Taxus hout

A H Klooster

Nieuw lid
3 apr 2011
6
0
Heb een vraag over taxus hout

Hoe kan ik het beste taxus hout drogen en hoelang moet het drogen en waar smeer ik het beste de kopse stikken mee in
Eventueel met houtlijm of met parafine
Wie kan mij hierbij van dienst zijn en willen vetellen of er nog andere middellen zijn

A H Klooster
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het taxus wat ik heb gehad werkt niet zo heel erg veel, dus heel veel risico loop je er niet mee, geloof ik.

1) in een drogere omgeving dan het hout zelf (logisch, toch?).
2) dat hangt van het verschil in vochtigheid tussen de omgeving en het hout en de dikte van het hout af (alweer zo'n inkopper. Niemand zal hier zeggen: na 6 maanden is het gegarandeerd droog)
3) behalve houtlijm en parafiine is er ook nog Anchorseal.

Ik kan in ieder geval zeggen dat ik taxus stammen van 20 cm diameter na 4 jaar nog bijna geen barsten in de kopste kanten hebben gekregen zonder verdere maatregelen (dus geen lijm/parafine) in een geïsoleerde maar onverwarmde werkplaats.

Mocht het toch misgaan: het is ook behoorlijk goed brandhout!
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
taxus droogt inderdaad makkelijk zonder scheuren, maar wel kans dat het ringlos is. (jaarringen van elkaar losgescheurd) door spanning in het hout.

je kan ook overwegen de stammen door het hart te zagen, zodat je 2 (of 4) stamdelen hebt. dan droogt het veel sneller.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.