Een nieuwe schaaf met een oud mes.

tuoh

Oud hout
Scheppie zei:
...... hoe heb je dat allemaal ooit kunnen leren. Doen ipv er over praten zal zeker helpen denk ik.

Wat ik me dan afvraag, wat is de kwaliteit van zo'n schaaf, kun je dat vergelijken met productieschaven, praten we over een stanley, peaktool, of een lie nielsen?

Nu is het doodnormaal dat wanneer we gelijk welk type schaaf nodig hebben we eens op internet rondzien en het gewenste spul bestellen, je vind ze in alle maten en materialen.
Dat was vroeger wel anders, had je een speciaal model nodig dan moest je het zelf maken, je vond die dingen nergens. In mijn begintijd was er buiten een blokschaaf of een sponningschaaf van Stanley niet veel keus meer. Een bootschaaf of een neusschaafje, daar moest je al het halve land voor afrijden.
Maar de vakmensen die ik in het begin van mijn carrière kende wisten niet beter dan zelf maken, daar heb ik dus de kunst van afgekeken. Die mannen waren nog gewoon om elk werkstuk zuiver te schaven, schuurpapier werd bijna niet gebruikt, schaven en schrapen des te meer. Mijn eerste jaren in de praktijk heb ik dit dan ook dagelijks moeten doen, er was gewoon geen schuurmachine beschikbaar. En als er dan een paar van die mannen constant over je schouder staan mee te gluren of je de job wel goed doet dan leer je snel :D

En ja, de kwaliteit van een zelfgebouwde schaaf, die staat of valt voor een deel met de kwaliteit van het gebruikte schaafmes, een ander belangrijk deel is de bouwwijze. Een goede houten schaaf moet zeker niet onderdoen voor de genoemde merken, als er een evenwaardig schaafmes in steekt heb je een evenwaardige schaaf, enkel de duurzaamheid is wat minder, een houten zool slijt nu eenmaal vlugger dan een stalen loopvlak.
Wat wel verschilt is de steltijd, een houten schaaf vraagt wat meer steltijd dan een stalen of bronzen exemplaar, hier is een draai aan het stelwieltje genoeg om het mes te regelen, bij de houten schaven heb je daar een hamer(tje) voor nodig.

Soms heb je meer baat bij een zware (stalen of bronzen) schaaf, bij andere jobs ben je blij als je een houten exemplaar in handen hebt.

In dit geval was het veel aangenamer werken met de houten schaaf dan met een stalen nr 5, die weegt al direct heel wat meer.

Mijn laatste aanwinst is in elk geval een schot in de roos, de schaaf werkt als een droom, getuige de krullen op en onder de werktafel.

Voor dit topic nog één foto van de schaaf in actie, het vervolg is verder te volgen in een ander topic op het forum.

Mvg,

André

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een prachtige schaaf Andre en weer een leerzaam verhaal. Wij vinden het tegenwoordig "normaal" dat je alles koopt. Nu zijn wij met onze hobby en/of beroep het pad op gegaan om weer meer zelf te maken, maar meestal met gekocht gereedschap. Een hele stap verder is ook je gereedschap deels zelf te maken, zoals je schaaf of die mooi zaag die Seek vorig jaar liet zien. Echt geweldig mooi werk en het zet je op een positieve manier aan het denken!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.