chuck of vierklauw?

ik ben op zoek naar een chuck en vierklauw voor op de draaibank

ik wil de chuck gebruiken om grote stukken hout op te klemmen en de vierklauw om daarna uit te hollen en bv kleine stukken in de klemmen
de opname op de draaibank is 3/4" maar daar past ook de m33 op( met een verloopstukje dan)
nu is mij vraag welke chucks/ vierklauwen jullie gebruiken en welke een goede is
liefst ook tegen een redelijke prijs
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
een chuck is gewoon hetzelfde als een vierklauw.

goede merken vierklauwen/opspankoppen zijn: teknatool, oneway, vicmarc, multistar.
verkrijgbaar bij baptist: teknatool en oneway.

ik heb zelf de 'supernova' van teknatool en ben hier best tevreden mee. onderhoudsvrij en er zijn veel accesoires voor.

als je grote stukken hout wilt pakken met een opspankop, kun je het best kijken naar grotere bekken voor op de opspankop. de standaard bekken zijn namelijk een beetje aan de kleine kant waardoor de opspanaansluiting makkelijk van je werkstuk afscheurd.( dit geld natuurlijk niet voor schalen uit kops hout)

goedkoop uit zijn met een opspankop valt niet mee, want de prijs van alle goede merken ligt ongeveer gelijk. met wat accesoires erbij kom je al gauw uit op een 3-4 honderd euro.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Let wel dat als je draaibank een 3/4" aansluiting heeft, grote stukken hout wel eens snel te groot zouden kunnen zijn voor je draaibank. Qua merken wil ik nog Axminster noemen, volgens sommigen het neusje van de zalm - maar niet bekend om zijn redelijke prijs. Wat voor draaibank is het en hoe groot is een groot stuk hout in je verhaal?
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
Het is wat Jurriaan schrijft hoe groot wil je gaan draaien, wat is de maximale hoogte wat je bank aankan etc etc. Een mega grote chuck is voor klein draaiwerk ook niet handig. Baptist kan je goed adviseren hierin.
Gr
 
de maximale draaidiameter is zon 40 centimeter
ik heb ook al op axminster gekeken maar daar zijn zooo veel verschillende soorten
vandaar mijn vraag
maar wat ik met chuck bedoel is hetgeen je soms ziet in filmpjes
er wordt dan een stuk metaal op het hout geschroefd wat daarna op de draaibank past
wist niet precies hout dat heet
de vieklauw wil ik voornamelijk gaan gebruiken om onderzijden van schalen in te klemmen
de maximale diameter zal dus zo' 10 cm bedragen
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
Wat jij bedoeld is een opspanplaat die zijn 12-15 cm rond. Draai je grote schalen dan is een grote chuck wel zo fijn, ik heb de One Way talon gekocht dat is een forse voor klein werk gebruik ik een kleinere chuck.
Gr
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of Axminster nou het 'neusje van de zalm' is?... Axminster is in principe een grote leverancier (gelijk HBM, alleen in een wat andere kwaliteitsklasse, en levert itt HBM ook merkartikelen, waar HBM alleen spul met eigen plakkertje levert), die OEM materiaal en gereedschap levert, soms 'plakkertjeswerk', soms echt 'eigen' ontwerp. Voor zover ik begrijp is de draaihardware van Axminster vergelijkbaar met de betere merken, maar ik heb niet de indruk dat het een klasse apart is.

In het Engels wordt 'chuck', soms niet helemaal terecht, gebruik voor alles waar je een werkstuk mee kunt op- of inspannen, of dat nou een klauw is, een opspanplaat (face plate), een schroefmeenemer (screw chuck), of een spantang is.

En de term 'vierklauw' is ook niet helemaal eenduidig - oorspronkelijk was dat een klem met vier, al dan niet gesynchroniseerde, bekken voor gebruik op de metaaldraaibank. Pas in de jaren 70 van de vorige eeuw werd op basis van het mechanisme van deze metaalklauwen de houtdraaivierklauw met (verwisselbare) bekken met groot contactoppervlak ontwikkeld. Let dus bij de term vierklauw altijd op dat het idd om een houtdraaiklauw gaat, en niet (zoals je op plaatjes van ouwe draaibanken op marktplaats nog wel eens ziet) om een metaalvierklauw.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik draai al een paar jaar met een kop van Axminster. Heb er diverse bekken voor. Voor de kerst nog opspanplaten van 40cm besteld. Hiermee kan ik schalen nabewerken als ze al klaar zijn. Het is niet de allerbeste kwaliteit maar ik ben nog niet tegen de nadelen opgelopen.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Mijn beurs is niet heel dik. Ik ben heel tevreden met een chuck van HBM. Het is meer net hoe dik is je beurs en hoe hoog leg je de lat. :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
nyckle zei:
Mijn beurs is niet heel dik. Ik ben heel tevreden met een chuck van HBM. Het is meer net hoe dik is je beurs en hoe hoog leg je de lat. :)

HBM chucks werken ook. Misschien wat grofstoffelijker dan duurdere, maar als het spul klemvast zit zit het ook in een HBM chuck vast. En met de centriciteit valt het ook wel mee. Ik heb er een op mijn HBM 450 draaibankje (dat op dit moment alleen nog maar dienst doet als reservebankje, en om achter in de auto te gooien als ik eens ergens met draaibank heen ga).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.