dado/rits

djw

Nieuw lid
19 feb 2009
17
0
hallo beste hout bewerkers
ik ben een aankomend meubelmakertje en ben op zoek naar machines.
heb gelukkig jullie forum ontdekt.mijn vraag is heb je echt vaak een voorritser nodig .
en wat is in hemelsnaam een dado kop of zoiets,kom het vaak tegen hier en in amerikaanse
forums en aan gezien mijn engels niet geweldig is kom ik hier niet uit.
alvast bedankt voor alle informatie,dirk-jan.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Beste Dirk Jan,

Als eerste natuurlijk welkom op het forum.

Die voorritser heb ik geen verstand van, maar volgens mij is die in een andere discussie die hier op het forum liep al eens afgeraden om te gebruiken, dan kan je beter een fijn vertand zaagblad nemen.
En die dado kop, is kort samengevat: 2 zaagbladen met daartussenin wat extra messen, zodat je in een keer een 'brede' zaagsnede kunt maken op je zaagmachine.
Volgens mij is het gebruik hiervan in Nederland niet toegestaan, vandaar dat je ze ook zelden hier ziet.
 

Arend

Nieuw lid
2 dec 2008
16
0
www.arendhuyskamp.nl
welkom!

een voorritser is niet iets dat je als beginner wil hebben. koop een cirkelzaag zonder. het is erg makkelijk om je hand in de voorritser te drukken. voorritsers gebruik je bij dubbelzijdig gefineerde plaat. en dan alleen nog als beide zijdes na constructie zichtbaar blijven.
Een "dado" is een sleuf. iets dat een "dado"-kop heeft zal dus sleuven zagen of vrezen. bij een bovenfrees een must.
Uit je vragen leid ik af dat je gereedschap wil kopen waar je nog geen toepassing voor kan verzinnen. De meeste knutselaars wachten met aanschaf van gereedschap totdat we het nodig hebben.
 

djw

Nieuw lid
19 feb 2009
17
0
dankje Arie promo.en Arend ,ik snap hem:voorritser bijna nooit nodig en dado techniek niet verstandig en kan op andere manieren opgelost worden .dank jullie groetjes djw
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
voorritsen betekent geen splinters aan de onderzijde van de zaagsnede. Een fijn zaagblad voorkomt dit ook grotendeels maar geeft geen garantie. Vooral niet bij tweezijdig beklede meubelplaten.

Met een losse cirkelzaag is splinteren te voorkomen met een antisplinter beveiliging, dat is een idee die van zaagtafels is geleend waarbij met z.g. zero clearance inleg gewerkt wordt. Festool werkt met vervangbare splinterbeveiligingen op zowel hun inval handcirkelzagen en op de precisio zaagtafel rfeeks (weet even niet of ze het ook op de CMS doen...).

Maar ja voordat je aan Festool begint, leer maar eerst eens werken met wat goedkoper spul en wat plakband wat ook best wel helpt tegen splinteren (bij een fijn scherp zaagblad)...

De dado is niets anders dan een groef, kan je ook met een bovenfrees creeren (geeft ook mooier resultaat als je een eindhoutje gebruikt)
 

arjan

Nieuw lid
1 mrt 2009
13
0
Hallo,

Een voorritser is vaak niet nodig als je een zaagtafel hebt met een goed uitgebalanceerde as en een recht zaagblad (een slingerend blad "slaat" de vezels uit het werkstuk). Wel een zaagblad gebruiken met minstens 60 tanden (250mm) en liever nog 80 tanden. Het beste kun je een zaagblad gebruiken met zogenaamde dak/holtanden. Deze tand geometrie "drukt" de houtvezels naar de binnenzijde van de snede en helpt zo om een zuivere snede te krijgen. Ook een wisseltandblad werkt wel (speciaal met de nieuwe 40 graden vertanding) met enige voorzorg. maak indien mogelijk het hout eens iets nat bij de zaagsnede en zoals al aanbevolen wil tape ook wel eens goed werken.

Een "dado" of groefzaag in nederlands is voor zover ik weet in nederland alleen verkrijgbaar op Felder en Hammer Machines. Ik gebruik zelf een Hammer B3 winner combinatiemachine met een voorziening voor het plaatsen van een groefzaag. Hiermee maak ik zeer snel en heel precies groeven tot 20mm breed in plaatmateriaal en hardhout. Ook perfect voor het maken van pennen.
Wel een dure optie.. Een bovenfrees met groeffrezen doen het voor veel minder. Voor de beste afwerking wel volhardmetaal spiraalfrezen (lees. duur) nemen.

succes
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
dado zagen kunnen ook in de betere formaat zagen altendorf martin en vergelijkbaar

en inderdaad een goed uitgebalanceerde zaagas in combinatie met dito zaag geeft zo al een goed/beter resultaat

ook de hoogte van de zaag om aan de onderkant minder splinters te krijgen moet je je zaag zo laag mogelijk stellen
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Ik ben zo brutaal om even gebruik te maken van je vraag, maar waarom is een dado
verboden in Nederland en waar is dit verboden gesteld.
Ik heb er écht nog nooit van gehoord.
Als je bv de filmpje bekijkt van The New Yankee workshop, dat zie je dat Norm heel veel
gebruik maakt van een dado blad en het komt mij over als zeer makkelijk.

Ik ben heel benieuwd.

Groetjes en bedankt,

Schummie.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Tijd om eens dit oude onderwerp naar het heden te halen.

Zijn Dado bladen nog steeds verboden?
Zijn dado bladen nog steeds niet te verkrijgen in NL?

En om de vorige vragensteller te eren:

Heeft iemand enig idee waarom deze bladen niet toegestaan zijn?

@lex
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik kan mij alleen maar voorstellen dat ze industrieel niet toegestaan zouden kunnen zijn ivm arbo-voorwaarden of iets dergelijks.

Over hobbygebruik lijkt mij niets geregeld.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Om nog even terug te komen op het verhaal van de voorritser,

je hebt eigenlijk kort gezegd 2 verschillende soorten zaagmachines namelijk cirkelzaagmachines om massief hout te zagen en opdeelzaagmachines en of formaatzaag machines om hoofdzakelijk plaatmateriaal mee te zagen.

De zaagmachines voor plaatmateriaal zijn meestal uitgerust met een voorritser en een grote roltafel waar je je plaat op kunt leggen.

Je moet je dus afvragen wat wil ik, ga ik straks hoofdzakelijk werken met massief hout dan is de voorritser overbodig.

Wil je straks kasten en keukens gaan maken van bv. geplastificeerd spaanplaat (melamineplaat) dan kun je echt niet zonder voorritser, ook wanneer je boven genoemde zaagbladen gebruikt is het niet mogelijk om aan 2 kanten perfect te zagen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Suc6 met zoeken, mvg Bas
 

tuoh

Oud hout
@lex zei:
Tijd om eens dit oude onderwerp naar het heden te halen.

Zijn Dado bladen nog steeds verboden?
Zijn dado bladen nog steeds niet te verkrijgen in NL?

En om de vorige vragensteller te eren:

Heeft iemand enig idee waarom deze bladen niet toegestaan zijn?

@lex

Geen flauw idee, als er een verbod is geld dit toch alleen voor bedrijven, thuis doe je wat je wilt.
Niet elke zaagmachine is geschikt om een dubbel zaagblad op te monteren, soms is de zaagas tekort, of er is gewoon te weinig plaats voor twee bladen. Het hangt dus af van machine tot machine.
Een "Dado" zaagblad is gewoon marketing, ( als we maar verkopen) het zijn en blijven gewoon zaagbladen, plaats gewoon twee links/rechts geslepen zaagbladen van dezelfde diameter op de as, eventueel nog enkele vulringen ertussen, en je bent in zaken.
Naar het waarom is het eveneens raden, één of twee zaagbladen op de zaagas maakt voor de veiligheid niks uit. Ook de machine heeft er geen hinder van, het vraagt niet meer kracht van de motor, ook al omdat dubbele zaagsneden over het algemeen maar een 10 à 15mm diep gezaagd worden. De enige reden die ik kan bedenken is de afwezigheid van een tweede spouwmes, maar voor een ondiepe zaagsnede is dit zelfs niet nodig. Bij sommige paneelzaagmachines is het wel nodig om een andere inlegplaat te maken met een bredere opening van 15 à 20mm.

Zelf werk ik al dertig jaar met dubbele zaagbladen op de radiaalzaagmachine zonder één enkel probleem, het werkt als een fluitje van een cent :D

Kan je op je machine een dubbel zaagblad plaatsen dan gewoon doen, je machine word veelzijdiger, en het werkt veel sneller.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Als ik het me goed herinner heeft Mafell een voorrits optie in z'n cirkelzagen. Je moet dan wel met de geleider werken. Bij de eerste zaaggang wordt een groef van 1 tot 2 mm diep gemaakt, bij de tweede gang wordt op volle diepte gezaagd. Ik meen zelfs dat de eerste groef 0,1 mm naar links gemaakt wordt om het zaagblad bij de tweede gang vrij te houden van de bovenkant.
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Mafell heeft daar inderdaad een automatische optie voor op de paneelzaag. [MEDIA=youtube]Tn8npDkfKCo[/MEDIA] Maar deze truc gebruik ik ook op de festool. Eerst op 2 mm instellen, en dan de zaag naar je toe trekken (let op dat je dit niet te diep doet, dan wordt de zaag een projectiel....) daarna op volle diepte. Ik heb nog een oude atf55, en daarbij zakt het spouwmes niet weg, hierdoor kan ik slechts een zeer ondiepe snede maken als ik hem naar mij toe trek. Je moet je liniaal wel goed vastklemmen, anders wordt het snel een zooitje. En in verstek lukt het me ook meestal niet. Dan liggen ze altijd net iets scheef ten opzichte van elkaar. Maar misschien is het toch een leuke tip

mvg
Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.