terug van weggeweest

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hallo houtvrienden,

Het was een tijdje stil rondom kiesvoorhout, wegens een drukke nieuwe baan (niet in het hout, maar als product engineer) en de woonkamer moest worden gerestyled.
Ne er weer wat rust is en de kamer bijna klaar, op een dressoir na, wil ik jullie even op de hoogte brengen van de vorderingen.

Na het schuren van de eiken vloer (keiharde lak eraf in 2 dagen) zit ie nu in de olie. Ook de eettafel is ontdaan van lak en voorzien van Osmo. Met een nieuw behangetje en alles in RAL 9001 ziet het er weer als nieuw uit. Om alles compleet te maken moest er wat houtbewerking aan te pas komen;
De wit gemelamineerde spaanplaat vensterbanken zijn vervangen door exemplaren van massief Amerikaans esdoorn. De radiatoren hebben we weggewerkt achter zelfontworpen panelen van MDF. (sorry, maar is toch handiger dan massief hout wat door de hitte krom gaat trekken en ze moesten toch wit)
Ook de verlichting is aangepakt, gemaakt van hout natuurlijk.
De staande lamp is gemaakt van een tak uit het tuincentrum op een esdoorn poot. De houtsoort van de tak is nog niet bekend, wie het weet mag het zeggen.
De hanglamp is van inlands esdoorn met dimbare 220V spots ingebouwd.
Beide schemerlampen zijn van stammetjes perenhout, geschild en met de staalborstel schoongemaakt.
Naast de bank moesten twee tafeltjes komen, hiervoor konden de resten esdoorn van de salontafel mooi worden gebruikt. Vrijwel alle denkbare nuances van esdoorn komen terug in de structuren van deze tafeltjes.
Zelfs de luidsprekers zijn passend bij het interieur gemaakt. Beide zwarte B&W DM110 speakers gingen eerst over de vlakbank, vervolgens maakte spaanplaat plaats voor 6 mm dikke plataan plankjes.

Om een indruk te krijgen volgen hieronder een par foto’s.

Groet,
Kor





Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Kor,

Fijn weer wat van je te horen op het forum!!! Maar in ieder geval ook fijn om weer wat van je te zien :)

Je hebt zeker niet stilgezeten als ik naar de resultaten kijk. M'n complimenten met het leuke en creatieve werk dat je hebt verricht! Zo hopen we nog veel meer van je te zien ;)

In de tussentijd heb ik op het forum wel een paar keer naar jou verwezen waar het om vragen (en kennis) van essenhout ging, Heb je die nog meegekregen?

Groet van Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
je houdt dus echt van hout!!!! wow, dat krijg ik niet voor elkaar. mijn vrouw vraagt direct een echtscheiding aan hahaha!!! het bijzettafeltje vindt ik erg leuk. ik wil hetzelfde gaan maken van padoekdelen.

groetjes


rick
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Kor, goed om weer van je te horen. Mooie dingen laat je ons weer zien. De radiator afdekking die je gemaakt heb ziet er strak uit, ik denk dat ik dat idee maar overneem! Is je vrouw er een beetje blij mee?

jaap
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Fons,

Kreeg inderdaad vragen over strepen in essenhout. Het lijkt te komen door aantasting van de 'emeraldbohrer" een kever, die hele bossen rond Chicago te grazen neemt sinds 10 jaar.
Het bleek ook te gaan om Amerikaans essen. Zelf verwerkte ik 1 keer deze soor en er zaten inderdaad een paar stukken tussen met zwarte streepjes, maar die veranderen niet, omdat dit hout bij minimaal 60 graden is gedroogd.

@ Rick ( en de rest)
Ik ben gelukkig getrouwd met een lieve vrouw, die zelf erg van hout (en van mij :D ) houdt.
Zij is degene, die die lampen heeft ontworpen. :!: Zelf is ze ook creatief met hout, niet als meubelmaker, maar ze knutselt graag met stammetjes schors etc. Ik mag af en toe wat zagen en/of schuren :) Zo'n partner, die af en toe ook nog bruikbare kritiek levert, zorgt voor nog beter en genoeglijker werken met hout.
Het bijzettafelje is constructief wat ingwikkeld geworden, omdat het blad moet kunnen krimpen/uitzetten. Als je wilt, kan ik wat extra foto's plaatsen om details te laten zien.

@Jaap
Mijn vrouw is er er blij mee en wordt straks helemaal blij als het dressoir klaar is. Dan is de kamer eindelijk klaar ( na 19 jaar)
Mocht je nog tips nodig zijn om je radiatoren te laten verdwijnen ;) , dan laat je het maar weten.


Nu eerst een glaasje en dan ....lekker... sliepe!

Oant sjen,

Kor
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Kor, goed om weer van je te horen.
Heb met bewondering zitten kijken naar al dat moois wat je gemaakt hebt.
Het is echt apart te noemen, als ik kijk naar de lampen, die vielen mij direct in het oog.
Creatief zijn ze zeker, en ik vind ze erg leuk. Wat ik ook leuk vind is dat je vrouw daar zo enthousiast aan mee heeft gewerkt. Mijn complimenten, je livingroom ziet er blits uit.
Ad
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Kor, ik vroeg me bij de fotoos al af hoe het zat maar het werd me duidelijk door je mededeling dat jij en je vrouw daarvoor de ideale combinatie vormen. De stijl is zichtbaar de hand van een vrouw. Mooi basic, als je zo met vorm en hout omgaat komt juist het karakteristieke van hout heel sterk naar voren. Zou het nou ook bij Grote mannen in het hout ook al zo zijn dat daar vaak een bijzondere Vrouw naast staat?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik dacht op dit forum al een keer iets gezien te hebben over radiator ombouw.. en inderdaad gevonden, wat is dit toch een handige site...

@Kor
Ik ben zelf bezig een radiator ombouw te maken van MDF en wil voor de vensterbank een mooi stuk eiken gebruiken. Ik ben alleen bang dat de zaak krom gaat trekken doordat de hitte van onder komt. Is het massief Amerikaans esdoorn van de vensterbanken bij jouw nog recht?
Hoe heb je het hout behandeld? Enne hoe zit de bevestiging?

N.B. Als andere forumleden tips hebben zijn die natuurlijk ook van harte welkom :)

gr,
gandel
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hallo kiesvoorhout.
Zou je eens wat tekeningen hier op dit forum willen plaatsen zoals van kasten of een dressoir?
Ik zag nl een mooie op je website.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.