Beste manier om trapleuning en balusters te bevestigen?

MaikelH

Nieuw lid
13 dec 2011
4
0
Hallo,

Ik wil mijn ietwat ouderwetse trapleuning gaan vernieuwen maar weet niet precies hoe ik de verbindingen van de leuning en de balusters het sterkste kan maken. Op onderstaande foto's zie je hoe hij nu is en hoe hij moet worden.

Ik hoop dat iemand wat goede tips heeft.

image.php


image.php
 

tuoh

Oud hout
Balusters onderaan voorzien van een ronde (valse) pen, zo hoef je enkel een gat met een gepaste diameter te boren in de treden en de onderzijde van de balusters.
Bovenaan gebeurt de verbinding tussen balusters en leuning meestal met een klassieke pen en gat verbinding.

Mvg,

André
 

MaikelH

Nieuw lid
13 dec 2011
4
0
Bedankt voor je uitleg. Maar twijfel nog een beetje over de volgorde; eerst hoofdbalusters plaatsen. Hierna tussenbalusturs en daarna pas de leuning of eerst hoofdbalusturs, dan leuning en hierna pas tussenbalusturs.
Zoals je merkt heb ik geen ervaring met trappen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik heb ook geen ervaring met trappen, behalve het lopen er op dan.

Maar als je eerst de leuning plaatst, krijg je toch de tussenballusters en nooit meer in. Als je een pen-gat verbinding gebruikt?

Ik denk dat daarom je eerste werkwijze de eenige manier is!
 

MaikelH

Nieuw lid
13 dec 2011
4
0
Bedankt, ik was er zelf ook al achter. Eigenlijk best logisch.
Nu zit ik alleen nog met de vraag hoe ik dan mijn leuning vastzet aan de hoofdbalusturs.
 

tuoh

Oud hout
De leuning word meestal aan de trappalen bevestigd met een stevige schroef, deze word nadien afgedopt met een houten prop in dezelfde houtsoort als de leuning.
Onderaan de trap komt de schroef aan de onderzijde van de leuning te zitten, terwijl het bovenaan juist andersom is ( aan de bovenzijde van de leuning dus)
De reden hiervoor is dat bij de bouw van een trap de trappalen meestal al mee in de constructie opgenomen worden.
Het is dan niet mogelijk om een trappaal later te plaatsen, en er tezelfdertijd de leuningen tussen te plaatsen met een pen en gat verbinding. In jouw geval zou dat eventueel wel kunnen, omdat hier blijkbaar zowel palen, balusters en leuning apart opgebouwd gaan worden.

De werkvolgorde voor het plaatsen van een leuning word inderdaad gedicteerd door de logica :D

Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Van mijn vader leerde ik nog een andere manier om de balusters bovenaan te bevestigen aan de leuning.

Onderaan in de leuning frees je een groef van zo'n kleine cm diep, en de breedte vd groef gelijk aan de dikte van de balusters, zodat de baluster er in past.
Vervolgens de balusters bovenaan schuin afzagen op de juiste lengte.
Dan maak je een lat die perfect in de groef past, en daar zaag je stukjes van die tussen de balusters passen (ook schuingezaagd natuurlijk). De baluster zit zijdelings gevangen in de groef, je kan nog een spijkertje zetten in de top zodat ze niet gaan rammelen bij krimp van het hout.
De latjes worden er gewoon tussen gespijkerd.

'k Hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is;-)

Groeten,
Steven
 

MaikelH

Nieuw lid
13 dec 2011
4
0
Bedankt voor jullie tips! Hier gaat het zeker mee lukken.

De manier van Steven lijkt me heel goed indien de leuning enkel blank gelakt wordt. Dan zie je helemaal geen kieren en hoef je niets op te vullen. Maar, aangezien ik enkel een losse lichte bovenfrees en (nog) geen freestafel en vandikte bank heb ga ik toch voor de pen-gat verbindingen. Dat moet met een goede boormachine en wat malletjes volgens mij ook goed kunnen lukken. Alsnog bedankt voor de uitleg!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wie spreekt hier over kieren??? :D

Deze verbinding is ook perfect af te werken hoor, maar je hebt uiteraard gelijk dat je de manier die je het meest ziet zitten gebruikt. Toch al een paar mogelijkheden nu;-).

Succes!

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.