Welk gereedschap heb ik nodig?

Wittewel

Nieuw lid
16 dec 2011
1
0
Ik heb weinig ervaring met houtbewerking en ik wil graag een peddel maken. Ik heb een mooi balkje Oregon Pine met een kopmaat van zo'n 10x5cm.

Welk gereedschap heb ik (n00b zijnde) nodig voor het beste resultaat? Ik heb liggen: een cheapo handschaaf van de Gamma, een schuurmachine, een cirkelzaag en een decoupeerzaag.
 

tuoh

Oud hout
Als je een peddel wil maken uit één stuk hout, dus geen samengestelde, kan je met je gereedschap al een eind komen. Enkel nog een spookschaafje en flink wat schuurpapier en je kan van start.

Mvg,

André
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Lijmklemmen, lintzaag, passer en potlood, plankje met twee gaatjes of spijkers, schaaf, spookschaaf, haalmes, handzaag, schuurpapier, schuurblokken.

Als je een peddel maakt uit een balk heb je geen lijmklemmen nodig. Wel moet je dan goed controleren dat je plank niet scheluw is - het is aan te raden om te beginnen met een gelamineerde peddel, en pas later over te gaan op peddels uit een stuk, om meer dan 1 reden.

Als je gaat lamineren heb je een vlak/van dikte bank nodig, maar dat kun je ook door je houtleverancier laten doen - met name voor de (centrale) steel. De planken die samen met de steel het blad gaan vormen kun je ook met een voorloper of rijschaaf recht vlakken - maar ook daar geldt, het is aan te bevelen dat de eerste keer door je houtleverancier te laten doen.

Lintzaag is om de ruwe vorm uit te zagen. Als je decoupeerzaag de dikte van je plank aankan, wat ik betwijfel, kan dat ook met een decoupeerzaag.

Potlood, passer, plankje met spijkers zijn om op e steel de hulplijnen voor het rond (of eigenlijk ovaal) maken af te tekenen, en op de zijkant van het blad de dikte van het blad.

Ruw vormen van het blad doe je vervolgens met een schaaf, en ruw vormen van de steel met een haalmes (of direct met de spookschaaf). Afwerken van blad en steel met de spookschaaf, daarna schuren.

Inkeping in de steel net onder de greep maak je ruw met de handzaag, daarna afwerken met spookschaaf en schuurpapier. Je kunt de inkeping ook met het haalmes maken, maar dat zou ik de eerste keer niet doen.

Eventueel kun je (voordat je het blad gaat 'dunnen') aan de onderkant van het blad een gleuf zagen of frezen, waar je dan ter versteviging en om intrek van water te voorkomen een latje in lijmt.

Afwerken: je kunt de hele peddel oliën, maar mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar een gelakt blad (jachtlak) en een geoliede steel en handgreep.

En ik zou zeker het boek van Graham Warren en David Gidmark (Canoe paddles. A complete guide to making your own) aanschaffen.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Volgens mij is het voor een goeie peddel net fijn als die plank een beetje scheluw is, een echte peddels heeft volgens mij geen twee gelijke zijden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een kanopeddel (steekpeddel) is symmetrisch, tenzij het een 'knikpeddel' is, maar die maak je überhaupt niet uit één stuk hout. Een kajakpeddel heeft een vlucht, maar het is veel beter om die er zelf in te vormen dan om dat door het stuk hout te laten bepalen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja dat kan. Het boek van Graham Warren heeft ook een hoofdstuk van David Gidmark, waarin hij de traditionele 'native American' manier beschrijft met een bijl en een 'crooked knife'. Met de bijl wordt een 'blank' uitgehouwen uit een boomstam (je houdt dan iets vergelijkbaars over met het uitzagen van een blank uit een plank hout op de lintzaag), waarna de rest van de vorm helemaal met het kromme mes wordt gevormd.

Met een lintzaag, schaaf en spookschaaf is eenvoudiger...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.