Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: dado/rits

dado/rits

hallo beste hout bewerkers
    ik ben een aankomend meubelmakertje en ben op zoek naar machines.
    heb gelukkig jullie forum ontdekt.mijn vraag is heb je echt vaak een voorritser nodig .
    en wat is in hemelsnaam een dado kop of zoiets,kom het vaak tegen hier en in amerikaanse
    forums en aan gezien mijn engels niet geweldig is kom ik hier niet uit.
    alvast bedankt voor alle informatie,dirk-jan.

Re: dado/rits

Beste Dirk Jan,

Als eerste natuurlijk welkom op het forum.

Die voorritser heb ik geen verstand van, maar volgens mij is die in een andere discussie die hier op het forum liep al eens afgeraden om te gebruiken, dan kan je beter een fijn vertand zaagblad nemen.
    En die dado kop, is kort samengevat: 2 zaagbladen met daartussenin wat extra messen, zodat je in een keer een 'brede' zaagsnede kunt maken op je zaagmachine.
    Volgens mij is het gebruik hiervan in Nederland niet toegestaan, vandaar dat je ze ook zelden hier ziet.

welkom!

een voorritser is niet iets dat je als beginner wil hebben. koop een cirkelzaag zonder. het is erg makkelijk om je hand in de voorritser te drukken. voorritsers gebruik je bij dubbelzijdig gefineerde plaat. en dan alleen nog als beide zijdes na constructie zichtbaar blijven.
    Een "dado" is een sleuf. iets dat een "dado"-kop heeft zal dus sleuven zagen of vrezen. bij een bovenfrees een must.
    Uit je vragen leid ik af dat je gereedschap wil kopen waar je nog geen toepassing voor kan verzinnen. De meeste knutselaars wachten met aanschaf van gereedschap totdat we het nodig hebben.

dankje Arie promo.en Arend ,ik snap hem:voorritser bijna nooit nodig en dado techniek niet verstandig en kan op andere manieren opgelost worden .dank jullie groetjes djw

voorritsen betekent geen splinters aan de onderzijde van de zaagsnede. Een fijn zaagblad voorkomt dit ook grotendeels maar geeft geen garantie. Vooral niet bij tweezijdig beklede meubelplaten.

Met een losse cirkelzaag is splinteren te voorkomen met een antisplinter beveiliging, dat is een idee die van zaagtafels is geleend waarbij met z.g. zero clearance inleg gewerkt wordt. Festool werkt met vervangbare splinterbeveiligingen op zowel hun inval handcirkelzagen en op de precisio zaagtafel rfeeks (weet even niet of ze het ook op de CMS doen...).

Maar ja voordat je aan Festool begint, leer maar eerst eens werken met wat goedkoper spul en wat plakband wat ook best wel helpt tegen splinteren (bij een fijn scherp zaagblad)...

De dado is niets anders dan een groef, kan je ook met een bovenfrees creeren (geeft ook mooier resultaat als je een eindhoutje gebruikt)

zoals eerder geschreven voorrits is alleen nodig bij fineerwerk maar er zijn speciale zaagbladen die het ook aankunnen
    en wil je toch wat zekerder zijn kun je er ook een tape opplakken aan de onderkant

een dado saw is makkelijk om groeven meet te zagen
    hier kun je wat afbeeldingen zien

http://images.google.nl/images?q=dad...N&hl=nl&tab=wi

Hallo,

Een voorritser is vaak niet nodig als je een zaagtafel hebt met een goed uitgebalanceerde as en een recht zaagblad (een slingerend blad "slaat" de vezels uit het werkstuk). Wel een zaagblad gebruiken met minstens 60 tanden (250mm) en liever nog 80 tanden. Het beste kun je een zaagblad gebruiken met zogenaamde dak/holtanden. Deze tand geometrie "drukt" de houtvezels naar de binnenzijde van de snede en helpt zo om een zuivere snede te krijgen. Ook een wisseltandblad werkt wel (speciaal met de nieuwe 40 graden vertanding) met enige voorzorg. maak indien mogelijk het hout eens iets nat bij de zaagsnede en zoals al aanbevolen wil tape ook wel eens goed werken.

Een "dado" of groefzaag in nederlands is voor zover ik weet in nederland alleen verkrijgbaar op Felder en Hammer Machines. Ik gebruik zelf een Hammer B3 winner combinatiemachine met een voorziening voor het plaatsen van een groefzaag. Hiermee maak ik zeer snel en heel precies groeven tot 20mm breed in plaatmateriaal en hardhout. Ook perfect voor het maken van pennen.
    Wel een dure optie.. Een bovenfrees met groeffrezen doen het voor veel minder. Voor de beste afwerking wel volhardmetaal spiraalfrezen (lees. duur) nemen.

succes

dado zagen kunnen ook in de betere formaat zagen altendorf martin en vergelijkbaar

en inderdaad een goed uitgebalanceerde zaagas in combinatie met dito zaag geeft zo al een goed/beter resultaat

ook de hoogte van de zaag om aan de onderkant minder splinters te krijgen moet je je zaag zo laag mogelijk stellen

Ik ben zo brutaal om even gebruik te maken van je vraag, maar waarom is een dado
    verboden in Nederland en waar is dit verboden gesteld.
    Ik heb er écht nog nooit van gehoord.
    Als je bv de filmpje bekijkt van The New Yankee workshop, dat zie je dat Norm heel veel
    gebruik maakt van een dado blad en het komt mij over als zeer makkelijk.

Ik ben heel benieuwd.

Groetjes en bedankt,

Schummie.

Tijd om eens dit oude onderwerp naar het heden te halen.

Zijn Dado bladen nog steeds verboden?
    Zijn dado bladen nog steeds niet te verkrijgen in NL?

En om de vorige vragensteller te eren:

Heeft iemand enig idee waarom deze bladen niet toegestaan zijn?

@lex

Forum Rechten