meubelplaat

sjeng

Nieuw lid
5 jan 2011
5
0
Ik ben voornemens een bureau met losse kasten e.d. te bouwen. De kleur moet uitkomen op licht-eiken (of iets in die trend).
Welk plaatmateriaal is hiervoor geschikt om dit te bereiken. Stevigheid is van groot belang. Wie kan mij een tip geven.
Wanneer iemand bouwtekeningen heeft is ook welkom.

m.vr.gr.

Henri
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De sterkte en dikte van het materiaal is in het algemeen bij meubels niet van het grootste belang. De dikte wordt eerder bepaald door de looks. De sterkte haal je uit de constructie en de levensduur wordt voor een groot deel bepaald door de verbindingen. Heb je wel eens een Ikea kast 3 keer verhuist? Die van ons hebben het allemaal niet overleefd, maar als je ze jaren op dezelfde plaats laat staan is het vooral de kwaliteit van het hang en sluitwerk dat de levensduur bepaald.
Een buro is een tafel waar je goed aan moet kunnen zitten en die je van opbergruimte voorziet. Om het blad niet te laten doorbuigen moet je iets slims verzinnen met een dragende constructie van regels onder het blad.
Mensen hier in de straat lieten vorig jaar een prachtig zelf ontworpen bureau maken, helemaal bekleed met leer en met deksels in het blad zodat je bij je spullen kunt. Echt mooi strak gemaakt; helaas heeft de onbekendheid met meubels ontwerpen hen aardig parten gespeeld. Je kunt er nl. niet aan zitten, het blad is veel te dik, je komt er met je benen niet onder :lol: En haar vriendin heeft een houten bureautje laten maken, met kastjes aan de zijkant en daarvan is de opening gewoon te smal (heb ik al eens een foto van op het forum gezet).
Het is niet voor niks dat in de meubelmakerij het maken van tafels, stoelen of kasten verschillende disciplines zijn. Als je wat rond gaat lezen op het forum vind je heel veel mooie voorbeelden van tafels en kasten. Als je daarna je eigen ontwerp op het forum post, krijg je genoep input waar het eventueel verbeterd zou kunnen worden.
Veel succes, ben benieuwd naar je ontwerp!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.