Axminster ts 200 tafelzaag.

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
Na een een halfjaar met deze zaag druk bezig geweest te zijn vond ik het tijd voor een review.

Na mijn Bosch pts 10 die hartstikke onzuiver werd, ging ik op zoek naar een betaalbare zaagtafel met een afkortarm erbij. Dit alles moest wel in mijn kleine werkplekje passen.

Toen kwam ik via via de aminster ts 200 tegen. Een nog vrij grote zaagtafel met een degelijke afkortarm. Gietijzeren blad, verbredingsstuk aan de rechterzijde, en een onderstel en goed afzuigende afzuiging erbij.

Op de Engels talige forums kan je vrij veel reacties vinden, de ene soms positiever dan de ander maar werkelijk waar ik heb er geen minpunt aan kunnen vinden.

Om te beginnen met de zaagsnede, hij wordt geleverd met een dun blad met een nerf van 2,2 mm. toen ik de motor voor het eerst aanzette stond ik versteld hoe stil hij is.
De zaagsnede is erg zuiver en de motor kan veel hebben, vaak genoeg zaag ik er tafelbladen van eiken etc. mee kort en dit is prima te doen!
Een pluspuntje van het fijne zaagblad, is als je bijv. Bij doosjes het deksel uit wil zagen heb je erg weinig verlies en een mooie zaagsnede.

De zaaghoogte is met 6 cm niet heel hoog, maar op maximale zaaghoogte zaagt hij nog steeds erg goed. De hoogte en schuinte zijn met een aparte hendel te verstellen en daarna vast te zetten.

De afzuiging is goed. Er valt wel wat stof onder maar hij zuigt goed af. Ik heb gelijk de beschermkap los van het spouw mes gemaakt waardoor je er ook groeven mee kan zagen.

De afkortaanslag loopt over een aluminium rails, deze is vrij stabiel en zit geen speling op (kan je nog bijstellen ook) het blad zelf is van gietijzer en de aanslag zelf is van aluminium. Deze is nog in schuinte te verstellen waardoor je ook verstek kan zagen. Dat kan ook met de verstek aanslag die meegeleverd word.

Tenslotte de breedte aanslag, hier worden er 2 bij geleverd. 1 kortere tot op het hart van je zaagblad, en een langere tot het einde van de tafel, deze zijn makkelijk te bevestigen en lekker stabiel.

Kortom een prima machine voor de hobby werkstukjes, die er toch netjes uit moeten zien.
Voor meer informatie of foto's kan je altijd mailen!

Groetjes!
 

cnjo

Nieuw lid
8 jul 2012
8
0
Had ook al een pd gestuurd met wat vragen, misschien niet gezien vandaar hier nog even.
Ik zit erg te twijfelen tussen Festool basisset Cs 50 Eb of geld besparen en deze zaag, ts 200 te kopen. Bevalt hij nog?
 

verdi

Nieuw lid
30 dec 2011
14
0
Heeft er iemand deze tafelzaag of deze tafelzaag gekocht naar aanleiding van deze tpic en wat zijn de ervaringen?
 

cnjo

Nieuw lid
8 jul 2012
8
0
Heb uiteindelijk een 2ehands festool gekocht, een 70 eb. Wel bij bedrijf ivm evt getolen waar en garantie. Heb uiteindelijk hiervoor gekozen om uitbreidings mogelijkheiden.
 

verdi

Nieuw lid
30 dec 2011
14
0
Thanks voor de reply. Ben een beetje de verschillende mogelijkheden aan het aftasten en dit is evt de lowbudget optie.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik zoek mss ook nog een nieuwe zaagtafel. Ik werk momenteel met een Elektra Beckum PK200. Doet zijn werk goed, maar kan volgens mij beter.
Het veranderen van zaagblad is wel een lastig ding. Werkt niet onmiddellijk mee.

Werkt de "looptafel" vlot (op kogellagers?) Bij mijn Elektra Beckum zit er veel wrijving op waardoor deze niet zo soepel loopt.
 

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
de looptafel loopt op kogel lagers, deze zitten in een hard plastic wieltje en deze loopt door een v groef in de alluminium plaat eronder.
ik moet zeggen dat ik hier al een paar x wat aan versteld heb omdat deze niet zo soepel liep, als ik hem vergelijk met de felder van op het werk loopt hij slecht, maar als ik het bekijk als hobbymatige machine kan je deze goed gebruiken. je kan hem verstellen doordat de wieltjes op een ovaal plaatje vast zitten, zodat je deze als het ware nouwer en ruimer kan draaien.

heel verhaal even een foto'tje erbij voor de duidelijkheid. sorry voor de vage foto, maar ondersteboven vanaf de vloer lukte het even niet beter :rolleyes:
zaag.jpg
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
in december 2011 is deze review gepost, Dus je hebt hem aardig lang.. hoe is de zaag zo'n dikke 3 jaar later? nog steeds naar behoren? Ik ben benieuwd want ik zoek namelijk een mooi hobby maar stil en fijn zaagtafeltje .. vriendelijke groet Nando
 

zephyr

Nieuw lid
15 sep 2011
19
0
Heb zelf al een half jaar een TS 250.
Loopt lekker stil dankzij de inductiemotor, maar meegeleverd zaagblad is zelf luidruchtig.
Heb er net een nieuw CMT zaagblad opgezet, nu is hij echt stil.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.