Restauratie Eames lounge chair

zzznick

Nieuw lid
21 dec 2011
9
0
Hallo allemaal,

Mijn naam is Nick , en ik ben sinds kort trotse eigenaar van een originele herman miller lounge chair.
Deze lounge chair is gemaakt van palissander, en heeft wel wat aandacht nodig.

De schalen zijn niet gebroken of gescheurt maar wel dof en vies. ook zitten er wat diepere krassen in. Ik ben van plan om de schalen schoon te maken en de stoel opnieuw in de olie te zetten.

Maar hoe kan ik de wat diepere krassen verwijderen, en welke olie en waarmee kan ik het hout het beste schoonmaken?

Ik hoop dat ik hier een aantal tips kan krijgen??

(Ik weet dat dit een forum voor hout is maar ik kan ook wel wat tips gebruiken voor het restaureren van het leer)

Alvast bedankt!!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nick,

Erg mooi project lijkt me dat. Ik denk dat het plaatsen van foto's van je stoel wel een goed idee zou zijn. Dit geeft toch meer inzicht in de problemen die je tegenkomt.
 

zzznick

Nieuw lid
21 dec 2011
9
0
Jah ik ben er zelf ook erg enthousiast, en ik sta te popelen om er aan te beginnen.

Maar het moet allemaal wel goed gebeuren, dus eerst maar even flink wat info verzamelen.

Ik ga vanavond wel even wat foto's maken.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
bedoel je deze?

41mf-MMXcoL.jpg
 

zzznick

Nieuw lid
21 dec 2011
9
0
Sam bedankt voor je reactie,

word de tekening in het hout niet minder als ik ga schuren?
Bijten..... wat bedoel je hier mee?

Zo ver ik nu ben is:
eerst schuren (600 wet en dry)
kopse kanten behandelen met satin polyurethane...
de rest van het hout behandelen met danisch oil.

Iemand nog tips voor merken olie bijvoorbeeld??
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
nee die tekening zal blijven, je verwijderd enkel de afwerklaag he. Die tekening verdijnt maar pas als je alle hout eraf geschuurd zou hebben en dan zit je in het kussen ;)

Bijten of afbijten doe je met een verfafbijtmiddel. ZO moet je minder schuren.

Waarom behandel je de kopse kant anders dan de rest? Behandel anders alles eerst met olie en daarna een blanke vernislaag erover.. of die satin polyurethane..
 

zzznick

Nieuw lid
21 dec 2011
9
0
Ik heb met een restaurateur gemail, die adviseerde mij niet te schuren en alleen politoer te gebruiken.

Iemand hier ervaring mee??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.