Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: hamer

hamer

Hier in de streek word nu en dan nog eens een varkentje geslacht,zo kwam er dus een boer bij mij terecht om een hamer te draaien deze word gebruikt om het varken te verdoven vooralleer het uiteindelijke slachten,dit is de hamer geworden juist in de inkepingen word nog een ring gelast om te voorkomen dat de hamer zou splitten.

Attached files

Re: hamer

Dus een mooie functionele hamer van grenen?hout. Hoe wordt die hamer dan gebruikt vóór het slachten? Is die hamer dan wel zwaar genoeg?
    Ik ken alleen een schietmasker van vroeger.
    vr.gr. Jan Pranger.

Voor het schietmasker werd een sleg gebruikt om het varken te verdoven. Normaal werd / wordt een sleg gebruikt om palen in de grond te slaan.

Ik heb enige punten van kritiek op jou sleg. ( Maar dat kun je ook niet zomaar weten) De steel is gelijmd. Dit werd nooit gedaan. Stel dat je de steel stukslaat. DAn kun je de kop van de sleg met alle beslag in de open haard gooien.
    Er wordt een conisch gat in de hamer gemaakt. Hierin past een conische steel. Mocht de steel kapt gaan. dan kun je de rest van de steel eruit slaan en vernieuwen.

De kop van de hamer bestaat uit meerderen verlijmde hardhouten balkjes, die verlijmd zijn. Het ijzeren beslag versterkt de boel.

http://www.florisan.nl/webshop/artik...legHoutenFries

Maar natuurlijk wel met een verdoving ???
    Of gewoon ritueel op het balkon ???

Niet middeleeuws hoor. In Tsjechië wordt vaak nog met de hamer gewerkt.

Bedankt voor de reactie's
    Jan, deze hamer is uit eik en is wel degelijk zwaar genoeg,de hamer word op de kop ter hoogte van de hersenen geslagen zo valt het varken op zen zijkant en kan het ook meteen afgestoken worden.
    Nyckle,de steel zit tot in de helft van de hamer ingewerkt en is nog eens met een schroef langs boven vastgemaakt,maar inderdaad het kon ook zoals je had beschreven.
    Van een schietmasker heb ik nooit eerder gehoord wel van een schietbuis,het slachten thuis mag in belgie nog vermits je in het gemeentehuis een slachtvergunning gaat afhalen.
    Het thuis slachten word hier wel nog veel toegepast maar dan wel meestal met een schietbuis veel mensen willen dat hun geslacht varken gebrand word met stro dat heeft het vlees een specifieke smaak die bij vlees van de slager niet meer aanwezig is.
    mvg
    malefe

Mijn vader was slager en had een schietmasker een soort geweer met een pin en kogel.
    Op het moment dat de kogel werd geactiveerd kwam er een stalen pin uit het masker en drong door de schedel van het dier de hersenen in en werd het slacht offer zo verdoofd.

Trouwens dit is toch een houtbewerkers forum en geen slagers forum (sorry)

Simon

Simon,dan is een schietbuis en schietmasker hetzelfde en inderdaad dit is een houtbewerkers forum maar om iets duidelijk te maken wijken we soms wat af maar ik vind dat dit moet kunnen.

Is de hamer nog in gebruik?

Forum Rechten