Verlijmen houtenplanken tot blad

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi,

Ik heb een vraag, ik weet als je een blad wilt maken van planken dat je de planken om en om moet wisselen, zodat de ringen van elke plank de andere kant op kijkt.

Maar als je nu een blad wilt maken van massief hout en dikker wilt maken, wat is dan de juiste methode.

Dus ik heb planken van 20 mm dik en ik wil mijn blad 40 mm dik maken, dus ik wil 2 planken op elkaar verlijmen,

In het plaat je hier onder zie je 3 opzetjes, welke is het beste?

1. bovenste planken kijken de ringen naar beneden en en onderste naar boven.

2. bovensten planken kijken de ringen naar boven en de ondeste naar beneden.

3. bovenste planken de ringen om en om de ringen plaatsen, en de onderste ook om en om.

Attached files
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Ik weet dat wanneer je twee hartkanten op elkaar lijmt, de verbinding de neiging zal hebben om aan de buitenkanten open te trekken. Beter is het om de spintkanten op elkaar te lijmen...

Gebruikelijk is natuurlijk gewoon de randen op te dikken. Is het echt nodig dat je het gehele blad zo massief maakt?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Bij mijn tafelblad heb ik de lagen haaks op elkaar gemaakt.
Ik heb hier kaasplanken voor gebruik, blad is 6 cm dik en bestaat uit 2 lagen.
Hij staat nu een jaar of 10 in de kamer en ik heb alles met lijm en schroeven in elkaar gezet, zodat het onbeweeglijk verbonden is.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik denk dat de Haan bedoeld: een laag in de lengte, daar de andere in de breedte op (haaks dus). Die staat niet bij je opties.
 

Debuteer

Nieuw lid
7 nov 2016
7
0
Leuk om dit topic te lezen, ik zit met precies eenzelfde situatie. Ik wil een blad van 40mm maken voor mijn tv meubel van 20mm planken. Bijkomend probleem is nog dat ik planken heb van 150cm lang voor een blad van 200cm lang, er zal dus een soort baksteenpatroon moeten komen. Ik zou liever gaan voor een van de opties die de topicstarter noemt als alleen het opdikken van de randen, dit vind ik een mooier zijaanzicht geven. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Je kunt ook de buitenste rand opdikken met de zelfde planken.
Maak je ze 10cm lang, dan ziet niemand het verschil.
Weinig last met werken en toch een dikkere look.

Dat zou ik in ieder geval doen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je kan ook de planken verzagen op 45mm breed dan een kwartslag draaien en deze strookjes aan elkaar lijmen.
 

Debuteer

Nieuw lid
7 nov 2016
7
0
Dank voor de goede ideeen. Ik denk dat ik voor het plan van FarEnds ga. Komend weekend de planken schaven en dan beginnen met het maken van de eerste laag van het blad, ben benieuwd.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Je kunt ook je blad wat groter maken, als je dan met je invalzaag onder 45 graden zaagt, kan je dit er ook weer aan zetten in soort van verstek zegmaar.

Kan ook heel strak worden, alleen de hoeken kunnen even lastig worden.
Maar als je daar even de tijd voor neemt moet dat kunnen naar mijn idee.
 

Debuteer

Nieuw lid
7 nov 2016
7
0
Je kunt ook je blad wat groter maken, als je dan met je invalzaag onder 45 graden zaagt, kan je dit er ook weer aan zetten in soort van verstek zegmaar.

Kan ook heel strak worden, alleen de hoeken kunnen even lastig worden.
Maar als je daar even de tijd voor neemt moet dat kunnen naar mijn idee.

Ik denk dat dat een beetje boven mijn niveau gaat. Ik ben net begonnen met houtbewerking en het tv meubel wordt, op een nachtkastje na, mijn eerste werkstuk. Ik denk dat ik ga voor het opdikken van de randen en evt nog bijwerken met een elektrische schaaf.
 

Debuteer

Nieuw lid
7 nov 2016
7
0
Het heeft een tijd geduurd maar het einde komt eindelijk in zicht. Het maken van het frame heeft ook een tijdje geduurd, ik had nog geen laservaring.
Hier een paar plaatjes hoe het er nu bij staat, alle panelen moeten uiteindelijk nog aan het frame gemaakt worden. Let niet op de rommel:p

Het onderste blad:
IMG_2596.jpg

Bovenste blad: laatste rijtje moet daar nog aan gelijmd worden.
IMG_2630.jpg

Zijkanten:
IMG_2575.jpg

Nou zit ik me de laatste tijd suf te piekeren over de behandeling van het hout. Ik zou het graag een beetje als op onderstaande afbeelding willen krijgen.
heavy-rustic-oak-table-made-from-dark-french-aok-372384-en-max.jpg

Alleen hoe krijg ik dat voor elkaar? Met een kleurolie? Logen met amoniak en daarna afwerken met matte PU lak? Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben?
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Mooi Resultaat! Strakke look van het metaal icm het warme van hout is erg mooi!
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Lijkt verdacht veel op mijn projectje :) Ik heb alleen een live edge plank bovenop. Ziet er netjes uit!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.