Ook even voorstellen

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Hallo allemaal,
ik wil me even voorstellen, mijn naam is Wicher en tot 1999 heb ik eigenlijk nauwelijks iets met hout of houtbewerking gedaan.
Natuurlijk had ik wel eens MDF planken en kastjes ala Ikea gezaagd en wat andere kleine dingen maar nooit het ambachtelijke schaven, figuur-lint-zagen etc.

In 1999 bezocht ik het rijksmuseum en kwam daar een kamer tegen met een van de laatste voorbeelden van 17e eeuwse lambrizering.
http://www.rijksmuseum.nl/collectie/zoeken/asset.jsp?id=BK-NM-3931-A&lang=en
Hoe en waarom weet ik niet maar ik voelde me meteen enorm aangetrokken tot het motief en de uitstraling van deze kamer. Ik heb daar toen 4 uur ademloos in deze kamer doorgebracht tot het museum sloot :) . Achteraf kan ik zeggen dat het een soort liefde op het eerste gezicht was, het intrigeerde me hoe mooi en nauwkeurig alles was gemaakt en dat 400 jaar geleden.
Al gauw had ik het besluit genomen dat ik ook zo'n kamer wilde maken, althans een muur met die lambrizering en de andere muren met halfhoge lambrizering zodat er nog schilderijen o.i.d kunnen hangen. Niet de bedstee en openhaard.
Ik ben teruggegaan met een fototoestel (toen nog niet digitaal) en heb zoveel mogelijk details vastgelegd. Gelukkig maar want nu is deze kamer opgeborgen in een container in een bunker vanwege de verbouwing :(
Vanaf 2000 heb ik bij amazon zo'n dertig voornamelijk amerikaanse houtboeken aangeschaft en verslonden, ook heb ik een groot aantal mappen van een nederlandse houtopleiding aangeschaft om daar nog meer kennis uit te halen. Daarna ben ik met de aanschaf van handgereedschappen en elektrische gereedschappen begonnen om vervolgens aan de slag te gaan. Eerst alles uittekenen en analyseren, oftewel een heleboel uitzoekwerk: hoe hebben ze die constructie(s) nou voor elkaar gekregen? Ik kwam er al snel achter dat het als een vrij ingewikkelde puzzel in elkaar zat: allemaal precisie verbindingen zodat de profielen naadloos in de verstekhoeken doorlopen. Lastig begin voor een eerste project.
Ik heb daar heel wat fouten mee gemaakt en van geleerd maar ik begrijp nog niet helemaal hoe ze dat 400 jaar geleden zo perfect voor elkaar kregen, wat een vakmensen moeten die "schrijnwerkers" geweest zijn, daar heb ik diep respect voor en hoop eigenlijk dat er vandaag de dag nog steeds van dit soort vakmensen zijn en zich wellciht op dit forum schuilhouden?
Uiteindelijk had ik in 2002 één paneel klaar (zie foto) voor een groot deel met de hand vervaardigd en dat duurde door de beperkte vrije tijd ongeveer 3 maanden.
Aangezien ik nog zo'n 40 panelen wilde maken en mijn werk erg druk was ben ik toen ermee gestopt. Tot eind vorig jaar, nu bloeide de passie weer op en ga ik weer verder met de "productie". Ik wil een aantal tijdrovende zaken nu toch elektrisch oplossen omdat het anders tot mijn pensioen gaat duren voor ik er van kan genieten (ik ben nu 41).
Daarnaast heb ik mij nog niet bezig gehouden met enkele voor deze kamer essentiele houtbewerkingszaken zoals houtdraaien (kleine ebben kegeltjes) en de volgens mij allerlastigste: houtsnijden (leeuwekoppen).
Aangezien ik eigenlijk wat betreft houtbewerking vrij onopgeleid ben doe ik vast een hoop zaken erg moeilijk die veel makkelijker kunnen en ik hoop door het stellen van een aantal vragen in de diverse delen van dit geweldige forum en jullie adviezen, daar achter te komen.
Uiteraard mocht iemand vragen aan mij hebben over hoe en wat ben ik uiteraard ook bereid zo goed mogelijk daar antwoord op te geven.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Kjelt, van harte welkom.
Een passie, ja dat is het zeker. Zonder die passie, zou je dit in mijn ogen schitterende paneel nooit gemaakt kunnen hebben. Dit paneel ziet er zo voortreffelijk uit.
Zelf ben ik voor mijn hobby en passie houtdraaier, in de jaren 70 heb ik wel meubelwerk gedaan, zoals bureaus en een secretaire voor mijn dochter. Deed dit voornamelijk in de wintermaanden, toch minder weer om s'avonds na het werk buiten bezig te zijn, dus was ik lekker bezig.
Op dit forum zitten houtbewerkers genoeg om vragen te stellen, en ik denk dat zij net als ik jouw paneel voortreffelijk zullen vinden.
Veel plezier in dit forum.
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
da's een knap paneeltje. ziet er werkelijk goed uit. als je iets leuk vind dan komt dat er blijkbaar ook uit. welkom op dit erg leuke forum


rick
 

tuoh

Oud hout
Hallo Kjelt,

als start met houtbewerken kan dat paneel wel tellen, je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt, maar proficiat met het resultaat, er zijn al veel " vakmannen" die dat werkje niet voor elkaar krijgen.

Maar als ik een opmerking mag maken, voor dergelijk werk is het heel belangrijk dat de borsten van de pennen mooi gelijk in lijn liggen met de rand van het profiel.

Op de foto zie ik dat sommige penborsten enkele mm verder uitgekapt zijn, het probleem dat zich dan voordoet is dat je elke tusenregel appart moet afschrijven en zagen, elke regel is verschillend van lengte.
Valt de penborst mooi gelijk met de rand van het profiel dan kan je vooraf alle regels al voorzien van pennen, al of niet met de machine, dit spaart enorm veel tijd, en het is dan gemakkelijker om de verstekken mooi sluitend te maken.
Om deze verstekken te zagen op te steken maak je best een verstelbare verstekbak, je hebt dan een mooie geleiding voor de zaag of de beitel.

Ik val in herhaling maar als eerste werkstuk is het fantastisch werk, en het inlegwerk is perfect gedaan.

Mvg,

André
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Dank jullie wel voor de complimenten, ik moet wel zeggen dat het paneel op de foto nog niet verlijmd is en dat sommige paneeltjes dus er bovenop liggen, ik zal het paneel binnenkort weer eens goed monteren.

tuoh zei:
Maar als ik een opmerking mag maken, voor dergelijk werk is het heel belangrijk dat de borsten van de pennen mooi gelijk in lijn liggen met de rand van het profiel.
Op de foto zie ik dat sommige penborsten enkele mm verder uitgekapt zijn, het probleem dat zich dan voordoet is dat je elke tusenregel appart moet afschrijven en zagen, elke regel is verschillend van lengte. Valt de penborst mooi gelijk met de rand van het profiel dan kan je vooraf alle regels al voorzien van pennen.
Weet je André, je legt meteen de vinger op de zere plek en terecht, dit is dus het punt waar ik de meeste moeite mee had/heb. Hoe krijg je die uitsparingen in de ribben (jij noemt dat penborsten geloof ik, dat is dus kennelijk de officiele naam die ik nog niet kende) zo perfect dan? De schuine 45 graden inzagen met de hand of elektrisch zou ik nog snappen maar dan zul je dat horizontale nog goed moeten krijgen. Ik heb dat nu met een figuurzaag gedaan en daarna afgeraspt. Beitel zou kunnen echter ik heb dan weinig vrijheid. Hoe zou dit het beste gebeuren?Hoe deden ze dit 400 jaar geleden? De pennen (kleine ribben) zou ik wel allemaal gelijk kunnen krijgen echter ik heb dus gemerkt als de penborsten ook maar iets afwijken dan begint de ellende. Dan past helemaal niets meer. Ik werd er soms behoorlijk moedeloos van, ik geloof dat ik iets van 20 pennen heb gemaakt voor het een beetje paste. Kijk daar onderscheid zich de ervaren houtbewerker van de beginner, dit zou ik graag eens (evt tegen vergoeding) willen leren van een vakman, dus als er iemand een keer een middag dit zou willen laten zien/ervaren dan hou ik me van harte aanbevolen al moet ik er voor naar zuid belgie of friesland rijden :)
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo Wicher
Compliment voor je doorzettings vermogen,de meesten hadden denk ik al lang af gehaakt.
Mijn vraag is wat voor elektrisch gereedschap gebruik je :?: (cirkelzaagtafel,bovenfrees).
Heb je het hout zelf geprofileerd of laten schaven/profieleren :?: Met een tafelzaag zijn uitstekend de verstekken aan te zagen .de tussen stukken zijn goed te contramallen met de profielbeitel/frees waar mee je het zijprofiel maakt (boevenfrees tafel is makkelijk zelf te maken).Met een paar keer een proefstukje te maken moet dat jou zeker lukken ;) .
veel succes ermee.

Mvg.Geurt
 

catemaron

Nieuw lid
1 mrt 2009
16
0
Ken je de dvd deel 3 van David Charlesworth? (Precision Shooting Simplified.)
Hierin wordt uitgelegd hoe je met een futselplank verstekken kunt schaven. Dat werkt miscchien wat handiger, sneller en preciezer dan met een rasp.

Verder vraag ik me af of de Festool Domino geen oplossing voor je is. Als je 160 panelen wilt gaan maken dan kan dit apparaat tijd besparen in de houtverbindingen.
Voor een intressante film over dit apparaat zie http://www.festool.com/ipt_domino/
Het menu voor de diverse filmjes zit een beetje verstop. Onder in beeld staat een dunne groen streep. Bij Details Domino zit een menu voor diverse toepassingsvoorbeelden.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
GvdW51 zei:
Mijn vraag is wat voor elektrisch gereedschap gebruik je :?: (cirkelzaagtafel,bovenfrees).
Hi Geurt, ik heb inmiddels een flinke verzameling maar pas sinds kort dus ben er nog mee aan het oefenen en spelen.
Ondertussen heb ik onderstaande elektrische gereedschappen:
Festool: circelzaag 55 + basistafel (kleinste uitvoering), 1010 bovenfrees + basistafel, schuurmachine, sinds heel kort de Kapex en de domino. Verder van andere merken, lintzaag, decoupeerzaag, Hegner figuurzaag, bandschuurmachine, tafelkolomboor.
Ander (niet elektrisch) gereedschap dat ik gebruik voor deze panelen: Ulmia verstekbak, Orteguil Or70 trap versteksnijmachine, heel veel beitels en klein aantal schaven.

Ik heb het profiel eerst met de hand proberen te maken maar ben daar vrij gauw mee opgehouden. Ik zou daar dan een speciale profielschaaf puur en alleen voor dit profiel hebben moeten maken. Daar ontbreekt mij de ervaring. Ik heb toen voor de bovenfrees een frees besteld (daar heb ik dit paneel mee gemaakt), echter de 1010 en de basistafel zijn te zwak voor dit "zware" profiel uit massief eiken en ik kreeg te veel afval (kleine bibbers, schokken en dus fouten in het profiel). Via een kennis van een ander forum die een Scheppach frees met elektrische aanvoer heeft heb ik nu een paar weken geleden 60 meter gefreesd en ik heb nog eens 60 meter op mijn slaapkamer onder het bed liggen dat nog moet gebeuren :mrgreen:
Ik kan nu vooruit maar er is nog werk genoeg dus.
De kapex met 80tands blad moet voldoende zijn om de pennen perfect te krijgen (met aanslag) eventueel nog na snijden met de Orteguil.
Alleen de penborsten daar zit ik nog mee.
Ik heb wel eens zitten denken aan de bovenfrees om die penborsten te maken echter dan moet ik weer een aparte frees laten maken want 45 graden frezen met 30mm snijvlak kan ik nergens vinden. Aan de andere kant wil ik toch ook een aantal met de hand maken (vraag me niet waarom het jeukt gewoon , als ze dat 400 jaar geleden konden en nu de pro's ook dan wil ik het ook een paar keer gedaan hebben ;) ) Met een japanse zaag krijg ik die 45 graden perfect alleen zoals eerder al gemeld het horizontale gedeelte.... Beitelen zoals bij pen gat verbindingen?

@Catemaron: Hey bedankt voor de tip, ik zal die dvd eens bestellen als daar de oplossing in staat, de domino zie boven ;) Sinds half januari in bezit en ben inderdaad benieuwd hoe die voor de panelen het gaat doen.
 

catemaron

Nieuw lid
1 mrt 2009
16
0
@Kjelt.
Mooie spullen heb je zeg. Ik ben nog niet zover en zou het best willen.
De Festool 1010 frees is volgens mij de lichtste die ze hebben. Mooi voor het inlegwerk denk ik maar voor de profielen blijkbaar niet zo. Misschien een domme opmerking, maar kun je niet in meerdere gangen freezen?

De Domino is een alternatief voor traditionele pen en gat verbindingen en kan onder een hoek van 45 graden werken. Ik ben wel nieuwsgierig of dit inderdaad goed werkt.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De 1010 frees kan je idd goed frezen in meerdere gangen. Maar bij vele meters raakt hij gewoon oververhit en gaat hij in zijn beveiliging. Ik ben daarom overgschakeld naar de OF2000, die heeft daar niet zo veel problemen mee, bovendien kan dit beestje ook 12mm frezen aan.
 

tuoh

Oud hout
Kjelt zei:
GvdW51 zei:
Met een japanse zaag krijg ik die 45 graden perfect alleen zoals eerder al gemeld het horizontale gedeelte.... Beitelen zoals bij pen gat verbindingen?

Inderdaad met de beitel, eerst de twee verstekken zagen tot de binnenrand van het profiel, voor het vormen van het vlakke gedeelte eerst enkele zaagsneden enige mm van elkaar, daarna mooi wegsteken met de beitel.
Bij het steken van het vlakke gedeelte regelmatig controleren met de winkelhaak, de haaksheid bepaald of de voeg langs onder en langs boven mooi sluit.
Voor het mooi sluiten van de verstekken is het heel belangrijk dat de juiste breedte van de regel word afgeschreven, is dit gebeurt dan de verstekken beginnen zagen, hierbij met de zaag iets binnen de lijntjes starten, op deze manier kan je nadien het verstek nog corrigeren met de schaaf of met een scherpe beitel, en dit zonder gevaar te lopen dat de regel tekort word.

Best een en ander eens uitproberen op een proefstukje, het lijkt moeilijker dan het is.


Mvg,

André
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
catemaron zei:
@Kjelt.
kun je niet in meerdere gangen freezen?
Tuurlijk en dat deed ik ook, het profiel zoals je zag had dan 9 bewerkingen:
1+2 beide kanten stukje eraf met de circelzaag (spaart de kostbare frees).
3+4 midden eruit in twee gangen met een normale groeffrees.
5+6 eerste bewerking met de speciale profiel frees aan beide kanten
7+8 tweede en laatste bewerking met de speciale profiel frees aan beide kanten.

Vooral bij de laatste 4 bewerkingen was het lastig om een continue doorvoersnelheid te handhaven en ondanks veerborden een continue druk op de plank te houden.
Dit resulteerde in soms een klein schokje of vibratie die meteen tot een onherstelbaar defectje resulteert. Niet leuk dus als je al zoveel tijd in een plank hebt gestoken en dan op het laatste moment er iets mis gaat.

Nu ik voor die kennis zijn Scheppach profielmessen heb laten maken zijn het 4 bewerkingen namelijk alleen stap 5 t/m 8 :)


zuma zei:
Ik ben daarom overgschakeld naar de OF2000, die heeft daar niet zo veel problemen mee, bovendien kan dit beestje ook 12mm frezen aan.
Ja voor dit soort werk is de OF2000 beter geschikt, mooie machine maar mij te machtig voor het handfrezen waar hij ook geschikt voor zou zijn. Ik heb trouwens nog geen afslag gehad van de OF1010 maar werkte dan ook in pozes.

tuoh zei:
Inderdaad met de beitel, eerst de twee verstekken zagen tot de binnenrand van het profiel, voor het vormen van het vlakke gedeelte eerst enkele zaagsneden enige mm van elkaar, daarna mooi wegsteken met de beitel.
Hi André, bedankt voor de uitleg, dat ga ik dan binnenkort eens oefenen tot ik het beheers, het zal inderdaad bij goede mallen en aftekenen moeten lukken. De diepte is 25mm en ik vraag me af of ik dan met de domino nog daar een gat in kan krijgen maar goed desnoods doe ik het gewoon op de oude manier met een vlinder aan de achterkant (nog meer werk) *haha*
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wie zegt dat ik de OF1010 niet meer heb? :D De OF1010 is lekker voor handwerk en de OF2000 gaat de tafel in. Soms gebruik ik'm ook met de hand en ik moet zeggen dat hij heel erg stabiel freest wellicht juist dankzij zijn gewicht.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
catemaron zei:
Ken je de dvd deel 3 van David Charlesworth? (Precision Shooting Simplified.)
Hierin wordt uitgelegd hoe je met een futselplank verstekken kunt schaven. Dat werkt miscchien wat handiger, sneller en preciezer dan met een rasp.

Hi Catemaron, ik heb de dvd nu in huis en meteen uitgekeken maar ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. De verstekken van de lijsten schraap ik niet met een rasp maar de inkepingen voor de borstpennen (zie tekening onder). Helaas laat David daar dus niets over zien.
Ik heb al mijn boeken doorgelezen maar kan nergens deze verbinding terugvinden. Zoals ik het nu zie zal ik het op dezelfde wijze gaan maken als een zwaluwstaart verbinding, inzagen 45 graden delen en eventueel een groot aantal vertikale zaagsnedes en dan met een beitel eerst grof het overtollige hout verwijderen en dan heel nauwkeurig net binnen de aftekening met een vlijmscherpe beitel de laatste restjes verwijderen.
Is hier geen snellere / efficientere methode voor? ;)

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Is hier geen snellere / efficientere methode voor? ;)[/quote]

Jawel, wij gebruiken een freescombinatie op de verticale freesmachine, dit is een frees met een profiel voor de mouluur, en een contraprofiel voor de kopskanten van de regels.
als de instelling correct is zie je in vooraanzicht mooie verstekken die er in werkelijkheid niet zijn, raar maar waar.

Bij gebruik van deze frezen spaar je de pen- en gatverbindingen uit, de rasterverdeling word dan bepaald door de panelen die er in komen.

Bij het assembleren gebruik je enkel lijm tussen profiel en contraprofiel, in geen geval de panelen mee vastlijmen.
Ik zal morgen eens enkele foto's plaatsen van één en ander.

Mvg,

André
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Kjelt. Ik heb nu pas je paneeltje voor het eerst gezien. Heel mooi heel inspirerend ook. Je hebt wel smaak. Er zijn een paar opmerkingen Als eerstee: dit item hoort inmiddels bij een ander topic omdat het inmiddels buiten het voorstellen valt. Als tweede: ik hoop dat je dit soort paneeltjes, oefen werk, toch eerst met wat goedkoper hout maakt. Er zijn een paar mensen die dit soort werk doen en ik weet dat je wat dat betreft op dit forum wel iemand zou kunnen tegenkomen. In de winkel kom ik zo af en toe een paar klanten tegen die hier wel ervaring en kennis in hebben. Ik zou, vanwege het opnieuw uit vinden van het wiel, me vooral eens richten op dergelijk aanwezig oud vakmanschap. Daar leer je snel van, meer van en zonder overbodige kosten te maken. Als ik zie wat je maakt dan zou ik zeggen dat het er op lijkt dat je heel wat aanleg hebt. Ik weet niet hoe groot de paneeltjes zijn, dus in die zin is het wat moeilijk te bepalen, maar ik heb wel een idee hoe lang een vakman met de juiste gereedschappen er over zou doen om zoiets te maken en dat is heeel wat sneller als je nu doet. Er bestaan overigens boeken, Die je wellicht al hebt die dit soort constructies vrij uitgebreid beschrijven. ik zie ze wel eens in de handen van klanten die er mee naar de winkel komen.
Ik hoop dat het je lukt om je droom te maken lijkt me zeer de moeite waard.
 

catemaron

Nieuw lid
1 mrt 2009
16
0
Hoi Kjelt,

Ik had het inderdaad anders begrepen. Het blijft evenwel een mooie DVD, toch?

Het is misschien wat werk. Echter zou het een idee zijn om wat bouwtekeningen online te zetten. Je zoekt naar vereenvoudiging van het productieproces en misschien dat het met wat tekeningen gemakkelijker wordt om je te adviseren.

Het zegt vanzelfsprekend meer over mijn eigen onkunde... Maar van je laatste tekening begrijp ik eigenlijk niet goed hoe de houtverbinding nu in elkaar zit.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
tuoh zei:
Jawel, wij gebruiken een freescombinatie op de verticale freesmachine, dit is een frees met een profiel voor de mouluur, en een contraprofiel voor de kopskanten van de regels.
als de instelling correct is zie je in vooraanzicht mooie verstekken die er in werkelijkheid niet zijn, raar maar waar.

Hi André,
bedankt ik ga even een ander topic openen (zie onder), ik zie graag je foto's tegemoet echter ik verwacht dat jij een normale verstekverbinding bedoelt? (hoekpunten van lijsten) ik doel echter op eentje halverwege zie foto's in ander topic.

catemaron zei:
Het blijft evenwel een mooie DVD, toch?
Zeker nog bedankt voor de tip, ik heb ook meteen precision joinery chisel techniques erbij besteld, onvoorstelbaar hoe nauwkeurig David werkt en wat een tijd dat kost ;)

dopeling zei:
dit item hoort inmiddels bij een ander topic omdat het inmiddels buiten het voorstellen valt.
Bedankt voor de tips en commentaar en ben het er mee eens dus ander topic geopent:

Hier ga ik verder
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.