Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Verlijmen houtenplanken tot blad

Hoi,

Ik heb een vraag, ik weet als je een blad wilt maken van planken dat je de planken om en om moet wisselen, zodat de ringen van elke plank de andere kant op kijkt.

Maar als je nu een blad wilt maken van massief hout en dikker wilt maken, wat is dan de juiste methode.

Dus ik heb planken van 20 mm dik en ik wil mijn blad 40 mm dik maken, dus ik wil 2 planken op elkaar verlijmen,

In het plaat je hier onder zie je 3 opzetjes, welke is het beste?

1. bovenste planken kijken de ringen naar beneden en en onderste naar boven.

2. bovensten planken kijken de ringen naar boven en de ondeste naar beneden.

3. bovenste planken de ringen om en om de ringen plaatsen, en de onderste ook om en om.

Attached files

Re: Verlijmen houtenplanken tot blad

Ik weet dat wanneer je twee hartkanten op elkaar lijmt, de verbinding de neiging zal hebben om aan de buitenkanten open te trekken. Beter is het om de spintkanten op elkaar te lijmen...

Gebruikelijk is natuurlijk gewoon de randen op te dikken. Is het echt nodig dat je het gehele blad zo massief maakt?

Bij mijn tafelblad heb ik de lagen haaks op elkaar gemaakt.
    Ik heb hier kaasplanken voor gebruik, blad is 6 cm dik en bestaat uit 2 lagen.
    Hij staat nu een jaar of 10 in de kamer en ik heb alles met lijm en schroeven in elkaar gezet, zodat het onbeweeglijk verbonden is.

dus optie 2?

Ik denk dat de Haan bedoeld: een laag in de lengte, daar de andere in de breedte op (haaks dus). Die staat niet bij je opties.

Ik bedoelde van Faceinacrowd, ik begrijp het nu

Leuk om dit topic te lezen, ik zit met precies eenzelfde situatie. Ik wil een blad van 40mm maken voor mijn tv meubel van 20mm planken. Bijkomend probleem is nog dat ik planken heb van 150cm lang voor een blad van 200cm lang, er zal dus een soort baksteenpatroon moeten komen. Ik zou liever gaan voor een van de opties die de topicstarter noemt als alleen het opdikken van de randen, dit vind ik een mooier zijaanzicht geven. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Je kunt ook de buitenste rand opdikken met de zelfde planken.
    Maak je ze 10cm lang, dan ziet niemand het verschil.
    Weinig last met werken en toch een dikkere look.

Dat zou ik in ieder geval doen.

je kan ook de planken verzagen op 45mm breed dan een kwartslag draaien en deze strookjes aan elkaar lijmen.

Dank voor de goede ideeen. Ik denk dat ik voor het plan van FarEnds ga. Komend weekend de planken schaven en dan beginnen met het maken van de eerste laag van het blad, ben benieuwd.

Forum Rechten