center cirkel

hoe bepalen jullie het center van een rond stuk hout?
zijn er speciale gereedschappen voor of kun je makkelijk zelf iets maken waardoor het vinden van het center makkelijk en snel gaat?

daarnaast nog een vraagje
is het slijpen van beitels op een schuurband aan te raden?
heb het enkele keren voorbij horen komen maar nooit echt meningen over gehoord
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik slijp mijn beitels altijd op een bandschuurmachine, het gaat hier echter niet om houtdraaibeitels maar 'gewone rechte', ik gebruik een slijphulp (stanley).
Voordelen:
- Nauwkeurig, omdat het rustig aan gaat kan ik een net vlak met een subtiel braampje creëren.
- Zal niet oververhit raken

Nadelen:
- Duurt langer dan met een slijpmachine
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Omdat een stammetje niet altijd even rond is heb ik een hulpstuk gemaakt die ik bovenop de stam leg om het meest gunstige midden te vinden. Het is een stuk plexiglas met in het midden een gat waar een priem in kan. Rond dit gat heb ik een aantal cirkels getrokken van diktes die ik vaak gebruik en met zwarte stift gemarkeerd. Je kijkt door het plexiglas op het hout en zoekt een passende cirkel en daarna de priem inslaan voor het centerpunt. Werkt snel en je kunt rekening houden met uitsteeksel of krommingen.
Misschien dat je hier iets mee kunt?
vr.gr. Jan Pranger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
peterderooij zei:
Beitels worden scherp bij het wetten, niet bij het slijpen.
Erg kort door de bocht. Een botte beitel krijg je echt niet scherp door alleen te wetten (maar dat weet je vast ook wel).

Wetten is in principe bedoeld om de braam van het slijpen te verwijderen. Een mes of beitel kan na het slijpen vlijmscherp zijn (in essentie), maar als die braam er aan zit zal het niet goed snijden. Pas als die braam verwijderd is zal een mes zijn scherpte echt kunnen tonen. Bij draaibeitels geldt wel dat die braam ook door het draaien zelf snel verwijderd wordt en is afbramen niet altijd nodig (alleen als je een beitel specifiek slijpt om daarna een afwerkende bewerking te doen is het strikt noodzakelijk om die beitel voor gebruik ook te wetten). Wel lijkt het erop dat wetten de standtijd van een scherpe beitel verlengt.

En dan zijn er ook snijdende gereedschappen waar het specifiek de braam is die het werk doet, zoals bij een schraapstaal, of een (afwerkende) schraper. Die worden dus niet gewet, alleen ge'ticket', waarbij de braam door middel van bewerking met een harde staaf in de juiste stand wordt geduwd.

Oh, en Veritas heeft een heel handige center finder, een soort bakje met twee opstaande zijden en een diagonaal mes op de bodem - bedoeld om aan de muur te hangen. Hier plaats je een stuk hout in, zorgt dat de zijkant strak tegen de twee zijden aansluit, en geeft er vervolgens met een houten hamer een tik op (op de vrije kopse kant). Heb je een rondgedraaid stuk hout dan zijn twee van die bewerkingen, bij 90 graden draaien, voldoende; voor een rechthoekig stuk hout moet je dat 4 maal doen (tenzij je zeker weet dat het perfect vierkant is, dan is tweemaal in principe voldoende).
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
henkverhaar zei:
peterderooij zei:
Beitels worden scherp bij het wetten, niet bij het slijpen.
Erg kort door de bocht. Een botte beitel krijg je echt niet scherp door alleen te wetten (maar dat weet je vast ook wel).

Klopt, daarom stond er niet 'door te wetten' maar 'bij het wetten' wat uiteraard na het slijpen plaats vindt, maar mijn antwoord was inderdaad een beetje kort :) .Waar het om ging is of een beitel geslepen met een schuurband even scherp kon worden als met een slijpmachine, dat is m.i. afhankelijk van het wetten na het slijpen.

Maar er is een verschil tussen slijpen op een bandschuurmachine of een slijpsteen: bij een schuurmachine krijg je een vlakke vouw en bij een slijpmachine een (enigszins) holle. Wat beter is zal ik niet beoordelen maar ik weet dat ook daar de meningen over verdeeld zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
peterderooij zei:
Maar er is een verschil tussen slijpen op een bandschuurmachine of een slijpsteen: bij een schuurmachine krijg je een vlakke vouw en bij een slijpmachine een (enigszins) holle. Wat beter is zal ik niet beoordelen maar ik weet dat ook daar de meningen over verdeeld zijn.

Klopt, hoewel ik de indruk heb dat, door de bank genomen, houtdraaiers zweren bij een holle vouw, en alle andere houtbewerkers (die dus voornamelijk met vlakhout ipv rondhout werken, en met stationair ipv bewegend hout) bij een vlakke vouw.

Eén voordeel van een holle vouw is dat je een beitel een aantal keren snel met de hand na kan slijpen omdat je niet de hele vouw hoeft te slijpen, maar alleen de raaklijnen (die wel steeds meer veranderen in groter wordende vlakken natuurlijk). Dit werkt uiteraard alleen bij beitels die zonder secundaire vouw geslepen worden - draaibeitels dus.
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Slijpen met een schuurband gaat prima. Waar ik het meeste ervaring mee heb is diegene van robert sorby. Bij veel beitel en ander snijgereedschaps fabrikanten wordt gebruik gemaakt van schuurbanden.

Het leuke is dat je doot een andere korrel op te leggen, snel fijner of grover kunt slijpen.

Nadeel is wel als je niet oppaast je het metaal kunt verbranden. Maar dit lijkt mij geen reden om dit niet te doen.

Ik vind het zeker niet slecht.

Chris
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
En dan zijn er ook snijdende gereedschappen waar het specifiek de braam is die het werk doet, zoals bij een schraapstaal, of een (afwerkende) schraper. Die worden dus niet gewet, alleen ge'ticket', waarbij de braam door middel van bewerking met een harde staaf in de juiste stand wordt geduwd.

Ik weet niet wat je met ge'ticket' bedoelt, maar ik noem wat ik met m'n schraapstaal doe toch ook afwetten.
Het is van het grootste belang dat de rand, ook al is ie in de meeste gevallen in een hoek van 90 graden, vlijmscherp is. Wanneer je dan de braam hebt gemaakt met die harde staaf, kan je je werkstuk als het ware schaven met het schraapstaal. Er is een enorm verschil tussen een braam van het slijpen, en de braam van het schraapstaal.

Groeten,
Steven
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een 'ticketer' is een (ik denk al wat ouder) Brits synoniem voor wat tegenwoordig vaak als 'burnisher' wordt aangeduid (maar dat begrip is veel breder): een stuk heel hard rond staal om langs de geslepen rand van je schraper of schraapstaal te halen om de braam te 'richten'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.