Wat te doen met botte hardpoint zaag

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Je kan oude zagen gebruiken als gasbetonzaag. Ze gaan niet lang mee dus je moet er wel een paar hebben voor een grote klus. Hierna in de kliko.

Wim
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik maak van het staal nog wel eens afschrijfmesjes. Het is dun en flexibel.

Verder is het staal heel goed geschikt om er een nieuwe zaag van te maken, zoals Seek wel eens heeft gedaan. The Norse Woodsmith heeft daar enkele prachtige voorbeelden van.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik had geen hardpoontzaag gebruik maar een ouder model met herslijpbre tanden. Het zal heus geen prutstaal zijn maar ook niet het meest optimale.
 

tuoh

Oud hout
mathieu zei:
André,
Kan je misschien eens een foto plaatsen van die benchdog?

Mathieu

Dat is maar een woord hé, hierbij dus enkele foto's van de benchdogs met als veer een oud hardpointzaagblad. Omdat het blad toch groot genoeg was, heb ik er ineens enkele vervaardigd, dan mag er al eens eentje gaan lopen :D

Mvg,

André

Attached files
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Deze dingen mis ik nog in de werkplaats. Ik gebruik nu bouten van M10, maar dit zal beter werken. Ook minder risico voor beitels en schaaf. Alleen heb ik geen versleten zaag...
Omdat het blad toch groot genoeg was, heb ik er ineens enkele vervaardigd, dan mag er al eens eentje gaan lopen :D
Dat is dus de reden waarom de deur van de werkplaats dicht moet blijven!
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedenavond,

Mag ik als spuit 11 nog een suggestie toevoegen als mogelijkheid met een oude hardpointzaag: Je kunt er uitstekend blokken sneeuw mee zagen om een iglo te bouwen. Ik spreek uit eigen ervaring en ook de inuit doen dit tegenwoordig met een handzaag ipv met een mes van been of walrus ivoor zoals vroeger gebruikelijk was.

Groet en veel iglobouwplezier deze winter,

Balkensplinter
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb een stuk van een oud zaagblad gebruikt voor het maken van een markeermesje:

Afschrijfmes%20klaar.jpg


Verder heb ik er een keer een oude zaag tot stroken verslepen, en die gebruikt als de hoepels voor houten emmers. Ideaal daarvoor.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
armadaman zei:
Ik hoop op MEER en MEER gouden tips, alleen het lezen ervan is al een feest. Misschien iets als versiering in de BOOM??

Goed plan!


Hoewel het idee van Woodworker me ook wel aanspreekt (mooi afschrijfmesje!), maar kerstboomversiering is makkelijker uit te voeren :D :D

Attached files
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
slijp de puntjes aan de zeikant blank met slijpsteen, gasbrandertje erbij houden bij blauw door naar de andere reeks tanden, in beweging blijven. Als blauw af en toe met de gabrander terug op afstandje om ze niet te snel af te laten koelen. dan worden ze zachter en blijven zacht. daarna kun je ze vijlen met een gewone vijl.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.