Kaars-standaard uit Afvalhout

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Ik heb uit een stuk vuren hout 70x70mm, restafval van mn werk, een kaars/standaard gedraaid! Het is mn eerste echte werkstuk wat ik dedraaid heb met de mogelijkheden die ik heb met mn draaibank!

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Blokbeton

Ik vind het een mooi eerste draai werkstuk. Ik twijfel alleen of ze een beetje stabiel zij. Omdat ik een beetje de maat moet inschatten denk ik 30/ 40 cm hoog? Dan worden ze wel een beetje topzwaar. Het zou jammer zijn als je eerste werkstuk voor vuurwerk in huis zorgt. ;) Weet je al hoe je het wil gaan afwerken? Lak Beits Was ??

Houd ons op de hoogte ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Was ook mijn eerste reactie, een kaarsenstandaard moet eerst en vooral een stabiel platform vormen voor een toch niet gevaarloze brandende kaars. Verder vind ik het gat, als dat tenminste bedoeld is om de kaars in te zetten, wel erg klein (zo te zien kan er niet meer dan een verjaardagstaartkaarsje in?); of is het de bedoeling dat er een pin in gaat waar vervolgens een grote kerkkaars overheen gezet kan worden?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
SamPonette zei:
dat gat is gwoon het gat van de draaibank volgens mij.... dus er hoort nog wat afwerking te volgen.
Kan, maar da's dan wel een groot gat. Ik zou overigens, als die afwerking een kaarsengat behelst, dat kaarsengat eerst maken (bij voorkeur op de draaibank), en dan pas draaien - dat maakt het een stuk eenvoudiger om het gat gecentreerd te krijgen en evenwijdig met de lengteas van het werkstuk.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Een heel mooi oefening om na het draaien van cilinders over te gaan in het draaien van vormen. De centerpunt zit dunkt mij boven. Zo te zien heb je van rechts naar links gewerkt en de beitel in het hout laten lopen en er weer uit. Hierbij is te zien dat je de vezels eruit trekt. Probeer een volgende keer de verdieping van beide kanten in te snijden met de beitel. Dan snij te niet tegen de draad in.
Zoals gezegd best leuk.
vr.gr. Jan Pranger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Altijd bergaf draaien... ;-)

Overigens is het reliëf 'vlak' genoeg om bij niet al te recalcitrant hout en vlijmscherpe beitels een 'holletje' ('cove') in één keer (bergaf en weer bergop) te kunnen draaien. Ik ben ook wel eens lui...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik mis een voet voor de stabiliteit. Een leuk eerste project. Vuren probeer ik altijd te vermijden ik vind dit niet zo fijn draaien. Ga vooral zo door met oefenen en vergelijk over een jaar je draaiwerk van toen met nu. Als je regelmatig draait zul je de verschillen zien. Zo staat mijn eerste werkstukje een roller om je voeten te maseren op een plek waar ik deze bijna elke dag zie. Nu zou dit tussen het brandhout belanden.Terwijl ik er tevreden over was toen ik het maakte.
 

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Ik moet inderdaad nog met de voet bezig, en het gat voor de kaars nog uitboren!
Aan de hand van de getoonde kaarsenstandaard, heb ik al wel een opdracht binnen, om van grof en zacht hout nog een kaarsenstandaard te maken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.