hamer

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
Hier in de streek word nu en dan nog eens een varkentje geslacht,zo kwam er dus een boer bij mij terecht om een hamer te draaien deze word gebruikt om het varken te verdoven vooralleer het uiteindelijke slachten,dit is de hamer geworden juist in de inkepingen word nog een ring gelast om te voorkomen dat de hamer zou splitten.

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dus een mooie functionele hamer van grenen?hout. Hoe wordt die hamer dan gebruikt vóór het slachten? Is die hamer dan wel zwaar genoeg?
Ik ken alleen een schietmasker van vroeger.
vr.gr. Jan Pranger.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Voor het schietmasker werd een sleg gebruikt om het varken te verdoven. Normaal werd / wordt een sleg gebruikt om palen in de grond te slaan.

Ik heb enige punten van kritiek op jou sleg. ( Maar dat kun je ook niet zomaar weten) De steel is gelijmd. Dit werd nooit gedaan. Stel dat je de steel stukslaat. DAn kun je de kop van de sleg met alle beslag in de open haard gooien.
Er wordt een conisch gat in de hamer gemaakt. Hierin past een conische steel. Mocht de steel kapt gaan. dan kun je de rest van de steel eruit slaan en vernieuwen.

De kop van de hamer bestaat uit meerderen verlijmde hardhouten balkjes, die verlijmd zijn. Het ijzeren beslag versterkt de boel.

http://www.florisan.nl/webshop/arti...BouwSloop/meer_informatie/417/SlegHoutenFries
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Niet middeleeuws hoor. In Tsjechië wordt vaak nog met de hamer gewerkt.
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
Bedankt voor de reactie's
Jan, deze hamer is uit eik en is wel degelijk zwaar genoeg,de hamer word op de kop ter hoogte van de hersenen geslagen zo valt het varken op zen zijkant en kan het ook meteen afgestoken worden.
Nyckle,de steel zit tot in de helft van de hamer ingewerkt en is nog eens met een schroef langs boven vastgemaakt,maar inderdaad het kon ook zoals je had beschreven.
Van een schietmasker heb ik nooit eerder gehoord wel van een schietbuis,het slachten thuis mag in belgie nog vermits je in het gemeentehuis een slachtvergunning gaat afhalen.
Het thuis slachten word hier wel nog veel toegepast maar dan wel meestal met een schietbuis veel mensen willen dat hun geslacht varken gebrand word met stro dat heeft het vlees een specifieke smaak die bij vlees van de slager niet meer aanwezig is.
mvg
malefe
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Mijn vader was slager en had een schietmasker een soort geweer met een pin en kogel.
Op het moment dat de kogel werd geactiveerd kwam er een stalen pin uit het masker en drong door de schedel van het dier de hersenen in en werd het slacht offer zo verdoofd.

Trouwens dit is toch een houtbewerkers forum en geen slagers forum (sorry)

Simon
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
Simon,dan is een schietbuis en schietmasker hetzelfde en inderdaad dit is een houtbewerkers forum maar om iets duidelijk te maken wijken we soms wat af maar ik vind dat dit moet kunnen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik lust graag een stukje vlees maar vind wel dat dieren voor de slacht het recht hebben op een zo snel mogelijk en humaan (pijnloos) mogelijk einde en of dat nou mogelijk is door ze de hersens in te slaan? Lijkt mij te betwijfelen en dus vind ik zo'n hamer niks! Maar das persoonlijk.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nou, ik ben wel eens goed geraakt op m'n hoofd en ik kan je verzekeren dat je a) het niet ziet aankomen en b) een paar seconden geen idee hebt wat er gebeurt zelfs als je bij bewustzijn blijft. Dus als je dat varken goed raakt krijgt het beest weinig mee van z'n einde en is het een acceptabele slacht. Maar het probleem, ook met die schietpennen, als het dier net op het verkeerde moment z'n kop wegtrekt raak je het niet goed. En dan wordt het messy...
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
en reken maar dat ze tegen spartelen, het zal in dit geval wel gaan over thuis slachten , wat in nederland niet meer mag.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Thuis slachten is veel diervriendelijker, heb altijd medelijden met die varkens in de vrachtwagens op de snelweg. Dan kan zo'n varken beter uit het hok gehaald worden, een klap voor de kop, en het is afgelopen. Beter dan in een vrachtwagen gepropt worden, een koude rit,er weer uit gedreven worden de wachtruimte in, en dan pas slachten. Plus dat de meeste thuisslachtvarkens een beter en langer leven gehad hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.