cellulose lak zelf maken?

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Cellulose lak is bijna niet meer te verkrijgen in NL. Mijn vraag of iemand weet of het zelf te maken is en wat de formule ervan is. Thinner,een bestanddeel is zat te verkrijgen (nog we...)

JJ
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Had jij niet een enorme voorraad van deze lak ? Of is alles alweer op ?

Ik zag ook een vergelijkbare vraag op gitaarnet : ik weet echter niet meer wat daar over stond
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
rickkoorman zei:
Had jij niet een enorme voorraad van deze lak ? Of is alles alweer op ?

Ik zag ook een vergelijkbare vraag op gitaarnet : ik weet echter niet meer wat daar over stond
Rick,

ik heb nog zo`n liter of 20 staan maar das gekleurde lak. Mijn blanke lak is al weer bijna op...en dat heb ik nu nodig om gekleurd hout te lakken.

btw ik zoek nog een stukkie fineer voor een kop van een gitaar te bekleden....heb je zoiets...>?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In principe is het een oplossing van nitrocellulose in een vluchtig oplosmiddel. Ik weet niet of je zomaar aan nitrocellulose (schietkatoen...) kan komen, en ik zou niet echt aanraden om het zelf te maken (hoewel dat niet al te moeilijk is, je kunt gewoon katoen behandelend met geconcentreerd salpeterzuur). De Nederlandse naam geeft al aan dat het niet helemaal stabiel is ;-)

Ik zie overigens dat de volgende firma het nog gewoon levert...:
http://www.ankerstuy.nl/nl/assortiment/ ... e_lak.html
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
henkverhaar zei:
In principe is het een oplossing van nitrocellulose in een vluchtig oplosmiddel. Ik weet niet of je zomaar aan nitrocellulose (schietkatoen...) kan komen, en ik zou niet echt aanraden om het zelf te maken (hoewel dat niet al te moeilijk is, je kunt gewoon katoen behandelend met geconcentreerd salpeterzuur). De Nederlandse naam geeft al aan dat het niet helemaal stabiel is ;-)

Ik zie overigens dat de volgende firma het nog gewoon levert...:
http://www.ankerstuy.nl/nl/assortiment/ ... e_lak.html


Bedankt..heb ze gemaild.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.