Jammer

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zoals sommigen van jullie misschien wel weten, heb ik vorig jaar geprobeerd een stage te krijgen in Nieuw Zeeland. Helaas is dat op het laatste moment toen niet doorgegaan.

Dit jaar heb ik nog een paar pogingen gewaagd, namelijk bij Felder Oostenrijk en bij Lie Nielsen in de VS. Dit omdat ik mijn opleiding (HTS) graag wil combineren met mijn hobby.
Felder liet al gauw weten dat ze geen kans zagen om een stagaire te kunnen plaatsen, dus dat hield al snel op.

Lie Nielsen echter was direct raak. Na een telefoontje naar de andere kant van de plas kon ik mijn gegevens en verdere info opsturen, en binnen 2 dagen had ik een opdracht, zoals je die in de bijlage kunt lezen. De opdrachten zagen er opzich wel interessant uit, maar wel heel praktisch. Toen ik het voor de eerste keer las, was ik enthousiast, maar vroeg ik me wel af op de school het wel goed zou keuren, in verband met de vereiste diepgang. En hoe graag ik er ook heen wilde, ik zag zelf ook wel in dat een schaaf niet echt hightech is. Ik had gehoopt dat ze de opdracht wat meer konden specificeren richting één diepgravend onderzoek.

Maar goed, school bleek het inderdaad niet goed te keuren, en was ik dus weer terug bij af.. Mede door de doortikkende tijd in verband met het nog kunnen verkrijgen van een visum heb ik besloten om het er dan maar bij te laten. Ook omdat het opwaarderen van de opdracht altijd een bureaucratisch getouwtrek blijkt te zijn.

Maar goed, een ervaring rijker, een illusie armer ;)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat is inderdaad heel jammer, dat had een prachtervaring kunnen worden.

in dat een schaaf niet echt hightech is

Ik denk dat je je daarin vergist, een schaaf, en zeker een Lie Nielsen is wel degelijk een high tech apparaat, en wat dacht je van het productieproces? Alles moet op de 100ste (zoniet 1000ste) millimeter nauwkeurig geproduceerd worden, daar komt heel wat technologie bij kijken.

En hoewel hetgeen men voor je in petto had in eerste instantie niet HBO waardig lijkt zou je je in dit onderdeel:
Modeling and detailing of new and existing parts and assemblies using Solidworks 2012, focused in the
areas of new product design, tooling for jigs and fixtures and manufacturing automation systems as they
arise
volgens mij best wel kunnen uitleven.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
[MEDIA=youtube]V1gUPnelY3o[/MEDIA]
Toen ik dit filmpje bekeek, viel het me op dat veel van het productie proces handmatig gebeurd. Of in ieder geval semi-automatisch. Er zal ongetwijfeld genoeg techniek en moeite in gestopt moeten worden voordat er een schaaf uitrolt, maar als je het vergelijk met bijvoorbeeld een Felder machine, zul je het vast met me eens zijn dat die constructief en rekentechnisch veel meer te bieden hebben. Een schaaf is statisch, de enige bewegende delen zijn de stelknoppen van de kikker. Op die manier bedoelde ik het meer.

Punt drie was inderdaad het punt waar nog de meeste muziek in zat wat dat betreft. Maar ook eigenlijk alleen maar het laatste gedeelte:
tooling for jigs and fixtures and manufacturing automation systems as they arise

Het probleem was ook deels dat het voor mijn 2e stage is. De eerste stage mag, om het zo maar te noemen, een soort van meeloopstage zijn, waar je vooral kritisch meekijkt en zodoende leert. Daarom is het ook zo jammer dat ik vorig jaar niet naar NZ kon, omdat dat mijn 1e stage zou worden, met minder eisen.
Voor de 2e stage gelden strengere regels, en is het de bedoeling dat je echt zelfstandig een onderzoek uitvoert. Of in ieder geval een project zelfstandig(voor zover mogelijk) planmatig uitvoert. Dit ter voorbereiding op je afstuderen, waar nog strengere eisen voor gelden.

Alhoewel het natuurlijk ook jammer is dat Lie Nielsen niks geworden is, spijt Nz en Felder me eigenlijk meer. Maar goed, ik heb het geprobeerd denk ik dan maar.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Zeker JAMMER Wilco
Kunnen wij het op het forum niet hebben over: ONZE MAN BIJ LIE NIELSEN. Ik hoop dat jij wel een nieuwe passende uitdaging kan vinden.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
erg spijtig.

het lijkt mij ook erg leuk om in het buitenland stage te lopen, bijvoorbeeld bij een houtdraaier. dit moet wel kunnen omdat ik een mbo opleiding doe.

is jouw hbo opleiding gericht op hout of meer op teken/werkvoorbereiding gebied?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Is inderdaad jammer. Zou mooi zijn als je , je stage(werktuigbouwkunde ?) met je hobby zou kunnen combineren en zeker als je dat in het buitenland kan doen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jemig, wilco...da's inderdaad jammer. Je hebt het in ieder geval geprobeerd toch ? Zijn er geen bedrijven in Engeland,Sheffield waar je een stageplek kan vinden ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Geen mogelijkheid om het onderwerp 'om te buigen' in de zin van "het (verder) introduceren van geautomatiseerde technieken bij de productie van high-end handschaven van exotische materialen met minimale toleranties" of zoiets?

Het verkrijgen van een stagevisum voor de VS zou triviaal moeten zijn. Ik heb in 1996 een 'sabbatical' gedaan in Colorado - daar vraagt de VS ook een 'studentenvisum' voor, en het aanvragen daarvan is een volstrekte formaliteit, het kost alleen wat tijd omdat er wat papier heen en weer moet tussen 'opdrachtgever' en 'student' dat dan in zijn totaliteit naar het Amerikaanse consulaat (in Amsterdam) moet.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Wilco,

Dat is inderdaad erg jammer. Ik had overigens wel verwacht dat met een beetje schrijfkunst en aandikkerij er een mooi opdracht op papier had kunnen staan.

BTW. Ik weet niet heel zeker of Lie Nielsen het heel erg waardeerd dat een stage opdracht met naam en toenaam online geplubliceerd wordt. Mischien kun je alleen de tekst publiceren, maar dat is aan jow!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Goed punt! Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb direct maar het hele bestand verwijderd. Het was even leuk om te laten zien, maar meer ook niet.

Wat betreft schrijfkunst en aandikkerij, bedoel je nu dat ik de opdracht zo zou aanpassen dat het mooier leek dan het is zodat het door de keuring zou komen?? Dat is geen oplossing, een stageopdracht moet voldoen aan een aantal punten, zowel op papier als in de praktijk. Wat heb ik aan een stage die alleen op papier toereikend is, dat is me het niet waard, zelfs niet voor een buitenlandse stage.

Maar ik denk dat ik je opmerking verkeerd interpreteer?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi wilco,

Zo bedoel ik het idd niet. De opdracht bevatte ansich best interessante elementen. Ik denk dat door die te verdiepen het geheel veel beter uit de verf zou zijn gekomen. Nu was het een te algemene opdracht, en snap ik dat het niet goedgekeurd werd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.