Scheppach HM2 (aanschaf en onderhoud)

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Beste houtbewerkers vrienden,

Gisteren is het er eindelijk van gekomen. Na maanden zoeken, kijken en afwegen heb ik een Scheppach HM2 vlak- en vandikte bank gekocht. Tevens zit er een langgatboor en een zaagtafel bij. Het geheel is in een behoorlijk gebruikte staat, en niet alle onderdelen zijn aaanwezig. Maar ik ben nog steeds van meening dat door de relatief lage aanschafprijs van 130 euro, ik er niet slecht aan heb gedaan.

Ik wil bij deze Remco "Scheppie" nogmaals bedanken voor alle advies en raad tijdens mijn zoektocht!

Omdat de machine behoorlijk wat onderhoud nodig heeft, wil ik dit topic gebruiken voor het verzamelen van adviezen en tips van iedereen op ons forum. Aangezien er behoorlijk wat Scheppach machines hier in omloop zijn, hoop ik hiermij mezelf maar zeker ook andere in de toekomst te kunnen helpen.


Elders op dit forum wordt er al genoeg geschreven over deze machines, ik zal proberen om alle relevante informatie te verzamelen. Ik hoop dat iedereen die gereageerd heeft met raad en daad in de andere topics er geen bezwaar tegen heeft dat ik deze adviezen verzamel in 1 verzameltopic. Ik zal proberen zoveel mogelijk de originele auteur te vermelden.

Groeten Thom
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Gereserveerd voor onderdelen tips

schaafmessen:
De Originele schaafmessen moeten 260 x 18 x 3mm zijn. HSS 18% of Hard Metaal
Leverancier + Info
Leverancier

Rubber walsen / vulkaniseren
Dit bedrijf kan de aanvoerwalsen van de vandikte herbekleden, probeer vandaag een prijs te krijgen
Schickendantz walsbekleding bv
Prijs is ongeveer 55 euro voor het opnieuw bekleden van een wals

Onderdelenlijst in PDF


Attached files HM 2 Kombi.pdf (1.5 MB)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Bij deze mijn machine zoals gisteren gehaald.

Meteen een vraag, Wat heb ik nu allemaal gekocht?

1. Vlak- en vandikte bank, type HM2
2. aanbouwdeel: Langgatboor, type: ?
3. aanbouwdeel: Zaag tafel, type ?
4. Aanslag vlak- en vandikte bank
5. Schaaf as beschermer?
6. Lang ding1 ?
7. Lang ding 2 ?
8. Gezette plaat met langwerpig gat ?

Wat ik nog mis, voorzover ik weet:
- 1 as van het aanbouwmechanisme.
- Verloopstuk voor boorkop langatboor
- boorkop langgatboor
- Spouwmes zaagtafel
- Afzuighulpstuk

Genoeg geschreven, foto's:



Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Thom
Van harte gefeliciteerd met jouw aankoop. Ik heb er een tijd terug ook een 3e/4e/5e hands gekocht. lees maar. viewtopic.php?f=1&t=2906
Zoals ik zie heb je er ongeveer een in de zelfde staat gekocht. Het opknappen is echt niet zo moeilijk, een flinke poetsbeurt, de aanvoerrollen en het bantje vervangen en GAAAAAAAAAAAAAAN met dat ding.

Heel veel succes
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Hugo,

Bedankt voor je bericht. Ik heb je topic meerdere doorgelezen. Heel leerzaam.
Heb je uiteindelijk de machine weer fijn werkend gekregen?

Ik ga er vanaaf mee aan de slag. Ben erg benieuwd!

Goeten
Thom
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Eigenlijk was het niet zo moeilijk. Ik heb er een een balkje onder gelegd. Aan de invoerzijde het rubber ongeveer 1,5 mm lager gezet. aan de achterzijde ongeveer 2 mm. Het was wel een beetje proefondervindelijk maar het werkt. Gaat jouw vast ook lukken.
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
IK heb er ook een die ik aant opknappen ben maar ik kan geen nieuwe blad rollen vinden, het rubber is helemaal op.
Deze is trouwens ook zo te koop voor als iemand anders hem zelf zou willen opknappen of voor onderdelen gebruiken.
er zit ook een zaag en langgat boor op.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hi Mike,

Ik ben in contact met een bedrijf die de rollen kan reviseren / vulkaniseren. (zie bij Tips Onderdelen). Zodra ik een prijs heb, zal ik het je laten horen!
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
In almelo zit ook een bedrijf die het doet. Egberts rubber.
Je kan het ook zelf maar je krijgt het er lang niet zo mooi omheen.
 

Adriaan

Nieuw lid
19 feb 2012
1
0
Toevallig heb ik twee weken terug een tweedehands Scheppach HM2 gekocht.
Helaas zat er geen gebruiksaanwijzing bij.
Weet jij of daar nog aan te komen is?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
meubelmaker29 zei:
In almelo zit ook een bedrijf die het doet. Egberts rubber.
Je kan het ook zelf maar je krijgt het er lang niet zo mooi omheen.

Hoi Meubelmaker,
Heb je tips / trick waar je het rubber kunt kopen om het zelf te doen?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Spaander zei:
@meubelmaker29
Ik krijg er alleen maar maar een onderdelen lijst te zien en geen gebruiks aanwijzing.
Doe ik dan iets niet goed?

Ik kan die ook niet vinden, maar aan de andere kant, hoe moeilijk kan het zijn? Waar wil je informatie over hebben?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
De revisie van de machine gaat niet snel maar ik kom er wel. Maandag een nieuw frame gemaakt omdat de originele een beetje gammel en verbogen was. De nieuwe versie is ook wat hoger voor een ergonomische werkhouding.



Attached files
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Hoe is het uiteindelijk afgelopen met het herbekleden van de aanvoerwalsen? Heb je dit uitbesteed of zelf gedaan?

Ik moet de aanvoerwalsen van mijn HM2 ook opnieuw bekleden. Iemand een adresje in de buurt van Amsterdam?
 

tikra

Actieve deelnemer
11 jan 2014
25
0
Deze topic is al een tijdje stil maar misschien kan ik de ervaringsdeskundigen van de scheppach HM2 even animeren om mij goede tips te geven. Ik heb onlangs een complete HM2 combibank gekocht. Met meer equipment dan ik nodig heb, maar ja samen met de zaagtafel (stand alone) heb ik een goed gereedschap gekocht. Ik zou graag willen weten hoe de achterste aandrijfrol gewisseld kan worden?!
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Aansluitend hierop heb ik interesse in een handleiding, op de Scheppach site kan ik hem niet vinden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.