Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 35

Wat te doen met botte hardpoint zaag

Eén van mijn eerste zagen is er een met hardpoint tanden welke inmiddels helemaal versleten zijn. Ik kan de zaag natuurlijk weggooien maar hebben jullie ideeën wat ik eventueel zou kunnen doen met het staal van de zaag (of het handvat).

Van een stukje wil er i.i.g. een schraapstaal maken.

Iemand nog suggesties?

Re: Wat te doen met botte hardpoint zaag

Ik zag laatst een draaibeitel voorbij komen hier op het forum die iemand zelf had gemaakt van een oud zaagblad.

Je kan er mooi een paar schrapers uit zagen. Of een beetje ombouwen tot een tegellijm kam.

Altijd dat gelul dat je een zaag met geharde tanden niet kan slijpen. Nee met een ordinaire zaagvijl niet nee want die is even hard als de tanden van de zaag. Als je silicium carbide slijpsticks of een diamantvijl hebt kan je gewoon je zaag herslijpen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80
    Altijd dat gelul dat je een zaag met geharde tanden niet kan slijpen.
    Enigszins onbehouwen verwoord, desalniettemin begrijp ik je punt . Ik wist niet dat dat kon, zoals waarschijnlijk velen met mij. Kan je daar wat meer over vertellen? Heb je er zelf ervaring mee? Waar zijn die sc-vijlen te koop?

Op zich heb ik genoeg zagen die met 'gewone' vijlen te slijpen zijn en was ik van plan dit oudje weg te gooien of er nog iets van te maken (zoals een schraapstaal). Maar het was een fijne zaag en als hij toch te slijpen is kan ik het allicht proberen.

Ik zou ook wel willen weten waar je dergelijke vijlen kan kopen heb n.l ook een botte zaag met geharde tanden.

Simon

Ik heb geen ervaring met het slijpen van zagen. Maar alles is te her slijpen als je er de juiste spullen voor hebt. Wat dacht je van Japanse beitels of boren en gatzagen van m42 staal die zitten ook rond de 64/68 hrc. Dat kun je met sic slijpsticks of diamantvijltjes dus regelen.

Pas nog een filmpje gezien van iemand die met een dremel en een diamant schuurtonnetje vrolijk geharde lintzaag bladen tot 4x toe herslijpte.

Maar goed of het economisch de moeite waard is moet ieder voorzien bepalen maar het kan dus wel.

Bij Dieter schmid hebben ze die sic slijpsticks in allerlei vormen/maten. Nog beter is een fijne diamantvijl van bijv. Pferd maar er zijn vele merken. Een ruit of driehoekige sectie is het meest geschikt voor zagen of evt. Icm. Een ronde.

Natuurlijk kan je zagen met geharde tanden slijpen met een diamant vijl. Maar waarom zou je? Na alle gedoe om zo'n vijltje te pakken te krijgen, en de zaag vervolgens te slijpen wat ook nogal een klus is, heb je nog steeds een lelijk ding in handen met een afschuwelijk plastic handvat. En dat terwijl er nog zoveel schitterende antieke zagen te vinden zijn met werkelijk beeldhouwerkjes als handvat die ook nog eens lekker in de hand liggen.

Bij die hardpointzagen gebruiken ze voor het zaagblad niet dezelfde soort staal als in een fatsoenlijke zaag. Hoeft ook niet, door het plaatselijk harden van de punten. Voor schrapers kan je het wel gebruiken, maar als je ziet dat je een Bahco schraper van veel harder staal voor een paar euro kunt kopen, zou ik mijn tijd beter gebruiken.

Over het algemeen hou ik ook niet van weggooien, maar in dit geval zou ik het zaagblad lekker in de metaalcontainer en het handvat bij het plastic mikken. Dan maken ze er in de fabriek wel weer iets moois van.

Dat ding nog slijpen zie ik niet zitten, loont zoals Seek zegt niet de moeite. Eigenlijk ging het niet zozeer om het niet weg willen gooien. Het leek me leuk/interessant om eens iets van dat metaal te maken.

Of wat Seek denk ik wil zeggen: gooi het weg voor deze ene keer en koop een herslijpbare zaag voor zowat de rest van je leven?

Forum Rechten