SLAAP in BEUK

COBRA 454

Nieuw lid
4 dec 2011
20
0
Beste Forumlezers,

Ik ben helemaal nieuw op dit Forum en heb de volgende vraag:
Hoe te handelen bij slaap in Beuk;
Bij enkele gezaagde boomschijven van Beuk zijn naast slaap ook enkele kleine plekken waar het hout zacht is. Ik wil enkele logo's in deze schijven maken. Door van Megchelen International B.V. is het produkt Durcisseur Boïs geadviseerd. Ik heb dit ook gekocht. Mijn vraag is of dit gebruikt moet worden voor óf na de bewerking en zijn er eventueel nog meer bruikbare tips hiervoor.

Anton
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je schrijft niet hoe je die logos er in wil krijgen, en hoe je dan problemen met zacht hout verwacht.

Wil je verven, frezen, zagen, gutsen, branden of nog iets anders?

ik heb voor zacht hout een fles Holzverfestiger van www.drechselnundmehr.de, maar dat is minder geschikt als je met de kettingzaag aan de gang wil.
 

COBRA 454

Nieuw lid
4 dec 2011
20
0
]Bedankt voor de interesante reactie.
De bewerking is met verschillende machines o.a. gutsen en frezen.
Het logo (boomschijf) onder gaat de zelfde bewerking als mijn laatste projekt.

Groet Anton.

Attached files
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zacht, rot beuken is meestal ook poreus beuken, dus je zou eens kunnen kijken of je met dunne epoxy, wat echt in het hout zelf trekt, een eind komt. Ik heb wel eens een hoek rot hout in een schuifpui gerepareerd, en in die reparatieset zat 1 fles anti-rot en 1 fles versteviger. Wat dat precies was, weet ik ook niet.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Houtrotstop? Als je dit op volledig vermolmd hout aanbrengt trekt het erin en wordt het weer keihard. Het veranderd wel het uiterlijk van het hout, dus misschien eerst even testen op een stukje afval.

www.alabastine.nl/product/houtrotstop/
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Houtrotvullers zijn epoxyharsen met vuilers voor kleur en mechanische eigenschappen. Die zijn bedoeld om 'grote gaten' in hout, al dan niet onregelmatig van vorm, te vullen. Voor het verstevigen van hout heb je veel vloeibaarder materiaal nodig, zodat dat in het poreuze materiaal kan dringen. Vaak gaat dat overigens alleen goed onder druk, of bij onderdompeling onder vacuüm.

Eventueel, als het te vullen materiaal niet te dik is, en je dus zonder drukvat het hout tot in de kern zou kunnen behandelen, kun je een aangemaakte epoxy (of een andere hars) sterk verdunnen en in laten trekken - nog niet uitgeharde epoxies kun je veelal oplossen in aceton, MEK, of een andere keton.

Het mooiste resultaat, naar mijn mening, wordt echter bereikt met vacuüm/drukimpregnatie met acrylaat, in een proces dat in de VS 'stabilization' genoemd wordt (google op 'stabilized wood'). Over het hoe en wat is weinig info te vinden - het lijkt erop alsof de bedrijven die dit proces aanbieden het geheel graag 'geheim' houden - het is vooral geschikt voor kleine stukken hout, hoewel het voornamelijk het drukvat is dat de maximale afmeting bepaalt, en natuurlijk de combinatie van impregnatiesnelheid (cm doordringing per uur) en de snelheid waarmee de gebruikte hars uithardt. Dat laatste valt overigens te beïnvloeden door de keuze van de exacte hars, de gebruikte omstandigheden (temperatuur, vochtigheid, katalysatoren, etc), en de volgorde van toevoegen van componenten (eerst mengen dan impregneren, of stapsgewijs impregneren, hoewel daar ook weer interessante consequenties aan kleven...).

Er zwerft op internet een gescande kopie rond van een technische beschrijving van het proces en de benodigde materialen, ergens in de jaren 70 van de 20e eeuw (geloof ik) als technisch bulletin voor thuisgebruik uitgegeven door de US Forest Service - ik vermoed dat dit bulletin de basis vormt voor veel bedrijven en processen die heden ten dage nog in gebruik zijn. Het beschrijft hoe je dit in je achtertuin of werkplaats zelf kunt doen - het vergt wat knutselwerk en investering, en het zou tegenwoordig best wel eens minder eenvoudig kunnen zijn om aan de benodigde chemicaliën te komen. Het is als ik me goed herinner een puur vacuumproces, drukprocessen zijn te 'gevaarlijk' (ook in de jaren 70 al) om die via een zelfgebouwde opstelling te propageren...

Bij een vacuumproces wordt een poreus materiaal volledig ondergedompeld, waarna dmv onderdruk de lucht uit het poreuze materiaal 'gezogen' wordt. Impregnatie stagneert namelijk vaak omdat de lucht in de kanaaltjes niet weg kan als je van alle kanten tegelijk er vloeistof probeert in te forceren (denk aan het lijmen van een pen in een gat als er geen ruimte voor de overmaat aan lijm in het gat is om naar buiten gedrukt te worden). Nadat de lucht eruit is gezogen moet de impregnatievloeistof 'onder eigen kracht' in het poreuze materiaal trekken. Bij een vacuüm/druk proces wordt het materiaal eerst leeggezogen, waarna de vloeistof onder (hoge) druk in het materiaal wordt geperst. Dit heeft een betere, vooral snellere, impregnatie tot gevolg.

In het 'ergste' geval kun je een oude snelkookpan als vacuüm/druk vat gebruiken, mits je een goede vacuümpomp (en eventueel een drukpomp) hebt. In theorie kan één pomp zowel als vacuüm pomp als als drukpomp fungeren, hoewel er verschillende goede redenen zijn om daar twee afzonderlijke pompen voor te gebruiken.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
henkverhaar zei:
Houtrotvullers zijn epoxyharsen met vuilers voor kleur en mechanische eigenschappen. Die zijn bedoeld om 'grote gaten' in hout, al dan niet onregelmatig van vorm, te vullen. Voor het verstevigen van hout heb je veel vloeibaarder materiaal nodig

De tot nu toe genoemde producten (Holzverfestiger, Durcisseur Boïs, houtrotstop) zijn geen van allen vullers maar vloeibare 'houtverharders'.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je hebt gelijk, die zijn vnl bedoeld om het hout te impregneren, de schimmels te doden, en het hout af te sluiten. Dit Alabastineproduct, wat meestal gebruikt wordt bij het repareren van bijv. verrotte kozijnen: http://www.alabastine.nl/product/houtrotvuller/ is een echte epoxy-vuller. Ik dacht even dat de genoemde houtrotstop dit product was, maar het is idd een impregneermateriaal.

Die houtrotstop is overigens vnl bedoeld om de rot te stoppen en het hout af te sluiten - ik denk dat het minder geschikt is om echt poreus materiaal bewerkbaar te maken. Daarvoor zou ik toch gaan kijken naar 'echte' vloeibare vullers.

Overigens wordt er in het Amerikaanse bij draaien van 'punky' hout (hout met slaap en andere schimmelaantastingen dat door de gevorderde staat van rotting al tamelijk zacht en poreus is) wel gebruik gemaakt van superlijm: stukje draaien, hout verzadigen met superlijm, weer een stukje draaien, weer superlijm erop, enzovoort, totdat je de definitieve vorm hebt bereikt. Nadeel van superlijm op deze manier gebruiken is dat het nauwelijks doordringt, en je dus na paar mm afdraaien het weer moet aanbrengen. Daarom ook levert het geen versteviging van het hele werkstuk op, en kan het dus zijn dat het hout te 'bros' is om het nog fatsoenlijk te verwerken omdat je steeds alleen maar de buitenste laag verstevigt.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Deels vergaan hout door vochtinwerking en schimmelvorming m.n. berken, draai ik gewoon in vorm. Daarna impregneer ik met een sterk verdunde jachtlak, die diep intrekt. Dit herhaal ik net zo vaak totdat het hout overal verzadigd is. Na het uitharden ga ik er nog één keer langs met een zeer scherpe beitel en hoog toerental, waarbij alleen (zo te zien) wat stof van de beitel komt. Dit levert een redelijk glad oppervlak op, waarna de verdere afwerking kan beginnen. Belangrijk is in rondingen steeds met de draad mee te snijden anders krijg je weer kans van opruwing omdat vezels worden uitgetrokken bij het tegen de nerfg indraaien.
Het is te proberen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik geef het voorbeeld als houtbehandeling voor en na de machinale bewerking. Misschien kan hij er zijn voordeel mee doen. Een kwestie van "doorvertalen" naar de eigen bewerkingsvraag.
Had ik er misschien even bij moeten zetten.............
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.