Verantwoord hout ????

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Soms zit ik wel eens naar mijn houtstapel te kijken en dan betrap ik mijzelf erop dat ik mij soms wel eens afvraag wat nou verantwoord hout is....Er zijn legio keurmerken aanwezig zoals fsc bv

Het zou erg mooi zijn wanneer je hout uit eigen land zou kunnen gebruiken. Dit hout heeft niet de 1/2 wereld overgereisd om bij jouw in de werkplaats te komen. Er zijn forumleden die alleen maar met inlands hout werken en dit waardeer ik enorm. Echter merk ik dat ik toch vaak val voor het uiterlijk van de exotische soorten terwijl er genoeg alternatieven aanwezig zijn.

Hoe kijken jullie aan tegen deze problematiek ?
 

WR1944

Oud hout
Ik probeer ook altijd milieubewust hout in te kopen. Voor mij heeft inlands hout natuurlijk een andere betekenis gekregen maar ik let altijd op het keurmerk. Ik koop m'n hout geschaafd omdat ik geen machinale schaafmogelijkheden heb en te lui/onervaren ben om het netjes met de hand te doen. En omdat m'n locale bouwmarkt m'n veelgebruikte afmetingen alleen maar in New Zealands Radiata Select heeft koop ik dat ondanks m'n negatieve gevoel over dat transport. Op m'n middellange termijn wish list staat een vandikte bankje en dan zien we verder. Ik vraag me echter af of het door mij op dikte schaven van hout wel opweegt tegen het transport.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik vind het een goed initiatief om bewust hout te kopen
hoewel ik hier en daar wel een stukje exoot heb liggen is dit voor een groot deel gered van de kachel
voor de rest gebruik ik voornamelijk inlands hout
nu ligt mijn productie over het algemeen niet heel erg hoog ben ik altijd wel trots op mezelf dat ik het regenwoud ontzie van ontbossing

groeten Bas
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Het is natuurlijk een misverstand, dat alleen inlands hout keurmerkhout betreft.
Anders kon niemand meer exotisch hout verwerken, natuurlijk.

Er is genoeg gekeurmerkt exotisch hout, er zit alleen vaak een ander financieel plaatje aan vast.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Rick,

Intressant discussie punt.
Een verantwoord bosbeheer is nodig, wildkap kan niet en we moeten maken dat er voor het nageslacht ook voldoende mooi hout en een groene long is.

Maar uit industrieel oogpunt gezien,
Elk buitenlands en binnenlands hout heeft zijn voor- en nadelen. Sommige houtsoorten moeten buitenlands zijn om te kunnen voldoen aan de eisen van de klant. Ook prijs speelt hierbij vaak een rol.

Conclusie,
Een goed bosbeheer dat maakt dat er een gevarieerd aanbod blijft bestaan voor nu en later. Maar dit is echter prediken vrees ik tegen de bierkaai op, de vraag is groter dan het aanbod :(

mvg,
Bert
 

WR1944

Oud hout
De twee meest in het oog springende punten voor mij als argument voor duurzaam bosbeheer zijn de resultaten in Spanje en Zweden. In Spanje werd nagenoeg elke bruikbare boom gekapt toen de Armada moest worden gebouwd in een ijdele poging om Engeland als zeemacht te verslaan. Spanje was voor die tijd bedekt door uitgestrekte wouden en is nu grotendeels een spaarzaam begroeid gebied met hete zomers en koude winters in het centrum, ondanks de nabijheid van de Middellandse Zee. Door de ontbossing en de daar op volgende erosie is veel land in Spanje tamelijk onbruikbaar voor land- of bosbouw.
Een ander voorbeeld is Zweden. Daar werd veel hout gebruikt voor het hoogwaardige Zweedse staal (bereid met houtskool) en wat later de papierindustrie. Toen door de locale ontbossing problemen dreigden te ontstaan greep de regering in. Er werd een wet gemaakt die de kappers verplichte drie nieuwe bomen te planten voor elke gekapte boom. Toen na jaren de schade enigszins verholpen was werd dat aantal verlaagd. Nu valt alles onder een nationaal bosbeheer (de Zweedse Staatsbosbeheer) en die geven de locale kappers regels wanneer wat te kappen en te herplanten.
M'n vader was een groot natuurliefhebber en die heeft me respect voor de natuur bijgebracht in een tijd dat het milieu nog uitgevonden moest worden. Eh, als begrip in de huidige context natuurlijk. :lol:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je ziet wat voor puinhoop ze er in Brazilie en Indonesie van maken, voel ik steeds minder voor tropisch hout. Ik had nogal een stapel tweede hands Merbau, Jatoba ed. Die maak ik maar op, ook zonde om in de kachel te mikken. Verder ga ik inlands hout steeds meer waarderen.

Maar die kaalslag in bovengenoemde landen komt natuurlijk ook voor een groot deel door de uitbreidende landbouw. Het zou dus beter zijn voor de bossen aldaar om geen palmolie of sojabonen of zo te gebruiken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor mij is het gemakkeijk; ik gebruik graag zo vers mogelijk hout, dus dat komt vanzelf van dichtbij. Droog hout is hard, stoffig en dus vervelend om te draaien. Bijkomend voordeel is dat ik van elke schaal precies kan zeggen waar de boom vandaan kwam en waarom hij omgezaagd werd.

Ik ken de discussie van een Duits houtdraaiforum; de ene helft houdt vol dat tropisch hout per definitie fout is, de andere helft dat als het hout niet gekocht wordt, de mensen daar zo ongeveer gedwongen zijn het als brandhout te gebruiken. En dan zijn er natuurlijk wisselende groepen die wijzen naar andere gebruikers 'zij gebruiken veel meer'. Ik kan niet ontkennen dat ik ook wel eens een balkje palissander of zebrano of iets anders exotisch koop voor een handvat (liefst gebruikt, want dat is goedkoper), maar ik ben blij dat ik het probleem grotendeels kan omzeilen, want ik weet ook niet wie er gelijk heeft.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Als je nagaat hoeveel bos er gewoon wordt afgebrand om uiteindelijk als (snel uitgeputte) landbouw of weidegrond te worden gebruikt, vraag ik me af of de wereld niet beter af zou zijn als meer van dat hout zou worden gebruikt voor constructiedoeleinden.

Zou de opbrengst van het hout de waarde van de grond als landbouwgrond niet opmerkelijk overschrijden?
Als die grond dan ook niet nodig zou zijn als landbouwgrond zouden er nieuwe bossen op kunnen worden aangeplant om ook voor de toekomstige generaties een bron van inkomsten te vormen, en tegelijkertijd de hoeveelheid resterende wouden handhaven..

Waarschijnlijk zie ik dit te simplistisch, of optimistisch, 't is maar hoe je het bekijkt;-).

Zelf gebruik ik heel veel hout dat werd gerecycleerd, en ik ben manieren aan het zoeken om hout dat wordt verkocht als brandhout te selecteren op goeie stukken stam, en die zelf dan te verzagen en drogen.
Zo worden bomen die toch al geveld zijn toch gebruikt om er iets nuttigers mee te doen dan op te stoken..

Steven
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Het probleem van de lokale houtindustrie is dat als ze geen werk hebben, landbouw het enige alternatief is. En dit met de gekende gevolgen. Als zelfs WWF oproept om de handel in tropisch hout niet te boycotten...
Zuinig mee omgaan is de boodschap maar het niet gebruiken lijkt mee een eng idee...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
en eigenlijk gaat het ook niet enkel om het hout he, als je eerlijk bent. Transport is 1 ding, herplanten een ander. Maar verder zijn er nog andere stappen natuurlijk: energie gebruikt tijdens productie, tijdens verwerking, tijdens recyclage, etc..

En dan heb je het nog maar enkel over je grondstof en niet over je gereedschap, je werkplaats, alle mogelijke afwerkmiddelen, je manier van vervoeren, koken, verwarmen, ... Ik ben Jaap nog steeds een tekst schuldig over dit onderwerp, vrees ik :)

Hierbij alvast mijn aanzet van een tijdje geleden:
... Ik ging je nog eens een keertje antwoord geven ivm de term duurzaamheid, dus bij deze de aanzet! Het is verre van compleet en wsl ook niet erg gestructureerd, net omdat het onderwerp ook zo breed is. Moest ons gesprek iets opleveren kan dat trouwens ook wel leuk zijn om met het forum te delen.

Wat is duurzaamheid? Je kan dit onderverdelen in verschillende categorieën, naar gelang het onderwerp en de sector. Stel deze vraag aan een architect en aan een houtbewerker en je krijgt 2 verschillende onderwerpen. De architect zal het hebben over bouwkundige/ technische duurzaamheid en in sommige gevallen over culturele duurzaamheid. De houtbewerker zal het dan weer hebben over ecologische duurzaamheid wat grondstoffen betreft en technische duurzaamheid wat gereedschap betreft.

Meer over de architecturale term duurzaamheid kan je terugvinden in de missie van het bureau waar ik momenteel voor werk: http://www.awg.be

Nu zijn er vandaag de dag 100den publicaties omtrent duurzaamheid, zoveel dat het moeilijk wordt om het bos nog te zien door al die bomen. Maar alle meningen, standpunten, ... hebben wel een paar kernbegrippen gemeen.

Een product is niet duurzaam als het alleen maar lang meegaat. De hele levenscyclus van het product moet in rekening gebracht worden: winning van de grondstoffen, verwerking ervan, transport, gebruik, onderhoud, recyclage. Bij gebouwen komt daar ook nog de fase van het hergebruik/ herbestemming bij, dwz een nieuwe functie voor dezelfde structuur (meer hierover in de missie van mijn bureau).

Kijken we nu naar onze gedeelde interesse, houtbewerking, dan heb je gelijk wat kwalitatief gereedschap betreft. Het is goed dat merken als veritas bestaan, want zij maken nog gereedschap dat de tand des tijds kan weerstaan. Jammer genoeg zitten zij in canada en amerika voor het grootste deel, dus daar komt dan transport bij kijken. Vandaag de dag is het lekker makkelijk om online te bestellen en te laten leveren, maar dit heeft ook een redelijk grote impact op de natuur. Het ganse land doorkruisen met alleen jezelf in de auto, enkel om een stukje hout op te halen of te ruilen, is ook niet zo duurzaam eigenlijk, maar wel enorm nuttig/ leerzaam omdat je dan met elkaar kan praten. Het blijft altijd een afweging..
Langs de andere kant is er niks mis met europees gereedschap denk ik. Zelfs al moet je dat veel meer slijpen. In mijn geval bvb heb ik enkel een oude stanley 4 van mijn grootvader zaliger. Geen topkwaliteit, heb heel veel moeten schuren om de zool min of meer vlak te zetten (moet nog wat verder schuren, maar voorlopig vind ik het best zo) en de beitel is ook niet superhard ofzo. Maar ik vind het eigenlijk ook niet erg om de beitel wat extra te moeten slijpen. Misschien dat ik later wel op zoek ga naar een hardere beitel.
Nou ja het is een lastige kwestie, die vooral afhangt van voorkeur en de bereidheid om er al dan niet veel tijd/ moeite in te steken.

Hier kan je overigens eindeloos over doorgaan, maar ik geloof dat de kern van de huidige problematiek omtrent ons milieu en duurzaamheid hem zit in het westerse tijdsbesef. Alles moet nu en dat is fundamenteel fout. Vroeger deed een vakman een maand over een tafelset, nu moet dat op 1 dag klaar zijn en tegelijkertijd mag het niks kosten. In het digitale tijdperk wil men alles nu hebben. Moest internet niet bestaan hadden wij hier in europa wsl nooit gehoord van een veritas of LN. En was Stanley nog steeds de norm ;-)

De reden dat iedereen wil werken met machines is omwille van tijdswinst en gemak. Aan de andere kant heb je dan het ouderwetse handwerk, dat even strak en strakker kan zijn dan machines, maar veel meer tijd en moeite kost.
Wat het werken met gereedschap betreft, denk ik dat je een evenwicht moet zoeken. Hoe minder machines je gebruikt, hoe minder je verbruikt (energie, gezondheid, gehoor, ...) en dat is goed, maar het kan niet enkel handwerk zijn, die tijd zijn we voorbij en er zijn oplossingen om op een milieuvriendelijke manier elektriciteit op te wekken.

Wil je duurzaam te werk gaan, moet je beginnen bij je energieconsumptie. Die moet beperkt worden tot een minimum. Dit is niet enkel je verwarming en elektriciteit en water, maar ook de energie die je indirect verbruikt (de energie nodig om de producten die jij aankoopt/ruilt/krijgt te maken, transporteren, etc..) Dit geldt trouwens ook voor een huis.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik ben blij dat er zoveel gereageerd wordt over dit topic. Het is goed om na te denken over dergelijke zaken. Ben wel benieuwd naar de mening van de andere forumleden..
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Veel van mijn 'tropische' draaihout komt bij Nijhof vandaan, uit het 'stukjes hout schap'. Veel van wat daar ligt is zaag-afval van constructies die door de zagerij gemaakt (of iig gezaagd) worden, en is dus in feite afvalverwerking. Altijd beter dan wanneer het de kachel in gaat... Een deel van mijn inlandse hout werd gezaagd om bossen uit te dunnen en zou hoogstwaarschijnlijk ook in de kachel terecht zijn gekomen...
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik heb dit topic met belangstelling gelezen.

Vind het goed dat SamPonette in zijn gequoteerde tekst het westerse tijdsbesef onderlijnt. Verschillende opinies die worden gegeven en/of aangehaald zijn vanuit westerse idealen, hier kom ik later in mijn post op terug. Ook zijn er argumenten vanuit verschillende perspectieven gegeven. Zoals belasting milieu dmv de boomkap en daarna alle logistieke benodigdheden, maar ook de behoefte aan landbouwgrond met de opties kap of afbranden.

Persoonlijk onderschrijf ik zeker het nut en de noodzaak van het bewust met het milieu om te gaan. En ik ben van mening dat dit ook kan terwijl je consumeert vanuit het milieu. Het mooie van de natuur dat het groeit. WR1944 haalt er een prachtig lesje consumeergeschiedenis erbij. Spanje vs. Zweden waar Spanje als een ware parasiet consumeert tot het uitgeput is en waar Zweden zorgt dat het kan consumeren en kan blijven consumeren met weinig last voor het milieu en zelfs misschien verbetering brengt.
Ik grijp dit voorbeeld aan omdat je als consument eisen kan stellen aan het product voordat je het afneemt. We hebben natuurlijk al keurmerken waar ik geen diepgaand verstand van heb, maar lijkt mij dat als ik met 10 minuten typen iets van verzinnen dat die mensen het allang hebben verzonnen.

Natuurlijk vormen de randzaken als logistiek een belasting van het milieu, maar overal zit ontwikkeling in. Je kan er voor kiezen om in zee te gaan met een rederij die bewust bezig is aan vergroening van hun sector.

Een ander aspect is welvaart, zoals ik al eerder citeerde van SamPonette hebben wij een westers tijdsbesef. Onze idealen zijn vanuit welvaart. We bestellen over de gehele wereld het mooiste gereedschap om het voor onze deur te laten bezorgen. We knutselen in onze werkhokjes om tot rust en creatie te komen en niet omdat het onze boterham moet bekostigen, de ambachtsman en professional buiten beschouwing gelaten. Het feit dat er een forum is om gezellig te babbelen over onze hobby geeft al aan dat het voor de meeste van ons pure luxe is. Wanneer het luxe is kan je hoge eisen stellen.

Als ik hierna focus op alle mogelijke voordelen voor tropische en ander exotische houtsoorten kom ik tot heel veel voordelen! Als eerste de werkgelegenheid. Veel mooie houtsoorten komen uit landen waar ze niet sparen voor een Lee Nielsen schaaf, maar blij zijn als ze de kinderen naar school kunnen sturen. Als we als consument dan ook nog afnemen bij exporteurs die vereisen dat de houthakkers voor alle bomen die ze kappen ook weer minimaal 1 planten is er weer een baan bij! Nog mooier is dat er gespreide kap wordt uitgevoerd waardoor er geen kaalslag komt en alles met een hartslag dat gebied als habitat kan behouden. Dit zijn wat primaire voordelen vanuit het "kort door de bocht" perspectief. Daarnaast is transport ook werkgelegenheid. Al met al ben ik semi-onbewust aan het pleiten dat iedereen op deze aardkloot voor zijn eigen hachie moet kunnen zorgen en wij in het westen vanuit het consumeren daar een steentje aan bij kunnen dragen.

De kwestie heeft erg veel aspecten die voor verschillende visies doorslaggevend kunnen zijn. Hier is iedereen vrij in. Ik heb afgelopen zomer, onder het genot van een bakje koffie op het terras, een gesprek gehad met Rick over handelaars en wettelijk grijs/zwarte handelingen van sommige houthandelaren. Dit is ook nog een aspect van het verhaal waar ik verder weinig kaas van heb gegeten. Ik zoek gewoon hout wat ik mooi vind en betaalbaar vind of dit nou mooi Plataan is of een stukje Wengé. Ik vind de herkomst interessant, maar zodra ik het via de grote houthandelaren (of Rick) verkrijg, ga ik me niet druk maken over de herkomst. Ik vertrouw er op dat zij de papieren netjes op orde hebben en dat de overheid het juist controleert.

Bram
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hier kun je inderdaad een "boom over opzetten".
Wanneer ik hout koop bij Luc Talen in Punthorst net onder Staphorst vertrouw ik erop, dat het hout dat hij zelf op stam koopt in Frankrijk met zorg voor de natuur is geselecteerd.
Wanneer ik hout koop bij Precious Woods vertrouw ik erop dat hun FSC en andere labels de lading dekken van het hout dat ze uit hun concessie gebied in Brazilië mogen importeren.
De omgang met het milieu is zo wereldomvattend en verloopt zo procesmatig, dat ik in mijn eentje daar geen invloed op heb. Ik wil bovendien niet achter groepen en partijen aanlopen, die zich bedienen van bij hen gestolde meningen. Ze hebben allemaal een deel van de waarheid gepacht. De primaire vraag is: waaraan besteed je je geld. Daar begint de kringloop, die soms een onverantwoorde aanslag pleegt op de aarde die we mogen onderhouden voor onze kinderen/naasten. Ik bagatelliseer het milieu vraagstuk niet maar wil mij niet overgeven aan holle retoriek over wat anderen moeten: ik ben zelf schuldig.
Met de kerst een mals kippetje, dat zo goedkoop is omdat de restproducten (eiwitten!!!) voor grof geld worden opgekocht door de PETfood industrie. Met die eiwitten kun je hele volksstammen in Afrika voeden. Mij bekruipt het gevoel dat onze ongebreidelde luxe (ook in de hobby - mijzelf incluis) ons als een slang in de hiel zal bijten.
Nou ja eerst vanavond maar naar een kerstconcert in Bolsward. Ik heb een zuinige diesel met roetfilter. Dat heeft me geld gekost als een vorm van een aflaat, zoals de emissiehandel.
Nou Jan zo kan het wel.
vr.gr. Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Deze week was het weer een mooi "ik-koop-hout"weekje . Ik wil blijven proberen om zoveel mogelijk "verantwoord"hout te kopen. Van een instrumentmaker kocht ik wat exoten die hij al jaren (en dan bedoel ik vele jaren) had liggen en eigenlijk niet gebruikte. Op zich kan ik op deze manier met een prettig gevoel mooie exoten gebruiken. Het zou toch anders zijn wanneer ik hele delen zou kopen bij de reguliere houthandel. Niet dat dit perse verkeerd hoeft te zijn maar met een zeer prettig gevoel reed ik toch die avond naar huis.

Gisteren al het ruwe hout gevlakt......dit is echt een mooie manier van vrijetijds-besteding. Elke keer is het weer een soort ontdekkingstocht wat voor moois er weer tevoorschijn komt. Mensen kijken me wel eens raar aan wanneer ik sta te kwijlen bij een mooi stukje hout........ach iedereen moet een afwijking hebben toch ?? Hahaha
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik gebruik zelf geen tropisch hout omdat ik vind dat we helemaal niks teruggeven. Eerst hebben we de boel hier omgelegd, nu doen we het ergens anders.
Deze maand is er nog een indiaans meisje van 8 in brand gestoken door Braziliaanse houthakkers,liep wat in de weg waarschijnlijk. En dit is geen uitzondering.
Joepie tropisch hout...., voor mij is het ivoor met een ander kleurtje.

Gewettigd kolonialisme met een label,FSC of niet.

Die mensen hadden ons niet nodig, maar we leren ze dat een dollar biljet groener is dan het blad van een boom en hupsa nog een zuigeling aan de tepel van moeder Wereldbank.

Je kan er genuanceerd over schijven maar het is voor mij gewoon big business as usual, werk je tegen dan walst de dollar je wel plat.

Groeten,

Geert
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ikzelf gebruik ook geen tropisch hout puur en alleen omdat ik nix te maken wil hebben met de kap van de regenwouden om wat voor reden dan ook
de regenwouden zijn de longen van de aarde en er zit een hele hoop regen in het regenwoud
als dat regenwoud kleiner word moet die regen toch ergens heen, en dat lijkt wel allemaal hier te vallen
afgelopen zomer was zeer teleurstellend, goh hoe komt dat toch die natte zomers

groet Bas
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik gebruik zo weinig mogelijk hout voor mijn dingetjes. Ik hoef geen tropische verrassingen. Meestal verpakt om soja te verplanten. :D
Mooi hout zat hier om mooie dingen temaken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het begint een mooi verhaal te worden met allerlei verschillende inzichten en meningen. Het is en blijft een gecompliceerd verhaal. Ben wel benieuwd naar de andere meningen.......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.