Nooitgedagt Werkbank

Arthur v V

Nieuw lid
4 nov 2010
19
1
Omdat ik werkbanken ging bouwen, heb ik een werktekening gemaakt met als voorbeeld mijn oude
7e handse Nooitgedagt werkbank.

Ik heb voordat ik het voorste balkje erop lijmde gaten voor de bankhaken gefreesd. (makkelijker is natuurlijk 19mm gaten boren voor de veritas benchdogs..
Waar ik ook achter kwam is dat je eerst je werkbankklemmen moet bestellen omdat de maten verschillen.
Bij mij zat het gietijzer van de klem voor een gat van de bankhaak, geen ramp, wel jammer.

De afstand van de gaten voor de bankhaken hangen ook af van je werkbankklem. Als deze 10cm opengedraaid kan worden, moet de afstand tussen de gaten iig niet meer dan 10 cm zijn. Anders kan je soms net je werkstuk niet klemmen..

Als je linkshandig bent kan je beter de bank in spiegelbeeld maken.
Maak hem ook op je eigen ideale hoogte. (ik geloof iets van 1/2 lichaamslengte + 5cm?) Probeer het uit.
Als iet te hoog is schaaf je niet lekker, is ie te laag, dan merk je het in je rug.

Eventueel kan je bij de timmerfabriek geschaafd beuken bestellen. Ze kunnen meer dan alleen kozijnen maken. Maak een houtstaat en vraag wat prijzen op. Er zijn er erg veel en de prijzen verschillen behoorlijk.

Succes!

Attached files werkbank.pdf (75.4 KB)
 
  • Leuk
Waarderingen: Megghane

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.