Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: frezen

frezen

wat is een goede site om frezen en dergelijke te bestellen?

zie hier en daar de prijzen zeer uiteen lopen, van 40eu voor 1 frees tot 99eu voor een doos met 87frezen.

verder zoek ik ook nog proppenboren, en een gatenboor voor de prop.

Re: frezen

Een en ander hangt van de gebruiksintensiteit af, voor dagelijks gebruik ben je beter met een kwalitatief goede, en dus meestal duurdere frees. Dikkere plaketten, dus meer mogelijke slijpbeurten, meestal ook een langere standtijd van de frees. Dus minder frequente slijpbeurten, beter freesoppervlak,etc.

De goedkopere frezen doen ook het werk, maar na enkele slijpbeurten is de pret over, dit als gevolg van de dunnere plaketten. Moeten meestal ook sneller geslepen worden. Bij gebruik kan het zijn dat deze frezen ook sneller beginnen verbranden, dit dan weer door slecht gekozen vrijloophoeken, of door een gebrekkige algemene constructie.
    Meestal krijg je waar je voor betaald.

Proppenboren bestel ik bij Baptist, de gaten boor ik altijd met een aangepaste vlinderboor.

Mvg,

André

Gebruik de zoekfunctie op ons forum. Er zijn al diverse topics die hierover gaan.
    Zoek je goedkope freesjes www.ecotools.nl Betere frezen bij trend en cmt. leitz frezen is zón beetje de top. Frezen van rvs (merk dimar) ruimschoots te koop bij de ijzer en gereedschappenhandel.
    Er zijn nog vele andere merken. Kijk ook eens op www.gereedschapsmerken.nl

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Verliest een freesje ( bovenfrees veronderstel ik) zijn juiste diameter niet als je het laat slijpen ?
    Ik heb een aantal CMT groeffreesjes die het hout uitrafelen,je kan zien dat het onderste deel bot is.
    Maar ik dacht dat de diameter zou veranderen als je ze laat slijpen.
    gr,
    Danny

Het kan natuurlijk niet anders dan dat je diameter kleiner wordt.
    Eén slijpbeurt is misschien nog te verwaarlozen, bij meerdere slijpbeurten merk je het misschien.

Meestal is dit eigenlijk geen probleem bij bovenfrezen, hoe vaak komt het voor dat je een groef moet slaan dat precies de diameter is van je frees?

Groeten,
    Steven

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Ook waar, dan schaaf ik de plank die in de groef moet ook 1/10 mm smaller
    Bedankt , de slijpdienst zal content zijn als'm mijn lading krijgt.
    Maar het onderwerp was freesjes, geloof ik. Meestal koop ik CMT of Garnotec ( wat volgens mij hetzelfde is) omdat ik meestal in eik werk. Goede kwaliteit. Onlangs kocht ik bij Tema in Antwerpen een doos met tal van freesjes voor ongeveer 90 euro, geen merk en het exacte bedrag weet ik niet meer. Ze vertelden dat ik - gezien de prijs - geen CMTkwaliteit moest verwachten maar dat ze toch 'tamelijk' goed waren. En ze zijn inderdaad goed. Eergisteren moest ik nog hout wegfrezen om verbindingen te maken, de 16 mm was bot van de trap te frezen en gaf rafelige uiteinden en dus haalde ik een 16 mm groeffreesje uit de doos. Ik heb er maar enkele minuten mee gewerkt maar de kwaliteit viel beter mee dan verwacht, mooi glad freeswerk !
    Dus soms is goedkoop ook wel goed
    gr,
    Danny

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

mijn advies is ook om eerst een goedkopere set van frezen te kopen, en daarna de frezen die bot of beschadigd zijn geleidelijk aan vervangen door duurdere frezen.
    Soms val je op frezen die 2€/stuk kosten en die langer meegaan dan frezen van 30€/stuk, Ik had zelf bij m'n eerste frees een doosje piranha frezen gekocht voor €20 (black en decker freesmerk) en ik heb ze nog steeds meerdere jaren later, en sommige gebruik ik weekelijks.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Ik heb ook erg goede ervaring met goedkope frezen. Een set van 12 frezen voor iets van 15 euro.
    Met een van die frezen heb ik twee huizen van boven tot onder voorzien van geprofileerde mdf plinten. En dat zijn toch aardig wat meters. Dan loont het slijpen de moeite niet echt.

Hallo,

http://shop.jvl-europe.com/nl_NL/

Heb laatst hier wat besteld, snel geleverd en zien er prima uit.
    Ik heb ze nog niet gebruikt dus over de kwaliteit kan ik nog niet oordelen.

De prijzen vallen mee en het assortiment is groot!

Norman

kan ik met deze frees ook sponningen slaan?

http://www.toolnation.nl/catalog/produc ... 39256?s=qw

ik zoek namelijk een sponningfrees van rond de 25mm doorsnede zonder een geleidewiel

en wat is eigenlijk het verschil tussen een sponning en een groeffrees?

Forum Rechten