Afdekprofiel optimale draadrichting

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Er moeten afdek profielen gemaakt worden voor bovenop het boeiboord van ons afdakje. Omdat dit het hele jaar in wind en weer door brengt en ook van een minder fijne houtsoort wat werking betreft, nl. Bankirai gemaakt zal worden.

Misschien een hele domme vraag, maar ik vroeg me af wat hiervoor nu de beste draadrichting van het hout is om aan te houden. Zodat niet het hele profiel zo krom trekt als de neten :mrgreen:

Zie voorbeelden in tekening, misschien zelfs nog op een andere manier....?

Graag advies,

Attached files
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
timmertje zei:
nr1 kwartiers gezaagd , trek het minste

Ja, dat was ook mijn idee in eerste instantie. Maar je zit dan wel met een zwak punt precies boven de groef met kans op splijten/scheuren. Dus wat is wijsheid... :?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik weet niet wat de dikte is die overblijft boven de groef maar bankirai is zeer sterk, een plankje van een paar cm breek je niet makkelijk.
 

tuoh

Oud hout
Het kwartiers gezaagde voorbeeld is de beste optie, niet omdat ie sterker zou zijn, maar wel omdat het de stabielste van de reeks is.
Voor de sterkte maakt het niet uit welk voorbeeld je neemt, als er teveel spanning op komt breken ze allemaal.
Frees die groef niet te dicht tegen de kant, maar probeer toch zeker 15 à 20mm voorhout over te houden, dat scheelt al heel wat. Maak er ook geen klemmende passing van, dat helpt ook.
Het breukgevaar is nu ook weer niet zo groot, de meeste tropische houtsoorten zijn hier superieur aan de Europese door de aanwezigheid van kruisdraad. Breken op de nerf is er dus niet bij.
Daarom zou ik er niet van wakker liggen als ik jou was :D


Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou gisteren naar de tuinhout handel geweest. Een mooie bankirai paal uitgezocht van 70x70 om de 2 profielen uit te maken. De verkoper wilde gelijk de bovenste kromme paal uit het rek trekken, waarop ik aangeef er zelf 1 te willen uitzoeken. "Ja prima meneer" Heb ik 10 minuten staan kijken op die kopse kanten en die verkoper kijken of ik compleet debiel was... haha :lol:

Nou ja thuis mee aan de gang geweest en hier zie je een foto van het resultaat. Het is niet zuiver kwartiers maar het komt aardig in de buurt, wat denken jullie?

De groef valt (ruim) over de bovenkant van het boeiboord. De kleine sponning is om kokomoband in te plakken. Van de week nog ff goeie schroeven halen en dan monteren.

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Ziet er goed uit, en het mag kwartiers hout genoemd worden.
Zo te zien heb je ook één van de betere stukken Bankirai gevonden :D Het hout ziet er "zoeter" uit dan een doorsnee stuk Bankirai.

Alleen, ik had het hele bovenvlak schuin gelegd, dan kan er zeker geen water blijven opstaan, maar het zal zo ook wel gaan, geen enkele schutting staat mooi waterpas :D

Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ja dat was ook het plan maar dan wordt het misschien een beetje te dun precies boven die groef? Bovendien komt het bovenop het boeiboord van een schuin afdak dus er gaat sowieso geen water op blijven staan.

De pest is alleen dat ik er nu van bovenaf een paar schroeven in moet draaien, zonde maarja kan niet anders.
 

tuoh

Oud hout
Het kan ook zonder schroeven, MS polymeer heet de alleskunner. Wel enkel op de koppen , of op de bodem van groef royaal aanbrengen. Lichtjes aandrukken, en klaar is kees.
Het product heeft namelijk wat dikte nodig om een sterke lijmverbinding tot stand te brengen, dus nooit klemmen.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.