Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Verantwoord hout ????

Forummers,

Soms zit ik wel eens naar mijn houtstapel te kijken en dan betrap ik mijzelf erop dat ik mij soms wel eens afvraag wat nou verantwoord hout is....Er zijn legio keurmerken aanwezig zoals fsc bv

Het zou erg mooi zijn wanneer je hout uit eigen land zou kunnen gebruiken. Dit hout heeft niet de 1/2 wereld overgereisd om bij jouw in de werkplaats te komen. Er zijn forumleden die alleen maar met inlands hout werken en dit waardeer ik enorm. Echter merk ik dat ik toch vaak val voor het uiterlijk van de exotische soorten terwijl er genoeg alternatieven aanwezig zijn.

Hoe kijken jullie aan tegen deze problematiek ?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: Verantwoord hout ????

Ik probeer ook altijd milieubewust hout in te kopen. Voor mij heeft inlands hout natuurlijk een andere betekenis gekregen maar ik let altijd op het keurmerk. Ik koop m'n hout geschaafd omdat ik geen machinale schaafmogelijkheden heb en te lui/onervaren ben om het netjes met de hand te doen. En omdat m'n locale bouwmarkt m'n veelgebruikte afmetingen alleen maar in New Zealands Radiata Select heeft koop ik dat ondanks m'n negatieve gevoel over dat transport. Op m'n middellange termijn wish list staat een vandikte bankje en dan zien we verder. Ik vraag me echter af of het door mij op dikte schaven van hout wel opweegt tegen het transport.

ik vind het een goed initiatief om bewust hout te kopen
    hoewel ik hier en daar wel een stukje exoot heb liggen is dit voor een groot deel gered van de kachel
    voor de rest gebruik ik voornamelijk inlands hout
    nu ligt mijn productie over het algemeen niet heel erg hoog ben ik altijd wel trots op mezelf dat ik het regenwoud ontzie van ontbossing

groeten Bas

Het is natuurlijk een misverstand, dat alleen inlands hout keurmerkhout betreft.
    Anders kon niemand meer exotisch hout verwerken, natuurlijk.

Er is genoeg gekeurmerkt exotisch hout, er zit alleen vaak een ander financieel plaatje aan vast.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009

Rick,

Intressant discussie punt.
    Een verantwoord bosbeheer is nodig, wildkap kan niet en we moeten maken dat er voor het nageslacht ook voldoende mooi hout en een groene long is.

Maar uit industrieel oogpunt gezien,
    Elk buitenlands en binnenlands hout heeft zijn voor- en nadelen. Sommige houtsoorten moeten buitenlands zijn om te kunnen voldoen aan de eisen van de klant. Ook prijs speelt hierbij vaak een rol.

Conclusie,
    Een goed bosbeheer dat maakt dat er een gevarieerd aanbod blijft bestaan voor nu en later. Maar dit is echter prediken vrees ik tegen de bierkaai op, de vraag is groter dan het aanbod

mvg,
    Bert

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

De twee meest in het oog springende punten voor mij als argument voor duurzaam bosbeheer zijn de resultaten in Spanje en Zweden. In Spanje werd nagenoeg elke bruikbare boom gekapt toen de Armada moest worden gebouwd in een ijdele poging om Engeland als zeemacht te verslaan. Spanje was voor die tijd bedekt door uitgestrekte wouden en is nu grotendeels een spaarzaam begroeid gebied met hete zomers en koude winters in het centrum, ondanks de nabijheid van de Middellandse Zee. Door de ontbossing en de daar op volgende erosie is veel land in Spanje tamelijk onbruikbaar voor land- of bosbouw.
    Een ander voorbeeld is Zweden. Daar werd veel hout gebruikt voor het hoogwaardige Zweedse staal (bereid met houtskool) en wat later de papierindustrie. Toen door de locale ontbossing problemen dreigden te ontstaan greep de regering in. Er werd een wet gemaakt die de kappers verplichte drie nieuwe bomen te planten voor elke gekapte boom. Toen na jaren de schade enigszins verholpen was werd dat aantal verlaagd. Nu valt alles onder een nationaal bosbeheer (de Zweedse Staatsbosbeheer) en die geven de locale kappers regels wanneer wat te kappen en te herplanten.
    M'n vader was een groot natuurliefhebber en die heeft me respect voor de natuur bijgebracht in een tijd dat het milieu nog uitgevonden moest worden. Eh, als begrip in de huidige context natuurlijk. :lol:

Als je ziet wat voor puinhoop ze er in Brazilie en Indonesie van maken, voel ik steeds minder voor tropisch hout. Ik had nogal een stapel tweede hands Merbau, Jatoba ed. Die maak ik maar op, ook zonde om in de kachel te mikken. Verder ga ik inlands hout steeds meer waarderen.

Maar die kaalslag in bovengenoemde landen komt natuurlijk ook voor een groot deel door de uitbreidende landbouw. Het zou dus beter zijn voor de bossen aldaar om geen palmolie of sojabonen of zo te gebruiken.

Voor mij is het gemakkeijk; ik gebruik graag zo vers mogelijk hout, dus dat komt vanzelf van dichtbij. Droog hout is hard, stoffig en dus vervelend om te draaien. Bijkomend voordeel is dat ik van elke schaal precies kan zeggen waar de boom vandaan kwam en waarom hij omgezaagd werd.

Ik ken de discussie van een Duits houtdraaiforum; de ene helft houdt vol dat tropisch hout per definitie fout is, de andere helft dat als het hout niet gekocht wordt, de mensen daar zo ongeveer gedwongen zijn het als brandhout te gebruiken. En dan zijn er natuurlijk wisselende groepen die wijzen naar andere gebruikers 'zij gebruiken veel meer'. Ik kan niet ontkennen dat ik ook wel eens een balkje palissander of zebrano of iets anders exotisch koop voor een handvat (liefst gebruikt, want dat is goedkoper), maar ik ben blij dat ik het probleem grotendeels kan omzeilen, want ik weet ook niet wie er gelijk heeft.

Als je nagaat hoeveel bos er gewoon wordt afgebrand om uiteindelijk als (snel uitgeputte) landbouw of weidegrond te worden gebruikt, vraag ik me af of de wereld niet beter af zou zijn als meer van dat hout zou worden gebruikt voor constructiedoeleinden.

Zou de opbrengst van het hout de waarde van de grond als landbouwgrond niet opmerkelijk overschrijden?
    Als die grond dan ook niet nodig zou zijn als landbouwgrond zouden er nieuwe bossen op kunnen worden aangeplant om ook voor de toekomstige generaties een bron van inkomsten te vormen, en tegelijkertijd de hoeveelheid resterende wouden handhaven..

Waarschijnlijk zie ik dit te simplistisch, of optimistisch, 't is maar hoe je het bekijkt;-).

Zelf gebruik ik heel veel hout dat werd gerecycleerd, en ik ben manieren aan het zoeken om hout dat wordt verkocht als brandhout te selecteren op goeie stukken stam, en die zelf dan te verzagen en drogen.
    Zo worden bomen die toch al geveld zijn toch gebruikt om er iets nuttigers mee te doen dan op te stoken..

Steven

Het probleem van de lokale houtindustrie is dat als ze geen werk hebben, landbouw het enige alternatief is. En dit met de gekende gevolgen. Als zelfs WWF oproept om de handel in tropisch hout niet te boycotten...
    Zuinig mee omgaan is de boodschap maar het niet gebruiken lijkt mee een eng idee...

Forum Rechten