegel maar eens op stoel rugleuning poot draaien (of zoiets - ik heb ook wel een boekje waar volgens mij een voorbeeld in staat; je moet wel goed je fikken in de gaten houden...)
 

Jurriaan91

Nieuw lid
9 jan 2012
3
0
goede dag,

Ten eerste wil even zeggen dat je niet zomaar elke houtsoort kan nemen. Omdat sommige houtsoorten meer flexibel zijn als andere. Waarom heb je een flexibele laag nodig puur omdat je op sommige moment tijdens het fietsen met veel gewicht op je stuur leunt. Dus je kan je wel voorstellen dat als je alleen starre houtsoorten neemt je stuur simpelweg breekt. neem B.v.B als rug iepen dat is een zeer flexibele houtsoort en als buik (contrastlaag) Afrikaans Padoek dit is een fel rode houtsoort en zal uiteindelijk ook enigszins rood blijven. Padoek is tevens een starre houtsoort waardoor je het stuur in balans brengt een beetje zoals een metaal legering. Ook zou ik je stuur recht verlijmen met een watervaste lijm en dan ronddraaien en dan stomen in de gewenste vorm doe dit wel voorzichtig en in stappen want padoek is geen makkelijk houtsoort om te stomen.

groeten Jurriaan de Graaf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.