Dick schaaf No. 4 en beitels derden

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Hallo,

Onlangs een schaaf No. 4 angechaf van het huismerk van Dick. Ik was benieuwd wie er hier ervaring heeft met in deze schaaf andere beitels te plaatsen dan die door Dick zelf voor deze schaaf worden genoemd. Na emaicorrespondentie met Dick wordt mij verteld dt er echt en alleen maar de voorgeschreven Dick beitels in de Dick schaaf kunnen. Dit lijkt mij onzin.

Graag zou ik een gelijkende Nielsen A2 beitel of een A2 beitel van hocktools.com willen plaatsen. Past dat?

groet
Vincent
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Workshopheaven verkoopt de Quangsheng beitels ook los voor Stanleys, dus je zou zeggen dat het moet passen.

Maar als ik jou was zou ik eerst de huidige beitel eens een tijdje gaan afraggen, want die zijn lang niet slecht. Mijn blokschaafje heeft een lange standtijd en de beitel is makkelijk loeischerp te krijgen.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Dag Seek,

Dus jij denkt dat het merk Quangsheng schaaf dezelfde schaaf is als het huismerk van Dick? Maw omdat Quangsheng beitels levert voor Stanley schaven denk jij dat dat andersom ook werkt? Stanley beitels voor een huismerk Dick schaaf?

Alvast dank.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nu leg je me dingen in de mond die ik zo niet gezegd heb :D

QS is de fabrikant van Dick schaven. Maar ik heb begrepen dat elke afnemer van QS zijn eigen eisen aan de aflevering kan stellen. Duidelijk zie je andere soorten hout of andere kleuren ed. Misschien heb je ook andere soorten staal in de beitel, maar dat lijkt me niet logisch, net als de maat van de beitel.

Heb je geen oude Stanley? Dan kan je kijken of die beitel in jouw Dick past.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Ondertussen ben ik erachter dat die Peaktool / Dick / Quangsheng schaven eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Zowel oude Stanley beitels als nieuwe beitels door betreffende merken als beitels door deren als Hock en Lie-Nielsen passen. Uiteraard wel met de maat beitel die bij de maat schaaf past.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Super ViTu, dat je je oude post nog even aanvult! Voor mijn LN 4 nam ik deze zomer een O1 beitel van Hock mee en dat past er zo in (het is eigenlijk een Stanley 4 beitel) en is wat dunner dan het origineel. Daartoe moet er een ringetje onder de schroef van de keerbeitel, anders klemt deze niet vanwege de borst die er op zit. Van Ron Hock begreep ik dat het niet altijd past, je moet geluk hebben dat de uitholling in de kikker, waar de kop van de keerbeitelschroef in valt, diep genoeg is voor kop + ringetje.

jaap
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Jaap, waarom wil je een Ln schaafbeitel vervangen door een beitel in O1 staal ?

groeten,
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,

Dicktum geeft aan dat er bij eigen Dick schaven een SK4-staal(62 HRC) schaafmes geleverd wordt.

Hoe is het slijpen SK4-staal op een Tormec met de meegeleverde standaard stenen?

Ik vraag het omdat iemand het mij vroeg en omdat ik wel eens las dat de standaard stenen het naar verluid moeilijk hebben om A2 staal te slijpen?

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb bij baptist een peaktool 7 gekocht en deze slijp ik zonder probleem op mijn Tormek. Deze beitel blijft langer scherp fan de standaard Stanley. Je bent welkom om het eens te proberen met de 62 rc. Beitel. Ik ben al eens op zoek geweest naar een diamant steen voor de Tormek. Maar nog niets gevonden. Moet ook nog een beetje betaalbaar zijn. Bij het slijpen van gutsen hss komen er snel hollingen in de steen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.