Idee voor handig hulpstuk Lintzaag ???

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hoi Allemaal

Na onlangs in mijn vinger gezaagd te hebben, heb ik eens zitten denken hoe dat veiliger en beter kan, want als je met zagen even je aandacht er niet bij hebt gaat het al snel scheef met een lintzaag. En in je vinger zagen is niet fijn. Moet snel te plaatsen zijnen stevig vastzitten.
Voorwaarde is wel dat je een gietijzeren tafel hebt. En dan koop je een schakelbare magneet die een beetje power heeft, in dit geval komt het overeen met ongeveer 120 kg gewicht, beetje afhankelijk van de ondergrond, maar ik kan je vertellen hij zit echt vast hoor :) Stukje hardhout, paar stalen asjes en wat lagers, stukkie allu en wat construkielijm. Das alles wat je nodig hebt.
Nou heb wat foto s gemaakt en ben benieuwd wat jullie er van vinden ??? Hoor het graag, achteraf blijkt ik dit bericht in verkeerde afdeling heb geplaats maar volgende keer beter :)[attachment=0]

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb een tijdje naar je hulpstuk zitten kijken maar ik begrijp niet goed de toepasbaarheid. Is het een soort doorvoerrol of "featherboard" ?

Ooit heb ik eens met mijzelf de afspraak gemaakt dat wanneer ik moe ben (en dus snel de aandacht verlies) nooit een machine aanzet.Dan maar een dagje later verder toch ?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Mooi uitgedacht en gemaakt Herbie, complimenten.

Ik heb ook wel is over zoiets nagedacht voor het herzagen inderdaad. En inderdaad zal dit ook het zaagresultaat ten goede komen omdat je een constante druk tegen van je werkstuk tegen je fence hebt.

Je zou op een of andere manier een soort veerdruk/spelling op die looprollen kunnen maken om oneffenheden in het materiaal op te vangen. Soms heb je een balk die niet overal even dik is, of zelfs ruw aan 1 kant.

Als je het helemaal luxe wilt maken kun je nog een automatische doorvoer maken :p zou helemaal mooi zijn.

Hoe is het met je vinger afgelopen trouwens?
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hahahah hij zit er nog aan hoor, grootste gedeelte in ieder geval.

Ja het zou nog geavanceerder kunnen idd, maar voor hetgeen ik doe is dit voldoende . Als je veel ruw materiaal , of ongelijke stukken zaagt moet je weer verder zoeken naar de juiste oplossing. Maar in mijn geval is hij voor 90 % inzetbaar . Totale kosten 50 euroos dus is te doen toch :)

Bedankt voor je compliment dat inspireert weer heey
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste herbieferbie,
Je werkstuk ziet er geweldig uit goed gedaan.
Echter als je op het forum enig zoekwerk had verricht had je veel iets eenvoudiger kunnen maken met een stuk afvalhout waar je gleuven inzaagt en die met enkele lijmklemmen vastzet en kost nog niets ook.

Simon
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dan is het een heel luxe featherboard geworden, heel netjes gemaakt en inderdaad erg handig met een draai aan de knop vast te zetten. Top!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.