Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Afmetingen zaagblad inches versus cm

Vrienden van de houtbewerking,

Ik heb een klein vraagje ivm de afmetingen van een zaagblad voor een afkortzaag.
    Ik ben van plan me een nieuw zaagblad van hoge kwaliteit aan te schaffen voor mijn afkortzaag (het oorspronkelijke, bijgeleverde zaagblad is onvoldoende van kwaliteit). Tijdens mijn zoektocht kwam ik vooral op Amerikaanse sites & merken terecht dewelke hun producten beschrijven in inches.
    Kan iemand mij vertellen of een 30cm diameter zaagblad 3.0 cm asgat overeenstemt met 12 inches diameter 1 inch asgat?
    Volgens een eenvoudige omrekening 1 inch = 2.54 cm klopt dit niet echt....vandaar mijn ongerustheid.
    Alvorens online te bestellen wil ik toch wat zekerheid.

bedankt,

Jeroen

Re: Afmetingen zaagblad inches versus cm

Nee, dat gaat helaas niet werken. Zij gebruiken een ander maatstelsel, en daar is alles dan op gebaseerd. De 1 inch asmaat, is dan ook echt 1 inch, dus 25.4mm.

er bestaan toch vele verschillende reduceer ringen hiervoor?
    heb ze zelf ook erbij moeten kopen(krijgen) vooraleer het blad op mijn afkort en cirkelzaag paste

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rené13
    er bestaan toch vele verschillende reduceer ringen hiervoor?
    heb ze zelf ook erbij moeten kopen(krijgen) vooraleer het blad op mijn afkort en cirkelzaag paste
    zijn reduceerringen niet bedoeld om een blad met te grote asdiameter op een kleinere as te kunnen gebruiken? Het lijkt mij moeilijker een blad met 2.54 asgat over een as van 3cm te krijgen

ik dacht dat het gat in mijn blad ook te klein was maar na het even na gekeken te hebben heb je idd gelijk

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Bij machines met een aanzienlijk toerental is het heel belangrijk om precies passende toebehoren te gebruiken. De minste geringste afwijking is al genoeg voor een vibratie die de nauwkeurigheid absoluut niet ten goede komt. In dit geval kan je metrische en inch-maten niet mixen ook al liggen de afmetingen nog zo dicht bij elkaar. Bijvoorbeeld: 3/4" is 19,05 mm, dan heb je 0,05 mm afwijking. Dat zal je in houtconstructies niet merken maar in metaal is het een zogenaamde rammelpassing.
    Het blijft vreemd dat die Amerikanen als een van de laatste landen zo fanatiek aan "hun" inches vast houden. Zelf het geboorteland van de inches is metrisch. En de definitie van de inch is officieel gekoppeld aan het metrisch stelsel. Rare mensen die Amerikanen.

Van harte bedankt. Mijn ongerustheid is nu weggenomen!
    Geen "inches"-zaagbladen kopen of bestellen voor een toestel dat in metrische maten is uitgedrukt.
    Die Amerikanen zijn inderdaad vreemde snuiters....ze missen een potentiële metrische markt ;-)

Forum Rechten