het uiteindelijke resultaat van het bed

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Zo na een redelijke klus in huis eindelijk weer tijd voor het leukere werk. Ben begonnen met het maken van een bed. Een tweepersoons bed gemaakt van eiken in combonatie met notenhout.
Nadat het ontwerp gemaakt was alles op een grote plaat MDF uitgetekend op ware grote. Kwam ik nog een fout tegen in het ontwerp wat ik nu nog aan kon passen. Het hout had ik een maand geleden al gekocht en omdat dit opslaan in de schuur nogal problemen gaf het maar in de woonkamer gelegd. Meteen goed voor het acclimatiseren van het hout.
Het is voor mij een grote klus. Door te werken met de ronde vorm heb ik het mijzelf niet makkelijker gemaakt. Heet hoofdeind is 163cm breed en 115cm hoog. Lastig mee te manoeuvreren in de schuur.
Hier de eerste fotoos.

Groet Jos

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Re: bed

De combinatie van het noten met het eiken vind ik ook erg goed geslaagd!
Ben benieuwd naar de vorderingen.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Re: bed

Hallo,

Zo weer een stuk verder gekomen met het bed. Ben nu bezig om het voeteneind te maken. de werkwijze is mij nu bekend en daardoor werkt het makkelijker en sneller.

Groet Jos

Attached files
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Re: bed

Hallo Rick,

De stukken in de eiken bovenrand heb ik met een open penverbinding aan elkaar gekoppeld. Zie de foto's.
Dit weekend ga ik de zijkanten maken en wanneer alles lukt hoop ik het bed volgende week af te hebben.

Groet Jos.

Attached files
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Dank je Jan voor je compliment. Mooi om van een pro te horen dat het er uitziet als vakwerk.
Nadat het voeteneind af was heb ik de liggers gemaakt. Hat was voor mij de eerste keer dat ik deze lengte moest zien te creëren. Het was op mijn schaaf en vandikte bank nog net te doen zonder extra steunen.
Al met al was dit bed een groot project waar ik toch een anderhalve maand mee bezig ben geweest.
Hier dan de foto's van het eind resultaat.

Groet Jos

Attached files
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik vind het ook heel mooi, en strak afgewerkt!
Je verbinding staat een beetje open, maar je hebt dat mooi opgelost door er wat stof in te schuren ;) . Ik ken pro's die minder nauw kijken...

'k Heb maar één bedenking: zijn je notenhouten panelen niet te breed?
Omdat je een enorm breed paneel gebruikt hoor je ook rekening te houden met het werken krimen en uitzetten dan) van het hout, wat op zo'n breedte niet gering zal zijn vrees ik.
Zijn de groeven waar je panelen inzitten diep genoeg om die werking op te vangen?
Meestal worden er voor zo'n brede stukken minimum twee panelen in gezet, maar dan zou het bed er heel anders uit zien natuurlijk.

Voor de rest een heel mooi geheel! Ik vind de combinatie noten/eiken heel mooi, waar heb je dat idee opgedaan? :)

Groeten,
Steven
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Steven,

De breedte van het paneel is behoorlijk. daarom heb ik ook een groef van 2,5 cm diep. Veel krimpen zal het hout niet meer. Het lag al een tijd in mijn woonlamer en was zodoende goed droog. Gemeten rond de 8,5%. Voor het uitzetten in de niet verwarmingtijd heeft het, denk ik genoeg ruimte.
Het combineren van meerdere houtsoorten doe ik bijna altijd. Op het forum staan daarvan van mij verschillende voorbeelden. o.a. Dezehttp://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=6&t=2244,
en bij mijn voorstelling staat een wieg ook eiken gecombineerd met noten.

Groet Jos
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hallo Jos,

Ben zwaar onder de indruk, ook van je salontafel, wieg, tv meubel en kistje! :D
Heb zelf ook een wiegje staan bij mijn voorstelling op het forum, en daar zitten dubbel verdoken zwaluwstaarten in, weliswaar niet in verstek.

Ik vind je projecten mooi in verhouding, zowel qua kleurcombinaties als model.
Alles heel goed overdacht blijkbaar.

Je hebt natuurlijk al heel wat jaren ervaring ;)

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.