nieuwe aanwinsten

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb een paar weken terug eens flink huisgehouden in de tuin van de buurman die zijn tuin op de kop ging zetten, en heb een flinke voorraad hout weten te bemachtigen.

Linksboven: Elszenhout
Linksonder: Lijsterbes
Van links naar rechts:
Papierberk;
Esdoorn;
Prunus;
Taxus.

Vooral met de berk en de prunus ben ik in m'n sas. Heeft iemand ervaring met het draaien van Prunus? Wat zijn de algemene eigenschappen van het hout eigenlijk? Iemand een idee?

Vervolgens ligt er ook nog de struik taxus. In mijn buurt staat taxus hooguit als plant in de tuin. Echte grote bomen zoals in parken e.d. zijn er niet te vinden. Daarom ben ik er zuinig op, en uit die struiken zijn meestal nog wel enkele interessante stukken te halen.

Nu nog "even" drogen, en dan kan ik aan de gang.

Groeten Woodworker

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
fijn he , zulke buren. ik draai zelf vooral met droog hout. wat ik wel nat draai is fruitbomenhout, dit kom ik niet vaak droog tegen.

veel succes met het draaiwerk


rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Goeie Morgen Woodworker, dat is nog eens een goeie vangst.
Berk dat kun je goed nat draaien, en ik vind het prettig hout om mee te werken.
Prunus of ook wel steenkers genoemd, is behoorlijk hard maar met goed scherp gereedschap prima te draaien. Heb er vorig jaar twee schaaltjes van gedraaid. Kreeg toen een stammetje van een goede bekende. Kreeg in een schaaltje een scheur, maar kon die repareren met vloeibaar hout, alleen was ik vergeten om het wat te mengen met houtstof, zodat als je goed kijkt een witte vlek ziet op een van die schaaltjes. Ik denk dat je het net als ik het wel leuk zal vinden om er mee te werken. Ik voeg de foto's van die twee schalen hierbij, zodat je kunt zien hoe het eruit ziet.
Succes ermee. Ad




Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ad, bedankt voor je foto's. Zo te zien een mooie donkere houtsoort, met een mooie nerftekening. Ik ben van plan om ook een paar schemerlampjes te maken. Alleen dan niet van de berken die je op de foto ziet, maar van de takken van de kruin.

Ik had het idee om er twee te maken van ongeveer 15 centimeter hoog, met de staander van taxus. Die staander wil ik helemaal doorboren en bovenin een ledlampje plaatsen. Tevens wil ik de batterij ook in de voet integreren. Hoe ik dat allemaal ga doen, moet ik nog over nadenken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bij weer een andere buurman heb ik een flink stuk stam weten te bemachtigen van een perenboom. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen, misschien verzaag ik de stam wel tot planken, maar is nog niet zeker. Eerst maar eens een paar jaar laten drogen. ;)

Heb op internet al een en ander gevonden over de eigenschappen ervan, maar heeft iemand ervaring met dit hout?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als het perenhout dik genoeg is voor planken (dus weinig spinthout) dan zou ik zeker voor planken gaan. Perenhout kan zer mooi zijn (denkt aan kistjes e.d.)
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
bedrijven die onderhoudswerk aan bomen doen (boom chirurgen)hebben vaak wel het een en ut ander
die moeten er voor betalen om snoeihout weg te brengen
ut is te proberen om daar wat hout te halen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.