Scheppach CS55

Dutch

Nieuw lid
19 jun 2012
2
0
Heren,

Voor diegene wie de zaag nu al wat langer in gebruik heeft; zijn jullie ervaringen nog steeds positief?
Ik overweeg namelijk ook een invalzaag aan te schaffen en mijn interesse in deze is wel gewekt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Mijn ervaringen zijn nog steeds positief. Natuurlijk, het is zeker geen Festool. Maar dan heb je het ook over een heel ander budget.

Het enige minpunt vind ik dat je de zaag alleen qua diepte kunt vergrendelen (vastzetten) op een zaagdiepte van een cm of 2. En niet zoals een normale cirkelzaag op maximale diepte. Ik denk dat ik binnenkort zelf maar een gaatje extra in de behuizing boor om dat wel te kunnen (vergrendeling werkt door een pal die in een gaatje valt). Verder is de reguliere diepte-afstelling wel fijn.

Gewoon een goede zaag voor iemand die hem niet professioneel nodig heeft en hem geen uren per dag gebruikt. Ik vind het nog steeds geen miskoop; het is zeker makkelijk om hem te hebben. En makkelijker dan een normale cirkelzaag door de invalfunctie.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Ik heb hem nu een paar maanden en daar kan ik me alleen maar bij aansluiten, voor het geld is het een prima machine! Eenmaal goed ingesteld zaagt hij heel nauwkeurig.
De stofafzuiging zou wat beter kunnen maar is voor deze prijsklasse heel behoorlijk.

Het vastzetten op diepte heb ik zelf nog niet geprobeerd, ik laat hem altijd invallen.
 

celle

Nieuw lid
4 dec 2012
1
0
Boechout-Belgie
Ik ben nieuw op dit Forum. Was geinteresseerd in een invalzaag en heb deze topic met veel belangstelling gelezen.
Uiteindelijk heb ik me ook laten verleiden tot de aankoop van de scheppach CS55. Ik heb hem besteld bij toolmax.nl.
(http://www.toolmax.nl/spero-scheppach-cs-55-invalzaag-2e-geleiderail-en-koppelstuk-p-20439.html)
Ik heb een paar dagen het internet afgevlooid en kan niet een echt slechte review vinden.
Hier zijn 2 video's op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=CbPLc0lGdFw (Engels)
http://www.youtube.com/watch?v=dBfa3Q_Pv8A (Duits)

Heb een paar testjes gedaan en hij valt mij prima mee.
Wel opgepast ! Bij mijn eerste testje haperde de zaag en draaide het zaagblad niet meer rond. Bleek dat het zaagblad niet vaststond.
Had ik misschien moeten nakijken, maar dit is toch de eerste keer dat ik zoiets voorhad, dus toch eventjes eerst checken op voorhand.

Binnenkort dien ik een bureau uit plaatmateriaal voor mijn dochter te maken. Ik kan dan waarschijnlijk nog wat ervaringen met jullie delen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mijn ervaring met deze zaag is dat je hem zéker met afzuiging moet gebruiken. Ik heb er grenen mee gezaagd en op een gegeven moment zat de invalfunctie vast zodat de zaag niet meer helemaal terug het huis in kwam. Ik heb de hele kap eraf moeten halen om dat schoon te maken. Daarna de stofzuiger aangesloten en geen centje pijn meer gehad.
 

swr241

Nieuw lid
2 jun 2014
2
0
Ik heb een vraag voor de Scheppach CS55 eigenaren hier op het forum. Heb de zaag gisteren binnen gekregen, echter de bodemplaat is niet recht waardoor de zaag "wiebelt" op een vlakke ondergrond. Zie onderstaande afbeeldingen.

IMG_1589.jpg

IMG_1590.jpg

Dit lijkt me niet normaal (lijkt me ook niet bevorderlijk voor het maken van een 90 graden zaagsnede). Is dit normaal bij dit type zaag, of heb ik een defect product ontvangen...? Hoor het graag van iemand die deze zaag ook heeft, alvast hartelijk dank!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Die van mij heeft het ook, maar er zijn twee mogelijkheden: 1) het is normaal bij deze zaag en hij is steviger dan ik dacht; of 2) hij is verbogen toen ik hem uit de doos haalde en meteen uit m'n handen liet flikkeren...
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Ik heb deze zaag ook en heb hem gemodificeerd, de veer is nu slapper en de zaag wiebelt niet meer.
Kijk dit filmpje eens.
 

swr241

Nieuw lid
2 jun 2014
2
0
Dank voor de reacties heren!

@Nick18 mooi filmpje, kan ik zeker wat mee! Kan ik uit je antwoord opmaken dat jouw zaag vergelijkbaar scheef is? Ik heb namelijk het idee dat de "mate van scheefheid" op mijn zaag wel erg aan de hoge kant is. Wil graag zeker weten of dit het geval is, anders gaat de zaag retour naar de winkel waar ik hem gekocht heb....

Wederom alvast hartelijk dank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.