Zelfbouw freestafel met Triton MOF001C

WR1944

Oud hout
Weer een kleine aanvulling.
Ik heb de tafel voorzien van een aan/uit schakelaar. Het is wel een tijdelijke voorziening want op termijn wil ik er een nul-volt schakelaar plaatsen. Het zijn wel typische Amerikaanse producten. Nu kan ik met een makkelijk bereikbare schakelaar de frees aan en uit schakelen. Alleen bij het wisselen van de frees moet ik in de machinekamer duiken om de schakelaar op de frees uit te zetten.
Ook heb ik een tweede geleider gemaakt voor in de miter rail. Dit is om wat ervaring op te doen met de manier van werken. Waarschijnlijk ga ik er een hogere geleider op zetten, dat zien we wel.
Verder ben ik bezig met een opbergsysteem voor de freesjes. Ik heb voorlopig stukken 2" by 2" (38 x 38) voorzien van gaten van 13 en 6,5 mm en dat werkt redelijk. Ik wil een flexibel systeem hebben dat probleemloos uit te breiden is door er blokken aan toe te voegen.
Ik ben nog steeds erg tevreden. Ik verwonder me nog regelmatig over het degelijke en strakke gevoel dat de tafel me geeft. Het maken was leuk maar er mee werken nog leuker.

Attached files
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste WR,

Ik zie dat je een aantal frezen hebt met een iets grotere diameter. Ik zelf wil graag deurpanelen maken met een bovenfrees maar weet niet of de 1400 W versie daar sterk genoeg voor is. Het gaat om enkele deuren per jaar waarbij een 12 mm bossingfrees in 18 mm mdf gebruikt zal worden. En uiteraard zijn er dan nog de profiel/contraprofiel frees.
Heb jij hiermee met de triton bovenfrees ervaring?
De zwaardere versie van triton zal het zeker kunnen maar daarvoor is weer geen 8 mm spantang te krijgen. Wel reduceerhulzen waarvan ik niet goed weet of dat echt betrouwbaar en handig is voor de 8 mm frezen die ik verder ook veel gebruik.
 

tonfra

Nieuw lid
20 feb 2012
1
0
Kan iemand mij vertellen waar ik de pinnacle montageplaat kan bestellen ik ben bezig met het maken van een freestafel
 

WR1944

Oud hout
Voordat je in je hout gaat hakken moet je zorgen dat je alle hardware om je heen verzameld hebt. De constructie zal namelijk afhangen van de maten van de componenten. Dus je kan het gat voor de montageplaat pas maken als die plaat beschikbaar is om de inbouwmaten over te nemen.
Ik ben een beetje uit de situatie in Nederland maar ik denk dat je bij de serieuze leveranciers wel aan informatie kan komen over een geschikte montageplaat. Ik weet niet voor welke frees de plaat gebruikt gaat worden maar vaak hebben ze een boorpatroon volgens gangbaar merk als Porter Cable of Bosch.
Misschien kan een andere forummer specifiekere info geven.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik ben sinds dit weekend ook de gelukkige bezitter van een Triton 2000 W bovenfrees :D Deze is wel enkel bedoeld om in combinatie met mijn Elu-freestafel te gebruiken. Ze hangt er onder van gisteren. Hiervoor heb ik wat gaten moeten bijboren, omdat de oorspronkelijke bevestigingsgaten bedoeld waren voor een Elu of Dewalt bovenfrees.
Eens deze klus geklaard ben ik bijzonder tevreden met het resultaat. Vooral de hoogteverstelling van bovenaf en de freeswisseling die mogelijk is zonder de frees zelf te moeten uithalen zijn echt handige tools. Ik zal binnenkort eens wat foto's posten.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik zie ergens een foto staan waarbij staat '' verschil voorritsen en niet''. Mag ik zo vrij zijn om te vragen hoe wil je met een frees voorritsen? Je kan toch alleen meelopend en tegenlopend frezen?
Om nu zuiver te frezen moet je (zoals de daarop volgende post zegt) meelopend frezen.

Trouwens niet materiaal of gereedschappen de schuld geven; een echte vakman maak van/met niks alles :D
 

WR1944

Oud hout
Renault zei:
Ik zie ergens een foto staan waarbij staat '' verschil voorritsen en niet''. Mag ik zo vrij zijn om te vragen hoe wil je met een frees voorritsen? Je kan toch alleen meelopend en tegenlopend frezen?
Om nu zuiver te frezen moet je (zoals de daarop volgende post zegt) meelopend frezen.

Dat voorritsen heb ik inderdaad niet duidelijk genoeg beschreven. Dat voorritsen deed ik met de cirkelzaag op de MFT/3. Net een millimeter in het hout en de slechte toplaag geeft nagenoeg geen versplintering te zien. Mee of tegenfrezen heeft in dit geval geen invloed, dat Chinese ply is gewoon slecht. Ik ben al blij dat ik geen resten tussen de lagen aantref van dierlijke of menselijke afkomst. :lol:

Trouwens niet materiaal of gereedschappen de schuld geven; een echte vakman maak van/met niks alles :D

Helemaal met je eens, behalve als het om Chinees spul gaat.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
WR 1944
Vol belangstelling je bouw van de freestafel gevolgd. Zeer mooi resultaat !!
Het heeft mij gestimuleerd om ook eentje te gaan maken, inmiddels in bezit van een triton 2000 w, ook afgelopen zaterdag in Arnhem Baptist een montageplaat gehaald en wat andere hardware, nu komt de puzzel hoe krijg je de gaten voor de bevestiging van de frees zo netjes dat de frees straks precies in het midden zit.
Wr1944 heb jij (en alle andere lezers) een trucje ?

gr Menno
 

WR1944

Oud hout
De truc is om de juiste montageplaat te kopen, degene die geboord is volgens het gatenpatroon van je frees. Dan hoef je zelf niet te gaan boren. Als je niet over de juiste apparatuur beschikt en je ook niet voldoende ervaring hebt in metaalbewerking kan het aanpassen weleens minder goed uitwerken.
Mijn Triton (de 1400W versie) heeft hetzelfde gatenpatroon als een veel verkocht model van Porter Cable, een eens legendarisch merk in Amerika maar nu verchineesd.
Ik zou met je frees onder de arm gaan winkelen en de plaat passen. Dan zie je gelijk dat je het goede model koopt.
 

hertogjejan

Nieuw lid
12 mei 2013
1
0
HPL snijen

Wanneer je Formica oftewel HPL= "High Pressure Laminate" niet kan verzagen met een HM zaagblad, is inkrassen de geschikte bewerking.

Bij gebrek aan beters deden we vroeger niet anders, met een zelf gemaakt tooltje, vervaardigd uit een oud metaalzaagblad van een beugelzaagmachine. We voorzagen het blad van een houten handvat, aan de kant van het lemmet werd een "haakje" geslepen en we konden aan de slag.

Het "haakje" werd aan de zijkanten schuin aangeslepen zodanig dat we een scherpe punt kregen, hiermee sneed je makkelijk HPL plaat. Inkrassen gebeurt aan de achterzijde, eventueel met behulp van een rechte lat. De plaat word tot 2/3 van de dikte ingekrast, en daarna afgebroken op een rechte kant van de werkbank of werktafel, idem als bij het snijden van glas.

De meer begoeden onder ons kochten een krashaak, in gebruik bij de loodgieter om zink te snijden (krassen) Deze haak was voorzien van een widia punt, dat werkte sneller en de standtijd was beduidend langer.

Mvg,

André

Ps: als bijlage een schets van de tool.

Attached files

Ik ben een engelse "shopfitter" we deed idd niets anders dan inkrassen maar we had wel een speciaal mes ervoor van Cintride zo ben op deze forum gekomen via google ik zou graag nog een willen vinden. het lijkt op wat je getekend heb maar met een hardmetaal tand op de kop
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Hertogjejan, is this the tool you're looking for?

griffe_g2.jpg
griffe_g1.jpg


Found it in this catalog (pdf), item 1218. Or search for the French name: Griffe à rayer formica.
 

Jan van Loenen

Nieuw lid
11 jun 2020
2
0
Hallo Woodworkers,
Vandaag lid geworden van dit forum daar ik eindelijk een schuur heb kunnen realiseren die groot genoeg is om te sleutelen( motoren) en hout bewerken.
Ja ik weet het hout en vet zijn een slechte combi;)
Nu ik dus ook de ruimte heb om een frees tafel neer te zetten kwam ik deze post tegen, de omschrijving is duidelijk maar ik kan geen foto's zien, worden deze na een bepaalde tijd verwijdert of doe ik iets niet goed?
met vriendelijke groet Jan
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hallo Woodworkers,
Vandaag lid geworden van dit forum daar ik eindelijk een schuur heb kunnen realiseren die groot genoeg is om te sleutelen( motoren) en hout bewerken.
Ja ik weet het hout en vet zijn een slechte combi;)
Nu ik dus ook de ruimte heb om een frees tafel neer te zetten kwam ik deze post tegen, de omschrijving is duidelijk maar ik kan geen foto's zien, worden deze na een bepaalde tijd verwijdert of doe ik iets niet goed?
met vriendelijke groet Jan
Zijn met de migratie naar nwe software verloren gegaan, of al eerder...het is best een oud draadje, dus nee het ligt niet aan jou
Maar als je zoekt op freestafel zijn er genoeg resultaten bijvoorbeeld deze Freestafel, super compact
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van Loenen

WR1944

Oud hout
Hallo Woodworkers,
Vandaag lid geworden van dit forum daar ik eindelijk een schuur heb kunnen realiseren die groot genoeg is om te sleutelen( motoren) en hout bewerken.
Ja ik weet het hout en vet zijn een slechte combi;)
Nu ik dus ook de ruimte heb om een frees tafel neer te zetten kwam ik deze post tegen, de omschrijving is duidelijk maar ik kan geen foto's zien, worden deze na een bepaalde tijd verwijdert of doe ik iets niet goed?
met vriendelijke groet Jan

Ik ben de dader van dit onderwerp. Mocht je bepaalde foto's nodig hebben dan kan ik ze wel opduikelen. Als het technisch mogelijk is en er is behoefte aan dan kan ik proberen de foto's terug te plaatsen. De nummers van de foto's zijn nog aanwezig in de artikelen zodat het terugzoeken vrij simpel is.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.