Afwerking Amerikaans noten

Eric-Jan

Nieuw lid
28 feb 2009
12
0
Hoe kan ik die mooie, matte, en diepe afwerking van Amerikaans noten voor elkaar krijgen. Moet wel redelijk water/vocht bestendig zijn want kastje komt in de badkamer.
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik gebruik een olie die ik zelf samenstel en waarmee ik uitstekende resultaten behaal.
Bestaande uit Tung olie deze word licht verdund met natuurlijke terpentijn.
De terpentijn word voorbereid als volgt:
opwarmen au bain marie tot ongeveer 85°C
voeg hierbij een beetje bijenwas en evenveel carnauba was (deze zorgt voor een goede hardheid van de laag). Opgepast voor brand gevaar houd altijd een brandblusser bij de hand en werk liefst in de open lucht!!!
Bereid eerst de terpentijn voor alvorens deze met de olie te mengen.
De techniek bestaat er in verschillende lagen op te bouwen.
Breng de olie niet rechtstreeks op het hout aan maar op een katoenen doek dat je verzadigd met de olie.
Wrijf hard over het hout en laat nooit een te veel aan olie achter!
Hoe harder je wrijft en de olie in het hout werkt hoe beter het resultaat. Laat de lagen zeker 24u drogen en breng er verschillende aan. Je kan tot zes lagen aanbregen, zo bekom je een prachtige zijdeglans die het oppervlakte een mooie diepte geeft en de nerf tekening tot zijn volle uiting laat komen.
Een dergelijke afwerking is zeer goed waterbestendig en ook eenvoudig te repareren mochten er ooit beschadegingen optreden door het gebruik.
Vermits de katoenen doeken terpentijn bevatten moet je ze eerst in open lucht laten drogen alvorens je ze wegsmijt. Gevaar voor zelfontbranding!!

Je kan deze olie ook kleuren door pigmenten toe te voegen die oplosbaar zijn in olie (liefst op natuurlijke basis). Het is altijd raadzaam eerst een test uit te voeren in verschillende lagen om het effect te controleren.

Al deze ingedriënten kan je gemakelijk vinden. Ik koop ze in een grotere hoeveelheid en zo maak je een afwerkingsmiddel dat natuurlijk (indien je balsem terpentijn gebruikt,= terpentijn rechtstreeks van pijnbomen gewonnen), goedkoper dan andere middelen en van hoge kwaliteit is.
Commercieel verkrijgbare varianten worden vaak aangelengd of bestaan hoofdzakelijk uit lijnolie dat minder reistent is tegen water en gemakelijker afslijt. Ongekookte lijnolie laat een gele schijn achter die op lichte houtsoorten niet zo mooi is.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik ben fan van amerikaans noten en ook al een tijdje op zoek naar de mooiste afwerking, heb al een paar dingen geprobeerd en als ik wat verder sta zet ik zeker foto's online.
Kunnen zij die al iets af hebben hun ervaring delen en wat foto's van hun werk posten?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Bram zei:
Ik ben fan van amerikaans noten en ook al een tijdje op zoek naar de mooiste afwerking, heb al een paar dingen geprobeerd en als ik wat verder sta zet ik zeker foto's online.
Kunnen zij die al iets af hebben hun ervaring delen en wat foto's van hun werk posten?
Dat kan Bram. Ik heb een paar jaar gelden een audiokast gemaakt.
Raamwerk van europees kersen, binnenwerk van berken de zijpanelen massief amerikaans noten en de deurtjes, voorfronten van laden en de bovenpanelen van gefineerd MDF.
Het fineer zelf gezaagd op de lintzaag, samen met mijn zwager. Dat fineerzagen van amerikaans noten was een vreselijke klus (kersen en eiken lukt beter).
Afwerking met Diaglas, zijdeglans.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.