Oude Nooitgedagt (?) reischaaf

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Vorige week heb ik een stuk wormstekig brandhout gekocht dat toch wel interessant lijkt te zijn. Het is ooit een reischaaf geweest. De beitel heeft het Nooitgedagt merk en als je heel goed kijkt op de kop van de schaaf lijk je het kroontje nog te kunnen zien.

DSC02117.jpg


Ik ben op het ogenblik enigszins in de ban van de oude Nederlandse schaven na het lezen van het boek van Gerrit vd Sterre. En toen ik dit handvat op Marktplaats zag heb ik snel toegeslagen. Het grappige is dat deze schaaf nog meer kenmerken van de heel oude schaven uit het gilde tijdperk heeft.

DSC02118.jpg


Het handvat staat niet in het midden, maar is verzet naar de rechterkant. Het is ingelaten in een gat en vastgezet met twee houten pennen vanaf de zijkant. Verder heeft de schaaf een enkele beitel, geen dekbeitel. Heel verrassend is de hoek van het beitelbed, namelijk 50 graden. Op de voorkant van de schaaf staat helaas geen hoorn maar de slagbout heeft nog wel een klein beetje die vorm.

DSC02120.jpg


Deze schaaf is denk ik oorspronkelijk een of andere sponningsschaaf geweest waar iemand later een latje in gespijkerd heeft.

DSC02121.jpg


Alles bij elkaar vind ik het een grappig ding. Ik zou graag horen als iemand meer van dit type schaaf afweet, misschien wanneer ze werden gemaakt en of ze ooit in de Nooitgedagt catalogus hebben gestaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.